Gå til innhold

Spesiell USB-kabel? mini <-> mini...


Anbefalte innlegg

(Jeg prøvde å poste dette spørsmålet i forumet til hardware.no, men det var lite respons så jeg prøver her også for sikkerhets skyld.)

 

**************************

 

Godt mulig det er jeg som leter på helt feil sted, men jeg sliter virkelig med å finne en USB-kabel som er 5 pins mini i begge ender. Vanlig A-B mini (eller hva de nå heter), som man bruker mellom f.eks. PC og digitalkamera finnes i bøtter & spann, selvsagt.

 

Er det noen vennlige sjeler som har sett en slik kabel som er avbildet under her (manipulert bilde)? Hvor får man tak i slike? Takknemlig for svar. :)

 

post-13221-1147956118_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tor ikke du kommer til å finne det du leter etter.

Ta en titt på Cablemakers  Ser ikke noe slikt listet der, og da tviler jeg på at det finnes.

 

Hva skal den brukes til?

6125891[/snapback]

 

Takk for kjapt svar, selv om det ikke var det jeg aller helst ville høre. :)

 

Brukes til.. Godt spørsmål!

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg kommer til å tørre å bruke den hvis jeg en gang får tak i en slik kabel, men tanken er å koble sammen (hold deg fast) en Creative Zen Micro og en Canon 350d... Leker med tanken å prøve dette for å se om det er mulig å bruke micro'en som lagringssted for bilder når man er på farten. Om det går? Det tviler jeg ærlig talt mer enn litt på, men.. Alt må jo prøves. Minst én gang. :)

 

Btw.. Micro'en er firmware-oppdatert til å støtte bl.a. Media Transfer Protocol, slik at den oppfører seg mer som "normale" lagringssenheter/USB-pinner o.l.

 

Håpløst? Godt mulig, men jeg har ikke funnet noe på nettet som kan hverken bekrefte/avkrefte muligheten. Så jeg tenkte at dersom jeg fikk tak i en slik kabel, kom jeg kanskje til å sakte telle til 10, trekke pusten dypt inn, be en stille bønn, og så koble sammen disse to dingsene for å se hva som skjedde...

 

Kanskje noen andre som har prøvd dette, evt. vet (helst ikke bare tror/mener) om dette går eller ikke?

Lenke til kommentar
Hva med en hub? Du kobler de "store" USBpluggene til den og har to mini igjen.....

6126148[/snapback]

 

Har vært innom tanken, men er usikker på hvordan det vil oppføre seg..?

Dessuten hadde det vært deilig (OM dette skulle fungere) å slippe å dra på enda en dings..:)

 

Men det må kanskje prøves. Det finnes jo bittesmå strømløse mini-usb-hub'er med bare 2 porter, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Tror ikke det er vits å stresse verden rundt for å finne noe som sannsynligvis ikke vil fungere.

6131173[/snapback]

 

Hehe.. Akkurat som å høre kona mi... :D

Jeg innser at du har nok rett, men.. Så lenge det er minst 0,1% tvil, så må jeg ha en endelig bekreftelse. (Jada, stabukk, jeg vet...)

 

Får jeg mulighet til å teste eller kommer over noe informasjon som endelig avkrefter/bekrefter så skal jeg legge igjen info her. :)

Lenke til kommentar
Skaff deg heller en sånn: http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14039

 

Det finnes løsninger for å docke kamera mot f.eks. iPod også, men med mindre noen lager et grensesnitt som kan kommunisere med både mp3-spilleren(zen micro) og kamera er dette som å håpe på å vinne i vikinglotto.

6133485[/snapback]

Evt en sånn: http://hyperdrive.com/shop/index.php. Hastigheten på Amitech-saken er tilsvarende min Archos Gmini 220, noe som begrenser hvor praktisk den er i bruk (rundt 45 minutter og hele batterikapasiteten på en 4GB-brikke). Når det er sagt så er vel 9 min / GB gjennomførbart med en 350Ds filstørrelser.

