Gå til innhold

AMD Athlon 64 eller AMD Opteron?


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere pcen min snart. Jeg skal ha AMD og har sett på 2 cpuer:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

AMD Opteron 144, 1.8GHz, Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

 

Jeg har ikke så mye erfaring med Opteron har hørt at de skal klokke bra + den har 1mb cashes som 3200+ ikke har. Jeg skal bruke pcen til spilling, redigereing, nedlasting/surfing og gjerne klokke litt. Hva vil være det lureste valget for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det lureste ville nok være å ta AMD Athlon - men helst ikke 3200+!

Har selv 3200+, men farten er liksom ikke helt der jeg vil ha den. Sats heller på en dobbelkjerne prossesor fra AMD ;)

 

ZayCon

6126823[/snapback]

 

Jeg har ingen problemer med min 3200+. Men jeg overklokker ikke :p

Lenke til kommentar

Hvis man hadde tatt en Athlon 64 3000+ (1,8GHz og 512kB L2-cache) og doblet cache-mengden hadde den hatt AKKURAT lik ytelse som en Opteron 146. En Opteron Socket 939 skiller seg ikke fra en Athlon 64 Socket 939 annet enn forskjellig mengde L2-cache, noe som i seg selv har svært lite å si for K8-serien til AMD.

 

Opteron-chippene er "håndplukket" fra de beste kjernene AMD får fra produksjonen, på lik linje med FX-prosessorer. Opteron-prosessorer klokker gjerne noe lenger, enkelt og greit. Tenker du overklokking er Opteron valget, skal du ha en rask og god CPU så er Athlon 64 3xxx+ valget, avhengig av lommeboka di.

Lenke til kommentar

Playmofetish: nei, ifløge AMD er opteron CPUer produsert av egne higher grade wafers. Om du skal stole på det eller om det bare brukes som en markedsføringsgimmick ovenfor bedriftsmarkedet må du ikke spørre meg om. Men jeg vil tro at dersom dette stemmer, så er det sikkert endel scrappa opterons som blir til Athlon64 brikker :)

Lenke til kommentar
Hvis man hadde tatt en Athlon 64 3000+ (1,8GHz og 512kB L2-cache) og doblet cache-mengden hadde den hatt AKKURAT lik ytelse som en Opteron 146. En Opteron Socket 939 skiller seg ikke fra en Athlon 64 Socket 939 annet enn forskjellig mengde L2-cache, noe som i seg selv har svært lite å si for K8-serien til AMD.

6129414[/snapback]

 

Opteron 144 er 1.8GHz 1MB cache, 146 er 2.0GHz 1MB cache. Så en 3000+ vil være lik 144, ikke 146. 3200+ vil være lik 146.

 

Velger du 144 trenger du et godt overklokkingskort for å nå potensialet til prosessoren. MP på 9 er mindre fleksibelt enn 10 eller 11.

 

Hvordan ser resten av systemet ditt ut?

Lenke til kommentar

Nå er jo opteron dyrere enn tilsvarende athlon prosessorer. Og hvis du er så uheldig å få en opteron stepping som ikke klokker langt, så har du kasta bort ekstra penger på dårlig ytelse. Men for all del, de fleste opteron steppinger er verdt den ekstra prisen.

Lenke til kommentar
Nå er jo opteron dyrere enn tilsvarende athlon prosessorer. Og hvis du er så uheldig å få en opteron stepping som ikke klokker langt, så har du kasta bort ekstra penger på dårlig ytelse. Men for all del, de fleste opteron steppinger er verdt den ekstra prisen.

6147538[/snapback]

Men generellt klokker Opteron lenger enn Athlon64, så til overklokking er den bedre. Eller med andre ord; du kan være ennå mer uheldig med en Athlon64 om den klokker veldig kort.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Er det noe som er bedre med en Athlon64 enn en Opteron? Viss ikke er det jo helt klart at jeg må gå for en Opteron.

6149135[/snapback]

Såvidt jeg vet er det ingen forskjell i praksis mellom ahtlon64 og opteron. Så lenge frekvensen på de to er samme, så yter de likt.

Lenke til kommentar
Er det noe som er bedre med en Athlon64 enn en Opteron? Viss ikke er det jo helt klart at jeg må gå for en Opteron.

6149135[/snapback]

Såvidt jeg vet er det ingen forskjell i praksis mellom ahtlon64 og opteron. Så lenge frekvensen på de to er samme, så yter de likt.

6149166[/snapback]

Ja de skal yte likt, men Opteron skal klare høyere frekvenser.
Lenke til kommentar
Hva med minne da? Her er det vel forskjell på Athlon og Opteron?

6151564[/snapback]

 

Nei, ikke så lenge vi snakker Opteron til Socket 939. Der bruker man vanlig DDR400, samme som Athlon. Opteron Socket 940 derimot, krever som regel ECC-registrert minne pga. hovedkortene.

 

I denne tråden menes det utelukkende Socket 939-Opteron, fordi 940 resulterer i et mye dyrere system, og sannsynligvis rævva ytelse/krone til f.eks spill som jeg gjetter trådstarter blant annet skal bruke PCen til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...