Gunn@r Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Dette innlegget passer sikkert ikke under dette emnet, men viste ikke hvor ellers jeg skulle legge det Uansett...jeg har kjøpt et .no domene, tror jeg iallefall. Grunnet til at jeg tror og ikke vet, er fordi jeg fikk høre rett etterpå jeg kjøpte det, at man som privatperson ikke kan kjøpe .no domener. Man må være en bedrift/organisasjon. Domenet ble kjøpt for rundt 1 time siden (ca. kl.14.30, 16.5.06) og jeg fikk en mail som bekreftelse på at jeg hadde kjøpt det. Og jeg regner med at jeg får ei regning i posten iløpet av noen dager! Det var det ene jeg lurte på.... Det andre var om hva som var den enkleste måten å legge ut ei hjemmeside (som jeg allerede har laget, og som ligger på PCen) på internett. Er webhotell noe man kan kjøpe uten å måtte kjøpe et domene i tillegg, for jeg har jo (forhåpentligvis) allerede et domene, så det er liksom ingen vits da.. Ellers er vel andre alternativer å ha en ISP som tilbyr lagringsplass til kundene. Jeg har tele2, men er usikker på om jeg har noe plass for å lagre ei hjemmeside. Han ene kameraten min har online.no og har en lagringsplass hos de på 50 MB. Jeg trenger ikke akkurat så mye, for dette er mest bare for gøy, så 50 MB holder for meg egentlig... Noen som har giddet å lest gjennom alt dette som står ovenfor og som har noen idèer?? EDIT: ....jeg ser forresten nå at jeg kunne kanskje lagt innlegget under Programvare>Nett-tjenester, men men.... Endret 16. mai 2006 av nilsrune
Forumforumforum Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 måtte du ikke skrive inn noe org. nummer o.l ?
PerB Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Uansett...jeg har kjøpt et .no domene, tror jeg iallefall. 6114617[/snapback] Hvor har du kjøpt domenet? Det er begrenset antall steder hvor du kan kjøpe. Og dessverre er den en del svindlere som gjør alt for å lure penger fra gud og hvermann.
Gunn@r Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Skrevet 16. mai 2006 kjøpte det hos scandichosting.net men har nå fått en mail der det står at jeg må sende de org. nr og lignende, så det gikk ikke i første omgang å opprette .no domenet mitt. men men....da er vel første spørsmål ute av verden vil jeg tro.. så da er det bare det siste spørsmålet igjen....hvordan bruke domenet? eller rettere sagt: hvor bruke det? hvor få lagringsplass?
mysjkin Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Det enkleste er som regel å kjøpe en domenepakke av en eller annen ISP, det finnes en drøss tråder på forumet hvor forskjellige ISP diskuteres og settes opp mot hverandre. I så fall setter ISPen opp (minst) en mailserver, DNS-servere og en webserver for domenet ditt, du får tilgang via ftp eller et eller annet webgrensesnitt som du kan bruke for å legge opp statiske html-filer, eller .php eller andre programfiler. Hvilken ISP du velger kommer an på pris, stabilitet, hastighet og hvilke tjenester du trenger, for eksempel tilgang til database og programmeringsspråk. Jeg kjører et par domener hos subsys.no ikke de billigste, men heller ikke avskrekkende dyrt sist jeg skjekket med god stabilitet og tilgang på de tingene jeg trenger. Hjalp dette? I alle fall, lykke til! M. Endret 16. mai 2006 av mysjkin
Skagen Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Jeg synes surftown.nu har gode priser og veldig god hastighet.
Gunn@r Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Skrevet 16. mai 2006 Det enkleste er som regel å kjøpe en domenepakke av en eller annen ISP, det finnes en drøss tråder på forumet hvor forskjellige ISP diskuteres og settes opp mot hverandre. I så fall setter ISPen opp (minst) en mailserver, DNS-servere og en webserver for domenet ditt, du får tilgang via ftp eller et eller annet webgrensesnitt som du kan bruke for å legge opp statiske html-filer, eller .php eller andre programfiler. Hvilken ISP du velger kommer an på pris, stabilitet, hastighet og hvilke tjenester du trenger, for eksempel tilgang til database og programmeringsspråk. Jeg kjører et par domener hos subsys.no ikke de billigste, men heller ikke avskrekkende dyrt sist jeg skjekket med god stabilitet og tilgang på de tingene jeg trenger. Hjalp dette? I alle fall, lykke til! M. 6115570[/snapback] Dette hjalp veldig Takk ska du ha ...men (det er alltid ett men vettu hehe ) så hadde jeg egentli tenkt meg å få en lagringsplass utenom ISPen min (tele2). men subsys er vel ikke en ISP? det er vel bare noen som leverer webhotell? eller kanskje jeg er helt på jordet hehe. men det du sier er at jeg burde (kanskje det eneste alternativet som er utenom ISPen også) kjøpe meg et webhotell?
