Gå til innhold

Har noen tips på motiver i Paris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ha med familien til Paris neste helg og tar selvsagt kameraet med meg.

 

Er det noen som har tips om motiver i Paris som er vert å fotografere.

 

Det er en stor by, og det tar tid å rekke over alt. Setter derfor stor pris på om noen hadde tips og råd.

6134958[/snapback]

 

Eifeltårnet =)

Lenke til kommentar
Skal ha med familien til Paris neste helg og tar selvsagt kameraet med meg.

 

Er det noen som har tips om motiver i Paris som er vert å fotografere.

 

Det er en stor by, og det tar tid å rekke over alt. Setter derfor stor pris på om noen hadde tips og råd.

6134958[/snapback]

 

Eifeltårnet =)

6134972[/snapback]

 

Triumfbuen, Louvre, innenriksministeriet, Notredame, Sacre Ceur (Typiske turistlokasjoner)

 

Dyrehagen i Paris, Graven til Jim Morrison i The Doors, små trange gater.

Versailles etc etc

Masse å se på og ta bilder av.

 

 

God tur!

Lenke til kommentar

Hvis du liker street candids, er Paris fantastisk.

Hvis du liker portretter, har Paris masse utrolig skjoenne bakgrunner

Hvis du liker arkitektur, har Paris en del moderne bygg (blant annet "la défense", som er fantastisk fotogent), samt VELDIG mye gammelt.

Hvis du liker kirker, er det vel bare en by i verden som kan konkurere med Paris. PMnormal vet hvilken jeg snakker om.

 

Det kryr av fotogene motiv i Paris, rett og slett. Eiffeltaarnet kan gi deg noen flotte kveld- og nattbilder. Dra opp en halv time foer solen gaar ned. Ta med vidvinkel og stativ. Ellers saa er det bare aa gaa litt rundt i gatene, saa finner du motiver i haugevis.

Lenke til kommentar
Det kryr av fotogene motiv i Paris, rett og slett. Eiffeltaarnet kan gi deg noen flotte kveld- og nattbilder. Dra opp en halv time foer solen gaar ned. Ta med vidvinkel og stativ. Ellers saa er det bare aa gaa litt rundt i gatene, saa finner du motiver i haugevis.

6135619[/snapback]

 

 

Takker for alle innspill. Har kjøpt en bok om Paris , så jeg må skumme gjennom.

Vi skal en tur i Eifeltårnet, og du anbefaler altså å ta den turen på kveldstid. Håper vi unngår de store køene siden vi reiser utenfor høysesongen.

 

Hadde tenkt å kun ta med meg Monopod. Men jeg trenger stativ hvis jeg skal ta bilder om kvelden.

Skal kjøpe meg stativ i neste uke, og har vurdert følgende.

 

 

http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=681

 

Pluss hode:

 

http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=804

 

Men jeg har ingen erfaring med kulehode, så jeg vet ikke om kulehode er noe å satse på.

 

Monopod:

 

http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=677

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om stativ (har et som er eldre enn meg, men det er stoedig som faen saa det faar duge til oekonomien ser lysere ut), saa der kan jeg ikke hjelpe deg.

Du slipper nok aldri koe i eiffeltaarnet, et kvarter til en halvtime maa du nok regne med uansett. Var der en torsdag, i begynnelsen av mars (absolutt ikke hoeysesong), og da var det 20 minutters koe. Men det overlever du sikkert.

Det aa ta bilder fra eiffeltaarnet naar lyset ikke er helt spesielt (paa kvelden, svaert tidlig paa morgenen) ser jeg ingen grunn til. Det er ikke veldig spennende motiv i seg selv, egentlig. Men jeg var heldig med lyset, saaa jeg fikk en del fine bilder. Litt synd at jeg ikke hadde med meg stativ.

 

Ta Eiffeltaarnet en kveld, og "la Défense" en annen kveld. Det er to fantastiske nattmotiver. Eventuelt tar du foerst eiffeltaarnet, saa kjapper du deg til La Défense samme kvelden. Du kan ikke gaa glipp av disse to.

Lenke til kommentar

Du finner mange fler motiver hvis du gaar enn hvis du tar baat. Det er svaert saa vanskelig aa ta bilder fra baaten, du faar masse unoedvendige elementer med i bildene. Men brobilder fra baat blir fine. Paris' minste hus sees fra seinen ja. Det er ett vindu i bredden, og tre etasjer hoeyt. Tihi

Lenke til kommentar
Hvis du liker street candids, er Paris fantastisk.

Hvis du liker portretter, har Paris masse utrolig skjoenne bakgrunner

Hvis du liker arkitektur, har Paris en del moderne bygg (blant annet "la défense", som er fantastisk fotogent), samt VELDIG mye gammelt.

