Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

10. klasse eksamen


Anbefalte innlegg

Fikk i dag vite hvilket fag jeg kom opp i på eksamen, nemlig norsk.

Lurte derfor på om noen hadde et par (eller fler) knallgode råd eller huskeregler for hvordan man kan komme seg best mulig gjennom de to dagene (hovedmål og sidemål), med tanke på resultat og idemyldring etc..

Kanskje noen små "sjekkpunkter" innenfor de forskjellige sjangerene også?

Skal skrive sakprosa den ene dagen og skjønnlitteratur den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ganske lenge tid eksamensdagene dine, så jeg ville brukt litt tid på å lese korte stiler på daria, propaganda, en bok etc.

 

Så ville jeg brukt litt tid på å pynte i regeboka.

Få på plass alle gramatiske regler, og kanskje sjangertrekk.

 

SJekkliste til dagen og også kjekk.

 

 

Der burde du i alle fall ha med:

 

Gramatiske feil. -Gå over dem flere ganger.

Vanskelige setninger. -Er det en setning som ikke stemmer eller passer inn, gjør den om.

Sjangertrekk. -Se etter om du har med det sjangeren tilsier.

Kildehenvisning. -Meeeget viktig

All annen info på arket. - Sier seg sjøl

En bra avsluttning. -Kan ha mye å si

 

 

Resten må du finne ut sjøl ;)

Lenke til kommentar

Kom opp i engelsk jeg.

Noen som kan hjelpe meg?

 

HOVEDTEMA: Clashes

 

Temaer:

 

Paste - Present

Fortid - Nåtid

Noen forslag til noe bra her?

 

Fair - Unfair

Rettferdig - Urettferdig.

Mennesker, juksing, fattigdom, etc

 

Friend - Enemies

Venner - Fiender

Dyr, mennesker, konkurrenter osv

 

Noen som kan help me? :innocent:

Endret av stian123
Lenke til kommentar

Norsk/Sidemål:

Ordne alt i begge regelbøkene dine, sidemål og hovedmål...les på temaheftet, å ellers er det akkurat som en heldagsprøve, det er bare en stil, gjør som du alltid gjør :)

 

 

 

stian123: Jeg kom også opp i engelsk, gud så glad jeg ble :D

Bare å lese i temaheftet(veldig viktig), for det er en A og en B del, A del er spørsmål fra temaheftet, B delen er stilen....

Ellers er det veldig lurt å lese over regler, å ordne i regelboka...Å se hva tematet på heftet er, vårt var "Color", så sett opp et tankekart over ting som kan være stiloppgaver under temater "collor", det er det jeg gjør nå. Du må vell sette opp et under det tematet du har :)

 

Blir jo ikke så mye eksamensforberedelser idag, 16mai, men når jeg våkner imorgen og 18mai, da blir det bare engelsk forberedelser, å legge seg tidlig på torsdag(har eksamen på fredag)

Lenke til kommentar

Du er ikke den enste Zevs.... Kom opp i matte jeg og, og er fornøyd:D...

 

Kom over denne, men vet ikke om det kan stoles på.. Det beste er vel å lese i lærebøkene og temaheftet...

 

Gruppa som kom opp i matte i klassen, satt og gråt nesten alle sammen :hmm: ... Bortsett fra meg og en noen andre:P..

 

EDIT: Fant denne også.. Pent design :love: , og enkel måte å forklare ting på....

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som kom opp i matte? Var egentlig ganske glad, spesielt at jeg ikke kom opp i Engelsk. Da hadde jeg vært ferdig.

 

Noen som vet om noen gode sider på internett hvor man kan hente ut matteregler, evnt. oppgaver som jeg kan løse?

6114261[/snapback]

Var opp i matte i fjor, fikke en del spørsmål om ting utenfor pensum (vi hadde værtfall ikke lært om det). Mattetråden på forumet kan kanskje være noe :innocent:

Lenke til kommentar
Noen som har forslag til hva man kan skirve om 1.dag? Skal være en saktekst. Tror det blir til at jeg skriver en artikkel. Har tenkt litt på å skirve om menneskehandel og prostitusjon.

6133198[/snapback]

 

Regner med at det er norsk du har, viktig å få med masse fakta når du skriver artikkel, gode notater er nøkkelen til en god stil. :thumbup: .

Fikk tekstheftet i dag jeg også og det handler om rettferdighet. Noen som har noen gode ideer rundt dette temaet? Vet at temaet er stort, kanskje noen har en artikkel om likestilling eller noe sånt liggende hjemme? Som sigurd90 sa er det saktekst første dagen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...