Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Checksum error, PC fryser og piper.


Anbefalte innlegg

Netshop AMD64 Standard PC

m/S-ATA-disk

 

Chieftec BX serie m/dør Sølv og blått

Kabinett m/360W BX-01SL-SL-BL P4 / AMD

 

Gigabyte K8NS nForce3 250

 

ATX/LAN/8ch.LYD/S-ATA

 

AMD Athlon 64 3000+ BOXED

Socket 754 512KB cache

 

Ingen kjølevifte

NB! Gjelder kun ved Boxed CPU

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

Seagate 160GB S-ATA 7200RPM

Barracuda 7200.7 8MB cache

 

Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ (Byttet til 7800 GS, som nevnt tidligere)

 

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD

Sony MPF 920 - Diskstasjon

 

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x

Intern, retail

 

Creative SB Audigy ES

PCI Lydkort , bulk

 

Logitech Deluxe Access keyboard

funksjonstaster, Multimedia-kontroll ps2

 

Logitech Pilot wheel mouse retail

USB/PS2

 

Microsoft windows XP Home OEM

Norsk versjon m/SP1

 

 

Dette er tatt fra Netshop-kontoen min, så får du oppsettet mitt i sin helhet..

Er boxed vifte, som du ser.

 

Edit: Kan ikke finne Cool n' Quiet i BIOS, antar jeg ikke har det da.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hadde samme problemet med det gamle skjermkortet også. Men det har ikke akkurat blitt bedre med det nye, snarere tvert i mot.

Jeg får knapt lov til å forandre på noe som helst i BIOS, og fant ikke Cool n' Quiet der med FBSen eller hva det nå var. Stod noe med volt og sånt, men ingenting "matnyttig". Kanskje jeg kan ta en "print screen"?

 

 

Edit: Nå har jeg tatt en full formatering og reinstallasjon av XP, til tross for at det har blitt nevnt at det nokså sikkert er hardwarefeil. Tenkte jeg likegodt kunne gjøre dette, så kan jeg hvertfall eliminere sofwarefeil dersom PCen fremdeles henger seg opp. Skal kun installere et minimum, dvs drivere til skjermkort, lydkort og hovedkort, MSN, Winamp, et par spill og Office, og så teste om systemet fortsatt skaper seg.

 

Jeg har sjekket hovedkortet for "rusten" som du nevnte kunne være der, kunne ikke se noe. Jeg gikk over med støvsugeren, kontrollerte at alt av kabler satt skikkelig i, sjekket at kortene stod i, RAMen. Tja, gjorde det jeg kan. Nå skal det bli spennende å se... :)

 

Edit 2: Ut i fra Gigabytes nettside er Cool n' Quiet inkludert i en senere BIOS-versjon enn det jeg har. Jeg har versjon nr. 3 av totalt 19, den nyeste datert mars i år.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

PCen er nå, om mulig, enda verre. Fryser til og med i desktop nå. I tillegg har den økt repetoaret sitt med å bare gå til svart skjerm. Kan trygt fastslå med 100% sikkerhet at det ikke er software, ja! Etter jeg tok RAM-brikkene mine ut og inn igjen, så har den begynt med BSOD også. Fabelaktig!

 

Stop: C0000221 Unknown Hard Error\systemrout\system32\ntdll.dll

 

Å overføre musikk og diverse tilbake fra ekstern HD til intern HD kostet meg 5-6 svartskjermer. Den siste testen min var Winamp samtidig med et dataspill. Sangen fikk vare i 3 sekunder før det skrek ut høytalerne.

Nå får jeg snart 4 hjerteinfarkt på rappen, tror jeg.

Utrolig kjekt å kjøpe nytt AGP-skjermkort til 3000 når jeg muligens blir nødt til å kjøpe ny PC. De selger vel ikke AGP-hovedkort lenger.

Beklager hvis jeg høres sur ut.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ribbet PCen for hardware bortsett fra skjermkortet og hovedkortet(!) og den henger bare jeg tenker tanken på å starte opp et spill eller musikk.

