Gå til innhold

Får ikke opp FTP med U-serv og SpeedTouch510


IV

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få opp FTP-server som fungerer på nettet ... Har googlet og trålet diverse forum uten å komme noen vei...

 

Kjører U-serv, No-ip, SpeedTouch510i og Telenor (3000/350 kbps) på Win XP Pro med Norton Internet Security 2006.

 

Dette har jeg gjort:

 

- Først laget jeg en dynamisk ip med No-ip (XXXX.no-ip.info)

- Jeg har enabled Dynamic DNS i Serv-U og latt "domain ip adress" stå blank

- Jeg har Forwardet både TCP og UDP port 50000 - 50004 i NAPT (iflg www.portforward.com). Her stod det at jeg skulle skrive inn min satatiske ip i feltet "Inside IP". Jeg skrev da inn min no-ip adr, men dette fungerte ikke.

 

Jeg har skrudd av både den innebygde firewallen i routeren og midlertidig skrudd av firewallen i NIS, uten hell.

 

Senere har jeg Prøvd å åpne TCP-port nr 20 og 21 (har også prøvd 1511 og 1512)i NAPT og skrevet inn 10.0.0.1 i inside IP, men fortsatt uten hell. Outside IP står som 0.0.0.0

 

 

Om jeg skrur av dynamic DNS (i Serv-U) og skriver inn 10.0.0.1 (min lokale ip-adr) i "domain ip adress", fungerer det fint.

 

Så da må det vel være noe jeg har gjort feil mtp åpning av porter, eller...?

 

(Har haket av for allow passive mode.)

 

 

Er det forresten noen som kan si meg hvordan jeg kan legge inn bilde i innlegget? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med å få opp FTP-server som fungerer på nettet ... Har googlet og trålet diverse forum uten å komme noen vei...

 

Kjører U-serv, No-ip, SpeedTouch510i og Telenor (3000/350 kbps) på Win XP Pro med Norton Internet Security 2006.

 

Dette har jeg gjort:

 

- Først laget jeg en dynamisk ip med No-ip (XXXX.no-ip.info)

- Jeg har enabled Dynamic DNS i Serv-U og latt "domain ip adress" stå blank

- Jeg har Forwardet både TCP og UDP port 50000 - 50004 i NAPT (iflg www.portforward.com). Her stod det at jeg skulle skrive inn min satatiske ip i feltet "Inside IP". Jeg skrev da inn min no-ip adr, men dette fungerte ikke.

 

Jeg har skrudd av både den innebygde firewallen i routeren og midlertidig skrudd av firewallen i NIS, uten hell.

 

Senere har jeg Prøvd å åpne TCP-port nr 20 og 21 (har også prøvd 1511 og 1512)i NAPT og skrevet inn 10.0.0.1 i inside IP, men fortsatt uten hell. Outside IP står som 0.0.0.0

 

 

Om jeg skrur av dynamic DNS (i Serv-U) og skriver inn 10.0.0.1 (min lokale ip-adr) i "domain ip adress", fungerer det fint.

 

Så da må det vel være noe jeg har gjort feil mtp åpning av porter, eller...?

 

(Har haket av for allow passive mode.)

 

 

Er det forresten noen som kan si meg hvordan jeg kan legge inn bilde i innlegget?  :blush:

6185451[/snapback]

 

Hei.

 

I forbindelse med ditt oppsett, må du i natingen på Thomson 510 ha åpen port 21. Dersom du velger å bruke en annen port for ftp inn til deg, må du reroute denne til port 21, f.eks som du har gjort ved bruk av port 1511 reroute 21 til din interen ip adresse. Routeren vil da sende gjennom fra inngående port til port 21 som er vanlig ftp port i ditt nettverk.

 

Etter som du beskriver at du har satt opp no.ip er dette vanlig fordi den vanlige nettilbyder ikke gir deg fast ip adresse. Nå leverandøren din skifter ip adresse, vil no.ip finne denne og videreføre dine brukere til din adresse. De fleste har problemer med å skille mellom intern IP adresse og ekstern ip adresse. For at brukere som ikke befinner seg på ditt eget nett, skal komme inn til deg, må de gjennom routeren. Dette gjør de via den eksterne IP adressen enten ved oppknytning fra redirect.me eller no.ip eller www.d2g.com eller til din faste ip om du har dette. Alt det som skjer etter at de har kommet til din router, må du fortelle routeren hva som det skal gjøres med deres henvendelser. Enten henvendelsen skal sendes til port 21 på din llokale pc (eks 192.168.0.10) eller en server i ditt eget system. Det finnes selvfølgelig andre løsninger, men etter som du beskriver Thomson 510, går jeg ut fra at dette er den du må sette opp.

 

Dette vil du ikke kunne sjekke lokalt på din pc fordi du ikke kan gå fra pc'en gjennom routeren og tilbake. Det er riktig som du skriver at du kommer inn på ftp serveren din ved f.kes å skrive ftp:\\IPadrsssen i interenet explorer eller fra f.kes flashFXP ol., internt fordi ftp'en oppfattes som port 21 som nevnt.

 

Du har også en mulighet for å sjekke om dette virker utenfra ved å gå inn på følgende link: http://www.web2ftp.com/ som er en grei måte å sjekke på.

 

Jeg kjenner ikke til den ftp severen som du beskriver, men jeg går ut fra at du har laget bruekere, grupper og satt opp rettigheter samt satt opp hvilken port den skal lytte på hvis den ikke er satt opp med port 21.

 

Håper ikke du oppfatter dette som beskrivelse på manglende forståelse av nettverk, men ofte kan det være greit å få andres forklaring eller tips. Dette har fungert for meg og jeg kjører både http og ftp på mitt eget nettverk.

 

Mvh. Dobe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...