Gå til innhold

Et Nytt Garasje


Anbefalte innlegg

Hei.. har nå fått en oppgave i skolen som jeg trenger hjelp med..

 

Jeg skal nå montere alt som har med den elektriske installasjonen i garasjen å gjøre..

 

Spørsmålet mitt er:

Jeg skal koble Lys & Stikk-kontakt i garasjen hva slags Sikring må jeg ha i sikringsskapet for dette og hva slags tversnitt burde jeg bruke?

 

2. spørsmål..

 

Til Garasjeporten skal jeg bruke en Dreierettningsvender slik at jeg kan Åpne, Stoppe og lukke porten.. Hva slags Sikring burde jeg ha for dette anlegget viss trefasemotoren er koblet til en trefasenett 220V / 50Hz . Motoren er stemplet 2KW og er trekant koblet..

 

Håper noen har et bra svar på dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nr.1

Stikkontaktene i en garasje, kan ofte bli brukt til elektrisk utstyr, som motorsag, kappsag osv. så jeg ville nok satt inn en 16A sikring, og brukt 2.5 kvadrat.

 

du nevner også at du skal ha lys, da ville jeg ha lagt det på en egen 10A kurs.

sånn at du får en 16A for stikk og en 10A for lys.

 

nr.2

med bruk av effekt loven kommer jeg fram til 9,09A, så jeg ville nok satt inn en 13A sikring der, f.eks kan startstrømmen være litt høyere enn drift strøm osv.

(kan hende jeg tar litt feil her)

 

og som hovedsikring, ville jeg brukt en 30A.

 

 

Da blir det slik:

1 - 30A - Hoved

2 - 16A - Stikk

3 - 10A - Lys

4 - 13A - Portåpner

 

 

(går selv på GK grunnkurs) ;)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Jeg har også en varmeovn i garasjen som er på 4000W.

Til denne velger jeg en vern på 20 A. Dette har jeg funnet ut ved å finne Belastningstrømmen til ovnen først..

Dette finner jeg ut ved å ta IB = P/U = 4000w/230V = 17,39 A Dette er da Strømmen ovnen trekker, for å velge en vern som passer til denne syntes jeg 20A sikringa er grei nok. ER det greit med en tversnitt på 4 da? Eller hva synes du?

Lenke til kommentar

det er bra med tversnitt 4 da ja, det er jo det man bruker til komfyrkurser på 20A ;)

men da kan det hende at en hovedsikring på 30A kan bli litt liten.

hvis varmeovnen står på, er det bare 10A igjen til lys, stikk og portåpner

da tror jeg ville valgt en på 40A el. 50A (hvis ikke neste er 60A, det har jeg ikke sjekket ut)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

skulle man i dette tillefelle hatt en hovedsikring, som var summen av alle underkursene, hadde det jo blitt 60A (59)

men man har jo ikke alt på samtidig, derfor tar man f.eks en på 40A el. 50A.

akkurat hvordan man regner ut dette, er jeg ikke sikker på. står sikkert noe i NEK400 (hvis du har den boka da...)

Lenke til kommentar

I ved trefase:

I=P/(√3*U*cos φ*η)

dvs. I=2000W/(√3*230V)=5,02A

Eg veit ikkje om du har oppgitt cos φ og η, dersom ikkje set du desse til 1.

Då ville eg gått for ein 10A sikring, evt. 6A. 1,5mm² kabel.

Du må sjølv rekne ut kabelen, for det er ikkje godt nok å kun sei at du vil gå for ein 1,5mm² kabel utan nokre utrekningar.

Varmeovnen er ein resitiv belastning, så cos φ =1. Denne er også sikkert tofase, så då sløyfar du √3.

Dersom du har montørhåndboka seier denne mykje om valg av hovudsikring. Du må bruka ein samtidigheitsfaktor i tillegg til summen av alle sikringane, slik at hovudsikringa vert mindre enn summen av dei andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...