Gå til innhold

kan man parallellkoble to 12v rails?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PSUer som følger ATX2.0 standard eller høyere har to 12v rails, der den ene går kun til p4 kontakten, mens den andre går til resten. :)

Det er derfor ikke en rail per ledning som kommer ut.

5v og 3,3v har kun en rail hver.

 

Men ja, parallellkopling av rails går bra. :)

Seriekopling derimot, blir nok tull.

Lenke til kommentar
slik at man får 12v men masse strøm tilgjengelig. sikter da til en vanlig atx psu, de fleste har vel to 12v rails.

 

og er det ikke vanlig med en kabel/et kabelsett ut fra psuen per rail? slik at det er naturlig å anta at de kommer fra hver sin rail?

6186379[/snapback]

 

Jeg ville vært litt forsiktig med det. De to spenningene vil aldri være like, og følgelig vil de belaste hverandre. Det vil nok fungere en stund, men jeg vil regne med at strømforsyningene dør en unaturlig tidlig død.

Lenke til kommentar
slik at man får 12v men masse strøm tilgjengelig. sikter da til en vanlig atx psu, de fleste har vel to 12v rails.

 

og er det ikke vanlig med en kabel/et kabelsett ut fra psuen per rail? slik at det er naturlig å anta at de kommer fra hver sin rail?

6186379[/snapback]

 

Jeg ville vært litt forsiktig med det. De to spenningene vil aldri være like, og følgelig vil de belaste hverandre. Det vil nok fungere en stund, men jeg vil regne med at strømforsyningene dør en unaturlig tidlig død.

6199721[/snapback]

 

 

er litt usikker på hva du mener her - jeg snakker om at de fleste har to kabler som har +5v G G +12v ("harddisk-kabler") - ut fra det jeg forstår på andre i denne tråden er disse to kablene, iallefall deres 12v, fra samme rail siden 12v-rail nr to går til hovedkortkontakten. Fremstår som litt merkelig hvis de ikke skulle være samme spenning da. Og om de mot formodning skulle finne på å være det er det vel neppe skadelig å paralellkoble de. et slapt 12v parallellkobla med et friskt et og satt under belastning er vel neppe noen trussel for noen av batteria, som et døme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...