mysjkin Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Beklager, jeg rotet vel litt med begrepene, ISP brukes vel vanligvis om de som skaffer deg linje inn til huset, mange av dem tilbyr også webhotell, men fx subsys, tilbyr ikke linje, de gir (eeh, selger) diskplass og servertjenester. Jeg synes det er fordelaktig å dele opp de tingene, (har selv bredbånd fra bluecom, nei ventelo (så lenge det varer) ) så man kan lettere skifte ut den ene dersom man av en eller annen grunn vil det. Selvfølgelig, dersom du virkelig vil være en av gutta, kan du kjøpe statisk ip (eller bruke en eller annen dyndns tjeneste) og få registrert et domene inn på DNSer som peker til maskinen(e) du har hjemme, slik at du slipper å kjøpe diskplass og andre tjenester, men da har du med en gang en masse andre ting å passe på, jeg har planer om å med tiden sette opp en offentlig webserver hjemme, men da skal jeg ha litt mere tid ift drifting. M. Endret 16. mai 2006 av mysjkin
Gunn@r Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Skrevet 16. mai 2006 Beklager, jeg rotet vel litt med begrepene, ISP brukes vel vanligvis om de som skaffer deg linje inn til huset, mange av dem tilbyr også webhotell, men fx subsys, tilbyr ikke linje, de gir (eeh, selger) diskplass og servertjenester. Jeg synes det er fordelaktig å dele opp de tingene, (har selv bredbånd fra bluecom, nei ventelo (så lenge det varer) ) så man kan lettere skifte ut den ene dersom man av en eller annen grunn vil det. Selvfølgelig, dersom du virkelig vil være en av gutta, kan du kjøpe statisk ip (eller bruke en eller annen dyndns tjeneste) og få registrert et domene inn på DNSer som peker til maskinen(e) du har hjemme, slik at du slipper å kjøpe diskplass og andre tjenester, men da har du med en gang en masse andre ting å passe på, jeg har planer om å med tiden sette opp en offentlig webserver hjemme, men da skal jeg ha litt mere tid ift drifting. M. 6115852[/snapback] Du har vært til stor hjelp tror jeg går for webhotell-løsningen her og heller får meg et domene gjennom eventuelt subsys... takker og bukker for alle svar
mysjkin Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Som regel er det greieste å bestille domene og webhotell på samme sted, ellers så må du først kjøpe domenet og deretter overføre det til en eller annen webhotelleier. M.
|FSK| Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Som regel er det greieste å bestille domene og webhotell på samme sted, ellers så må du først kjøpe domenet og deretter overføre det til en eller annen webhotelleier. M. 6116529[/snapback] Både ja og nei. Enkelte domeneforhandlere tillater at du har webhotell et annet sted. Da er det jo en fordel å ha dns-kontrollen på domenet ditt. Webhoteller som lar deg slippe å ha domenet registrert samme sted derimot, det har jeg ikke kommet over enda. Den absolutt billigste løsningen må jo være å kjøpe domene+domenepakke et sted, og hoste sidene hjemme. Dette krever derimot en stabil og god linje, samt noe teknisk kompetanse.
sqitfire Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Som regel er det greieste å bestille domene og webhotell på samme sted, ellers så må du først kjøpe domenet og deretter overføre det til en eller annen webhotelleier. M. 6116529[/snapback] NOP du kan peke domenet mot navneserveren ;D
eivind_82 Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Både ja og nei. Enkelte domeneforhandlere tillater at du har webhotell et annet sted. Da er det jo en fordel å ha dns-kontrollen på domenet ditt. Webhoteller som lar deg slippe å ha domenet registrert samme sted derimot, det har jeg ikke kommet over enda. Pro ISP tillater at du har domenet et annet sted. Når det gjelder .no domener så er jeg sikker på at du ikke behøver org. nr. hos en eller annen webhost. Husker bare ikke hvilken Så vidt jeg husker har disse MANGE firma som de registrerer domener på.
zjulik Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Ingenting er umulig, men det som virkelig er omtrent umulig er å streve seg gjennom retningslinjene for .no-domener: http://www.norid.no/navnepolitikk.html
xcomiii Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Ingenting er umulig, men det som virkelig er omtrent umulig er å streve seg gjennom retningslinjene for .no-domener:http://www.norid.no/navnepolitikk.html 6164464[/snapback] Etter 2 år som DNS admin hos en ISP, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg kan nesten alt rundt .no domener Men har fremdeles et stykke igjen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå