Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dette er et nettverksproblem!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har litt nettverksproblemer. Jeg har to maskiner koblet til en hub + et modem som er koblet til den ene maskinen via usb. Bildet som er lagt ved viser ip etc til maskinen med nett, mens innstillingene for den andre pcn er:

 

ip: 192.168.0.2

nettverksmaske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

DNS: 192.168.0.1

alternativ: ---

 

det er tre tilkoblinger på maskinen med nett; lokal tilkobling som er koblingen mot hubben. Lokal tilkobling 3 er koblingen mot modemet og Telenor ADSL som er oppringingen.

Håper dere kan hjelpe da dette er et irriterende problem som egentlig ikke burde vært det!

 

mvh

-D

post-80197-1148462382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du nett helt fint når du har maskinen direkte i modem, uten hub?

 

EDIT: Ser sånn ut ja.. hmm..

EDIT2: Hva er problemet som ikke burde vært det?

EDIT3: Prøvd å sette DNS til maskinen som ikke har nett, til det samme som den som har nett?

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar
har snakket med en kompis som mener (i følge tallene som er satt opp) at problemet  ikke burde vært der...

6167470[/snapback]

'

 

 

setter jeg DNS til maskinen som ikke har nett, til det samme som den som har nett skjer det ingen forandring

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke hva som er problemet.. får én maskin nett, og den andre ikke? Eller har ingen maskiner nett? DNS-serveren er 192.168.2.1 på maskinen din som har nett, noe jeg tror betyr at den gir seg selv en IP. Litt vanskelig for meg å si, jeg har router som jeg satte til 10.0.0.1. Den gir alle maskinene lokale IP fra 10.0.0.2 og opp. Hvis datamaskinen din skal gi seg selv en IP bør det ikke være i 192.168-gruppen, kan du prøve å sette DNS til noe annet?

 

EDIT: skriveleif

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

DNS på Lokal tilkobling burde være samme som på ppp-kort Telenor ADSL.

 

Har du satt opp deling av internett tilkobling? (Det ser sånn ut)

 

Du sier du har en hub. Husk att maskinen som deler internet må være tilkoblet en Uplink port på hubben dersom den ikke har autocrossover funksjon. Dersom den ikke har uplink port må du bruke en krysset TP kabel.

Lenke til kommentar

Synes det virker litt ulogisk enkelte steder.

Først og fremst til marius: en dns "gir" ikke ut ip'r. Det er det en DHCP-server som gjør. Dns styrer oppslag mellom domenenavn og ip'r.

 

Og en maskin på 192.168.0.* med nettverksmaske 255.255.255.0 kan ikke nå maskinen 192.168.2.*...

Lenke til kommentar
Synes det virker litt ulogisk enkelte steder.

Først og fremst til marius: en dns "gir" ikke ut ip'r. Det er det en DHCP-server som gjør. Dns styrer oppslag mellom domenenavn og ip'r.

 

Og en maskin på 192.168.0.* med nettverksmaske 255.255.255.0 kan ikke nå maskinen 192.168.2.*...

6167541[/snapback]

Hva tror du er greia her da?

Lenke til kommentar

Opprett en bridge med den integrerte windows funksjonen mellom "lokal tilkobling" og "telenor adsl" på "servermaskinen".

Så setter du alle maskinene på statisk ip-adresse med innstillingene:

Ip-adresse: 192.168.0.100 på "server" og 192.168.0.101 og 102, 103 osv etterhvert som flere maskiner.

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.0.100

Foretrukket DNS: 192.168.0.100

Lenke til kommentar

det er nå gjort, men jeg får ikke laget bro mellom telenor adsl og lokal tilkobling, får laget bro kun mellom lokal tilkobling 1 og 3. Men det skjer fremdeles ikke noe...får ikke pinget den andre maskinen en gang...

Endret av -dizzy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...