Hvis du liker kirker, er det vel bare en by i verden som kan konkurere med Paris. PMnormal vet hvilken jeg snakker om.

 

Det kryr av fotogene motiv i Paris, rett og slett. Eiffeltaarnet kan gi deg noen flotte kveld- og nattbilder. Dra opp en halv time foer solen gaar ned. Ta med vidvinkel og stativ. Ellers saa er det bare aa gaa litt rundt i gatene, saa finner du motiver i haugevis.

6135619[/snapback]

 

 

Hvilke instillinger bruker du på by bilder.

 

Jeg har ikke tatt så mange by bilder, og spesielt ikke på kveld's tid.

 

Stemmer det at jeg bør bruke blenderprioritet (AV) med liten blender og iso 100.

Lenke til kommentar
Hvilke instillinger bruker du på by bilder.

 

Jeg har ikke tatt så mange by bilder, og spesielt ikke på kveld's tid.

 

Stemmer det at jeg bør bruke blenderprioritet (AV) med liten blender og iso 100.

6171044[/snapback]

 

Ville ikke brukt Av, men heller gått for Tv om det er størst mulig dybde som er ønskelig. Still lukker på f.eks 1/60s eller 1/100s som er korteste lukkertid du bør bruke for å unngå uskarphet (om du har en normalzoom). På den måten får du til enhver tid mest mulig skarphet. Om lyset er kraftig (sol midt på dagen) setter du opp lukker til det dobbelte. ISO 100

Er det dårlig lys gjør du det samme og bare kompenserer med høyere ISO.

 

Klart noen ganger kan det være ønskelig å isolere motivet (blurre bakgrunnen). Da velger du Av og setter en stor blender.

 

Har du stativ slår du over til Av.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill.

 

Da er vi klare for turen, og jeg har med meg følgende utstyr

 

Canon EOS 350D (inkludert batteri grep)

Canon 70-200 f2.8

Sigma 18-50 f2.8

Canon 580 EX Blitz

Manfrotto 055 prob stativ

Manfrotto 488RC0 Kulehode med hurtigfeste

Monopod

 

Tror ikke det skal stå på utstyret.

Utfordringen blir å få familien til å ha taålmodighet med meg, slik at jeg får tid til å ta noen bilder.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bestandig blenderprioritet, og setter den paa det hoeyeste jeg kan med en akseptabel lukkertid.

Du vet nok best selv hvor lang lukkertid du klarer aa haandholde paa. Jeg ville satse mest paa 18-50zoomen. 70-200 for arkitektur er poengloest. Blitz trenger du ikke om kvelden (oedelegger alle bilder), men monopod kan vaere et perfekt kompromiss.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg kan ingenting om stativ (har et som er eldre enn meg, men det er stoedig som faen saa det faar duge til oekonomien ser lysere ut), saa der kan jeg ikke hjelpe deg.

Du slipper nok aldri koe i eiffeltaarnet, et kvarter til en halvtime maa du nok regne med uansett. Var der en torsdag, i begynnelsen av mars (absolutt ikke hoeysesong), og da var det 20 minutters koe. Men det overlever du sikkert.

Det aa ta bilder fra eiffeltaarnet naar lyset ikke er helt spesielt (paa kvelden, svaert tidlig paa morgenen) ser jeg ingen grunn til. Det er ikke veldig spennende motiv i seg selv, egentlig. Men jeg var heldig med lyset, saaa jeg fikk en del fine bilder. Litt synd at jeg ikke hadde med meg stativ.

 

Ta Eiffeltaarnet en kveld, og "la Défense" en annen kveld. Det er to fantastiske nattmotiver. Eventuelt tar du foerst eiffeltaarnet, saa kjapper du deg til La Défense samme kvelden. Du kan ikke gaa glipp av disse to.

6138268[/snapback]

 

Herr Brun, jeg bor i Paris og periodevis litt utafor, jeg er enig i dine forslag til motiver. La Defense er for meg "det viderekomne"........ men det er en ting som ikke er peila så mye inn på, det er de fattige. Jeg tror ikke en familiefar tar barna med seg til de strøka men jeg vil til høsten jobbe med den saken. Forholdene her er jo mer enn skandaløse.

jeg ser jo at denne tråden er utgått, men fikk lyst til å si et "ja" til deg.

hilsen Allanalda

Lenke til kommentar
70-200 for arkitektur er poengloest.

6174800[/snapback]

 

Ja en 'utgått' tråd som det sies over her, men måtte bare komme med en kommentar til at en tele er ubrukelig for arkitektur. For det er den jo definitivt ikke. Muligheten til å plukke ut detaljer, komprimere perspektiv, isolere motiv osv...

Så en lyssterk 70-200 er glimrende til arkitektur (blant annet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...