Gå til innhold

Hente og Lagre IP adresse til .txt fil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har søkt rund litt for å prøve å finne ut hvordan jeg kan Hente ip adresse og lagre de til en .txt fil, eller en lignende fil. Har ikke funnet noe enda. Derfor lurer jeg på om det er noen som har et enkelt script? Hadde vært til stor hjelp.

 

Takker uansett.

6166941[/snapback]

 

//Hente ut ip-adresse fra brukeren
$UserIP = $_SERVER["REMOTE_ADDR"]; 


//Så kan du f.eks legge til $UserIP nederst i en tekstfil ved fwrite. 

//parameteret 'a' betyr at man skriver fra nederste linje i filen
$handle = fopen("IP-list.txt", "a"); 

fwrite($handle, $UserIP);

fclose($handle);

 

Mangler errorsjekking og sånn. Men det bør du klare selv. php.net/fopen fwrite fclose er gode kilder.

Lenke til kommentar

Siden du sikkert skal hente opp ip-adressen igjen kan det være lurt å skille de forskjellige ip-adressene fra hverandre slik at ikke alt lagres sammenhengende. Eksempel på skilletegn:

 

<?php
fwrite ($handle, $UserIP . "***---***")
?>

 

Du kan da bruke funksjonen explode () til å kutte opp filen inn i en tabell (array).

 

EDIT: Ups, svarte litt sent, så ikke at du hadde fått det til.... :roll:

Endret av kjey
Lenke til kommentar
Siden du sikkert skal hente opp ip-adressen igjen kan det være lurt å skille de forskjellige ip-adressene fra hverandre slik at ikke alt lagres sammenhengende. Eksempel på skilletegn:

 

<?php
fwrite ($handle, $UserIP . "***---***")
?>

 

Du kan da bruke funksjonen explode () til å kutte opp filen inn i en tabell (array).

6167160[/snapback]

 

Skal ikke være nødvendig når det blir lagret på hver sin linje. I dette tillfellet vil vel det gå å "explode" med /n. Tror jeg da..

Lenke til kommentar

Hehe, brukte den samlemetoden fra Gjestebok scriptet her ett sted.

Satt også inn klokkeslett nå.

 

.txt fil blir da slik

 

 

139.164.***.***[{**--||--**}]60232818.gif[{**--||--**}]10:10/24/05/2006/[{**--||--**}]

 

139.164.***.***[{**--||--**}]26261553.bmp[{**--||--**}]10:10/24/05/2006/[{**--||--**}]

 

Jeg syntes det ble ganske så ryddig.

 

Men er den en enkel måte å lage login script så jeg får åpnet .txt fila i browseren, men må bare ha brukernavn og passord?

 

Jeg er dårlig på php koding :p

Lenke til kommentar
Hehe, brukte den samlemetoden fra Gjestebok scriptet her ett sted.

Satt også inn klokkeslett nå.

 

.txt fil blir da slik

 

 

139.164.***.***[{**--||--**}]60232818.gif[{**--||--**}]10:10/24/05/2006/[{**--||--**}]

 

139.164.***.***[{**--||--**}]26261553.bmp[{**--||--**}]10:10/24/05/2006/[{**--||--**}]

 

Jeg syntes det ble ganske så ryddig.

 

Men er den en enkel måte å lage login script så jeg får åpnet .txt fila i browseren, men må bare ha brukernavn og passord?

 

Jeg er dårlig på php koding :p

6167210[/snapback]

 

Det enkleste er vel å legge txt fila i en mappe med .htaccess. Om du ikke vet hvordan du gjør dette må du legge tekstfila utenfor htdocs området. Filen blir fortsatt tilgjengelig for php.

 

Et superenkelt login script er absolutt ikke vanskelig.

 


$_POST variablene kommer fra et html_form. med feltnavn "brukernavn" og "passord". 


// ha dette øverst i admin.php.. 
if($brukernavn != $_POST["brukernavn"] || $passord != $_POST["passord"]) {
echo "Feil brukernavn / passord!";
// Her kan du jo f.eks ha login-skjemaet som poster til seg selv.
exit;
}
//Resten av siden din her.

 

$brukernavn og $passord kan du jo f.eks hente ut fra en annen tekstfil. Du finner helt sikkert ut noe lurt selv.

 

Dette er jo bare en start. Videre kan du bruke sessions for å huske innlogging over flere sider. Finnes jo masse eksempler av dette på nett. Lykke til.

Lenke til kommentar

@drunken_master:

Hvor ikke bare bruke tab eller noe som mellomrom? Synes ikke det var så veldig ryddig med en haug av tegn imellom.

En annen mulighet er å bruke serialize() for å lage en strengerepresentasjon av arrayet ditt, lagre denne, og deretter bruke unserialize() for å hente ut arrayet igjen.

 

 

.htaccess for å sikre en mappe! Garantert enklest (dersom du vil ha tilgang via http)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...