Gå til innhold

Bondesjakk - Strategi og taktikk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skifta topic navn til strategi og taktikk, da det tydligvis ikke finner en 100% vinner mulighet i et 3x3 brett

Noen som veit hvor mange mulighete og kombinasjoner det går ann å få ?

6159976[/snapback]

For dei som er interessert, er det ikkje umogleg å rekne seg fram til dette, eller i alle fall å skrive eit lite dataprogram som gjer det. Eit lite hint:

Tic-tac-toe-game-tree.png

Men dersom du berre vil ha fasiten, so står det i Wikipedia-artikkelen dravisher siterte (og i den skjulte teksten nedanfor).

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

"26,830 possible games"

Kay

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syntes det hørtes litt lite ut jeg da men. Okei.

6160262[/snapback]

Der er fleire dersom du ser bort ifrå symmetri (altso tilstandar som eigentleg er dei samme dersom du snur litt på rutenettet). Det står i artikkelen på Wikipedia det òg.

Kay

Skrevet
Skifta topic navn til strategi og taktikk, da det tydligvis ikke finner en 100% vinner mulighet i et 3x3 brett

Det går ikkje an å vinne (elller tape) i bondesjakk. Så lenge du spelar mot ein halvvegs oppgåande person vil det alltid bli uavgjort. Det er i alle fall min konklusjon etter mange kjedelege skoletimar opp gjennom åra.

Skrevet

Utrolig å se hva man kan lage en diskusjon av, haha bondesjakk. Genialt.

5 på rad er for meg det blåe barne spillet med gule og røde brikker. Også ganske bra spill.

ttt, når man spillet bondesjakk på 3x3 brett, så tar det ikke langt tid får du overser noe. Om du ikke er et geni da.

Skrevet
ttt, når man spillet bondesjakk på 3x3 brett, så tar det ikke langt tid får du overser noe. Om du ikke er et geni da.

6165233[/snapback]

Det er ikkje mykje du kan oversjå på eit så lite brett. Det er ikkje mykje tenking som skal til. Som regel følger du bare eit fast mønster, og før du rekker og telle til 10 vart det nok ein uavgjort kamp.

Skrevet

6165233[/snapback]

Det er ikkje mykje du kan oversjå på eit så lite brett. Det er ikkje mykje tenking som skal til. Som regel følger du bare eit fast mønster, og før du rekker og telle til 10 vart det nok ein uavgjort kamp.

6165443[/snapback]

Jo jo, det er sant sant. Men de fleste vil vel gå på ein glipp et par ganger.

Skrevet

Beklager for dobbel post. Men jeg tror jeg har funnet en god løsning, der du har stor sjanse for å vinne om du begynner

X = Deg

O = Motstander

# = Tomt felt

###

#X#

###

Nå om motstanderen IKKE legger i et hjørne, har du vunnet.

###

#X#

#O#

###

XX#

#O#

Du tviner han til å legge på en bestemt plass

###

XXO

#O#

Vinner slager

X##

XXO

#O#

Grattis, du har 2 vinner muligheter.

Skrevet
Beklager for dobbel post. Men jeg tror jeg har funnet en god løsning, der du har stor sjanse for å vinne om du begynner

(...)

(...)

Problemet med denne taktikken, og alle andre taktikker, er at du forutsetter at motstanderen ikkje følger med. Ein motstander som har spelt bondesjakk nokre gonger før vil mest sannsynleg legge i eit hjørne, og dermed øydelegge planen din.

Skrevet

(...)

(...)

Problemet med denne taktikken, og alle andre taktikker, er at du forutsetter at motstanderen ikkje følger med. Ein motstander som har spelt bondesjakk nokre gonger før vil mest sannsynleg legge i eit hjørne, og dermed øydelegge planen din.

6167602[/snapback]

Du er så tvær :p Ikke alle er like våkne ;)

Skrevet

(...)

(...)

6167602[/snapback]

og uansett, hvis du hadde giddi og lest igjennom tidligere poster, så er den taktikken allerede lagt frem ;) sorry..

Skrevet (endret)
Du er så tvær :p

Det er ikkje kvar dag det dukkar opp ein tråd om bondesjakk her på forumet ;) Må nesten benytte annledning når den først er her.

Ikke alle er like våkne ;)

Klart det. Alle kan gjere feil.

og uansett, hvis du hadde giddi og lest igjennom tidligere poster, så er den taktikken allerede lagt frem ;) sorry..

6167613[/snapback]

Er du så sikker på det? *Leite etter slette innlegg-knappen :innocent:*

Endret av ttt
Skrevet

Men dette er da ikke Bondesjakk, om jeg har forstått det riktig?

Dette er Tic-Tac-Toe, mens bondesjakk er der hvor du spiller på et sjakk-liknende brett og skal hoppe over motstanderens brikker :hmm:

Skrevet

Dette er Tic-Tac-Toe, mens bondesjakk er der hvor du spiller på et sjakk-liknende brett og skal hoppe over motstanderens brikker :hmm:

6167741[/snapback]

Det kalle no iallefall bondesjakk

Skrevet

6167741[/snapback]

Dam du tenker på?

Skrevet (endret)

X = Deg

O = Motstander

# = Tomt felt

###

#X#

###

###

#X#

#O#

Grattis, du har 2 vinner muligheter.

6166551[/snapback]

Jeg liker bedre å starte i et hjørne for da har jeg flere muligheter til å vinne. En annen ting som kan være posetivt med det er at det forrvirer de som tror at man bør starte i midten for å vinne. Husker en gang noen drev å spilte det og alltid starta de i midten. Det ble jo aldri noen som vant. Så tenkte jeg og fant ut at det var bedre å starte i et hjørne.

Her er et bilde av hva jeg mener alle utenom en mulighet gir seier til den som starter.

post-22157-1148469443_thumb.jpg

Endret av pertm
Skrevet
Jeg liker bedre å starte i et hjørne for da har jeg flere muligheter til å vinne. En annen ting som kan være posetivt med det er at det forrvirer de som tror at man bør starte i midten for å vinne. Husker en gang noen drev å spilte det og alltid starta de i midten. Det ble jo aldri noen som vant. Så tenkte jeg og fant ut at det var bedre å starte i et hjørne.

Starter ikkje du i midten, starter nr2 i midten og du er like langt. Det blir uavgjort.

Skrevet (endret)
Starter ikkje du i midten, starter nr2 i midten og du er like langt. Det blir uavgjort.

6167981[/snapback]

Ikke nødvenigivis, hvis du tar det hjørnet diagonalt i forhold til det første, så hvis nr2 tar et hjørne vinner du hvis ikke blir det uavgjort.

Endret av pertm
Skrevet

Starter du i eit hjørne, kan nr2 legge først i midten og deretter på ein av sidene. Då blir det uavgjort (så lenge ingen gjer ei tabbe). Nr2 vil ikkje ha nokon interesse av å ta eit hjørne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...