Det ser ut til at RAM slot nr. 1 er defekt, for når jeg kun bruker den rebooter PCen nesten før den har kommet inn i Windows og teller av og til ikke opp RAM i oppstart. Har to RAM-brikker, bruker slot 2 og 3. Får ikke lov å bare bruke en av dem, da piper det. Er nødt til å bruke både slot 2 og 3 samtidig. Slot 1 står altså tom. Det er vel feil på hovedkortet da! Har ikke testet harddisken, men tok scandisk og den fant (selvfølgelig!) ikke feil. Webcam og unødvendig dritt er røsket ut tilfelle det var feilkilden. Nå har jeg holdt på i 13 timer, avbrutt av spising, lufting og frustrasjon. Hadde jeg vært rik, hadde jeg hentet sleggen nå!!

 

Ikke testet ny PSU enda, har ikke fått sjanse. Men siden nesten alt er fjernet, så trekker den jo nesten ikke strøm. 360 watt burde være nok til det som er igjen. Har jo bare én harddisk, en veik CPU, lite RAM og bare en original vifte. Skjermkortet kan umulig trekke såååå mye.

Lenke til kommentar

Det er skjermkortet ditt som er av ganske heftig type, som kanskje trekker mye strøm. Uansett så kan det at strømforsyningen har vært for liten, ført til at strømforsyningen har begynt å jukse. Dermed er det mulig den er ødelagt, og dermed skaper masse rare problemer. Jeg sier ikke at det er 100% sikkert, det kan godt være hovekortet også. En ting jeg er sikker på, er at du kan prøve og feile i det uendelige, og det vil alltid virke som om det er den og den tingen som forårsaker det. Tingen er at det mest sannsynlig er en maskinvare som skaper alt trøbbelet.

Angående RAM så skal de stå i en viss rekkefølge, alt etter hvor stor Ram du bruker og hvor mange brikker du har. Antar at det er forskjellig farge på slottene? Slå opp i hovedkortboken din, for å se en tabell over hvor DDR2-brikker skal plasseres.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Det er skjermkortet ditt som er av ganske heftig type, som kanskje trekker mye strøm. Uansett så kan det at strømforsyningen har vært for liten, ført til at strømforsyningen har begynt å jukse. Dermed er det mulig den er ødelagt, og dermed skaper masse rare problemer. Jeg sier ikke at det er 100% sikkert, det kan godt være hovekortet også. En ting jeg er sikker på, er at du kan prøve og feile i det uendelige, og det vil alltid virke som om det er den og den tingen som forårsaker det. Tingen er at det mest sannsynlig er en maskinvare som skaper alt trøbbelet.

Angående RAM så skal de stå i en viss rekkefølge, alt etter hvor stor Ram du bruker og hvor mange brikker du har. Antar at det er forskjellig farge på slottene? Slå opp i hovedkortboken din, for å se en tabell over hvor DDR2-brikker skal plasseres.

6213272[/snapback]

 

Kan ikke CPUen ha tatt skade av å tusle på 75 grader i 2 år? Jeg har sett eksempler på at CPU og kjøleribbe har sittet fast i hverandre pga av for høy varme over lengre tid. Kjølepastaen skal IKKE ligge som et lag mellom CPU og CPU-kjøler, men et übertynt lag.

Lenke til kommentar

Byttet til det gamle skjermkortet for å se, og samme feil med det, som jeg egentlig visste. Er ikke noen fargekode på RAM-slots, alle tre er samme farge. PCen henger nå bare jeg surfer litt for raskt på internett, så dette har jeg gitt opp.

Sikkert feil på hovedkortet siden det fremdeles henger uten det nye skjermkortet. Eller kanskje feil på CPU siden den har vært såpass varm over så lang periode.

Jeg forstår hvertfall ingenting, og nå blir det ny PC innen et par-tre uker.

Tusen takk for hjelpen, uansett! :)

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...