Gå til innhold

Kjøpt LCD og får vondt i øynene når jeg bruker den


Anbefalte innlegg

har kjøpt meg en samsung Synkmaster 930Bf. Satt noen timer forran skjermen i går til jeg fikk vondt i øynene,trodde at det kom av trøtthet men idag så har jeg testet litt mer og jeg er ikke trøtt men har sykt vondt i øynene.

 

Jeg lurer på om det er flere som har opplevd det samme som meg og om det går ann og stille inn skjermen så den blir mer behagelig å se på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pass på at at det står på 72 eller 75HZ.

6179097[/snapback]

 

Hvorfor i alle dager det? Dette er en LCD-skjerm. Det er likegyldig hva slags vertikal oppdateringsfrekvens du gir en LCD-skjerm inn. Det vil ikke ha noen påvirkning på hva skjermen viser.

 

Pixlene på en LCD-skjerm forandrer seg ikke så lenge ikke skjermkortet gir beskjed om at de skal forandre seg. Man får generelt sett ikke vondt i hodet av de samme årsakene som man får av en CRT-skjerm.

Lenke til kommentar

Vi hadde en identisk tråd for noen dager siden, eller var det uker siden? Tiden flyr, men man KAN og BØR (veldig avhengig av området man sitter i) redusere kontrast/lysstyrke videre ifra skjermkortets kontrollpanel. Her bruker jeg skjermens "night" modus, samt 50 på kontrast fra ATi sin "Color->Contrast" slider.

 

Årsak? Som andre her nevner, høy lysstyrke på LCD skjerm i forhold til CRT skjerm (blir fort det dobbelte av CRT). Hz har ingenting å si, jeg forsøkte faktisk 50Hz på mine skjermer for å gjøre et poeng ut av dette, men LaCie skjermene mine sier bare "møøøøøøøø" ;)

 

OG EN GANG TIL: Veldig avhengig av rommet man sitter, tid på døgnet, samt skin/fargebruk i OS/spill :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Pass på at at det står på 72 eller 75HZ.

6179097[/snapback]

 

Hvorfor i alle dager det? Dette er en LCD-skjerm. Det er likegyldig hva slags vertikal oppdateringsfrekvens du gir en LCD-skjerm inn. Det vil ikke ha noen påvirkning på hva skjermen viser.

 

Pixlene på en LCD-skjerm forandrer seg ikke så lenge ikke skjermkortet gir beskjed om at de skal forandre seg. Man får generelt sett ikke vondt i hodet av de samme årsakene som man får av en CRT-skjerm.

6179437[/snapback]

Korrekt!

Lenke til kommentar

Har nå tatt et par bilder hvor det er klart at det er en del gjennomskinn på skjemen.

 

Beklager den dårlige kvliteten men sånn er det bare med K750i i bekmørket

 

dsc014342rx.th.jpg

 

dsc014368dj.th.jpg

 

Skal prøve med VGA kabel i morgen og se om det kan ha noe å si

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du har sett av LCD skjermer før, men hvis du ikke har kikket på andre LCD skjermer i identiske omgivelser anbefaler jeg at du gjør det før reklamasjon. Selv de beste skjermer har gjennomlysning av forskjellige grader, gjerne forskjellig fra skjerm til skjerm avhengig av montering og hvordan beskyttelsesplaten er skrudd på. Det er et av problemene med LCD, og det observeres spesielt på LCD projektører forresten (selv bruker jeg en linse for å kjøre ned sortnivået på projektør, men slikt er litt vanskelig på en LCD skjerm).

 

Ekte sort blir umulig, fordi man har en sterk belysning inni selve skjermen som presser lyset igjennom "fargefiltere". Filterene klarer -ikke- å blokkere alt lyset, slik at noe lys vil alltid komme igjennom. Sånn er det bare :) MEN...inntrykket av ekte sort kan likevel være tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...