 

Jeg ser forøvrig ingen grunn til at planen til OP skal fungere med mindre man skriver ny firmware til Zenen selv.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill og tilbakemeldinger så langt. Tror nok jeg ender opp med en annen type image storage bank enn Zen Micro til slutt jeg også, for all del...:)

 

Men.. Bare noen ord til mitt forsvar, slik at jeg fremstår som forhåpentligvis litt mindre idiotoptimist enn hva tilfelle har vært så langt... :hmm:

 

Som nevnt i et tidligere innlegg så har jeg oppgradert Micro'en med ny Firmware.. Denne FW'en støtter nå en standard som heter "Media Transfer Protocol", eller bare MTP blant venner. Slik jeg har forstått det er MTP en slags utvidet versjon av PTP, også kjent som Picture Transfer Protocol. Mao.. Det som støtter MTP (slik min Zen Micro nå gjør), skal i teorien også støtte PTP.

 

Og hvis dere på 350d'en går inn i meny nr. 5, også videre ned på "Communication", står sikkert dette valget innstilt på "PC Connection". Men man kan endre dette valget til "Print/PTP"... Og det er dette som har trigget min nysgjerrighet. Normalt ville jeg ikke gitt noe slikt en snøballs sjanse et visst sted, men.. Could it be, after all?? Bare en måte å finne det ut på. Koster (forhåpentligvis..) svært lite å prøve?

 

Mer bakgrunnsstoff blant annet på denne linken.

Lenke til kommentar

Nei, etter det jeg forstår så har du helt rett Afseth.

Mulig at tilkoblingen vil funke, men hva hjelper vel det når du ikke kan gi kameraet noen overførings kommandoer.

Altså dette vil nesten garrantert ikke funke.

 

Men, selv synes jeg du skal prøve. Da trenger du isåfall ikke lure noe mer på om det funker eller ikke. Å skaffe en slik kabel er nok ikke så lett, så det enkleste er å lage en selv. Altså klipp og skjøt.

Lenke til kommentar

Det du trenger er en slik en: http://www.delkin.com/delkin_products_usb_bridge.html

 

Har tenkt til å anskaffe en slik selv, men har ikke kommet dit enda. Synd disse ikke selges i Norge, men det er jo ingen hindring. Tenkte å bruke denne på en Creative Zen Touch jeg har liggende som også er firmware oppgradert som din. Dette burde fungere som en ypperlig løsning for lagring av feriebilder på turen over på f.eks en MP3 spiller.

Lenke til kommentar

Som Afseth og menkromsen er inne på, så er nok en manglende mekanisme for "Start overføring" e.l. på kameraet kanskje den største bøygen, ja. Har tenkt på dette selv, uten å finne noen svar.

Men hva skjer egentlig når man sender bilder til printeren via Pictbridge? Da skal kommunikasjonen på 350'en settes til Print/PTP først, og man initierer overførselen fra kameraet (velger bilder og trykker "print"). Antar dette er et seriøst (lang)skudd i mørke, men leser man litt om Pictbridge-standarden så er det interessant å se at den bygger på USB som fysisk overføringsmiddel, og PTP som overføringsprotokoll. Men Pictbridge inneholder også toveiskommunikasjon, så med mindre jeg finner en måte å lure kameraet til å tro at f.eks. Zen micro er en printer, så er det nok kanskje der det hele strander, ja... :no:

 

Men den Belkin-boksen som Madmax30 tipser om var jo interessant! Denne "drar" jo bildene ut fra kameraet og overfører dem til lagringsenhet X (som kan være både ipoder, minnepinner og det meste). Hvordan klarer den dette? Antar den leser kameraet som en ekstern lagringsenhet (akkurat som om du setter et minnekort i leseren på maskinen din), og bare kopierer rått alt som ligger der? Kanskje den må prøves. :)

Synd at den bare støtter USB 1.1, eneste..

 

Tilbake til mitt opprinnelige spørsmål ang. kabel: Jeg tror det enkleste vil være å kjøpe et USB skjøte-stykke som de bl.a. selger på Clas Ohlson. Dette har USB A-hun i begge ender, noe som gjør at man kan koble sammen to USB kabler som har A i ene enden og B-mini i andre. De selger et sett med 3 USB adaptere/kjønnsvendere/skjøter som uansett kan være kjekt å ha. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...