Gå til innhold

TV med 1080p er ikkje spesielt dyrt

KayAU

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ok, la meg først berre seie at eg ikkje er ute etter endå ein tråd med meir krangling om korvidt PS3 vil bli bra eller dårleg. Grunnen til at eg postar dette som ein eigen tråd er berre for å rette opp ein påstand eg har høyrt ein del gonger no, nemleg at der ikkje vil finnast rimelege TVar som støttar 1080p. Dette ville sjølvsagt gjere fordelen med 1080p-støtte i PS3 ganske teoretisk for dei fleste av oss.

Fram til no har eg berre teke dette for god fisk, inntil eg i dag bestemte meg for å sjekke om det stemmer. Noko det viste seg å ikkje gjere. Elkjøp har allereie i dag ein god TV som støttar 1080p, og kostar under 20000 kroner. Det skulle forundre meg mykje om situasjonen blir verre når PS3 kjem ut på slutten av året. :)

Lenker:

Dinside.no sitt oppslag om TV-en

Elkjop.no si produktside

dingz.no sin omtale av TV-en

Håper dette er til nytte eller glede for andre som går med planar om å kjøpe PS3 når han kjem. :D

EDIT:

Det viser seg at der er TV-ar med endå betre spesifikasjonar til lågare pris. Tek med lenkene Lurifaksen kom med lenger nede i tråden:

Diskusjonstråd om Acer AT3705-MGW

Acer AT3705-MGW i prisguiden

Kay

Endret av KayAU
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen her som har sett 1080p? TV'en min går opp til 1080i, og jeg sliter i noen tilfeller med å se forskjell på 720p og 480p, for ikke å snakke om mellom 1080i og 720p. Nå har jeg forsåvidt bare 32", så kanskje derfor.

Synes det virker litt overkill med 1080p med tanke på hvor mye båndbredde det koster, med mindre man har en veldig stor tv...? Nå tenker jeg først og fremst på tv-signaler og film, ikke spill.

Skrevet
Er det noen her som har sett 1080p? TV'en min går opp til 1080i, og jeg sliter i noen tilfeller med å se forskjell på 720p og 480p, for ikke å snakke om mellom 1080i og 720p. Nå har jeg forsåvidt bare 32", så kanskje derfor.

6104600[/snapback]

Tippar det vil vere lettare å sjå skilnaden dess større skjermen er, og dess betre signalet er. Men det er gissing frå mi side. Har ikkje sett HDTV i det heile enno, dessverre.

Reknar med at det blir ny TV på slutten av året. :)

Kay

Skrevet

Desverre er det ikke alle som har penger til å kjøpe en TV til 20k i tillegg til en konsoll til 6k og spill til 3-4-5+k. Jeg vet ikke hvordan trådstarter står til økonomisk, men for de fleste i Norge er dette en månedslønn, og de fleste har ikke en månedslønn å avsette til videospill.

Skrevet
Desverre er det ikke alle som har penger til å kjøpe en TV til 20k i tillegg til en konsoll til 6k og spill til 3-4-5+k. Jeg vet ikke hvordan trådstarter står til økonomisk, men for de fleste i Norge er dette en månedslønn, og de fleste har ikke en månedslønn å avsette til videospill.

6104653[/snapback]

Eg er ikkje veldig rik sjølv, har ikkje vore ute i arbeidslivet i eit halvt år enno, men 20 000 for ein ny TV er overkommeleg. Kven veit, kanskje eg til og med finn andre bruksområde for TV-en enn videospel (som, til dømes, å sjå på TV). :p

Poenget mitt er berre at 1080p ikkje er so fjernt og dyrt som enkelte skal ha det til. Du får det for 20 000 i dag. Kva vil det koste om eit år? Innan PS3 er ute kjem det allereie til å vere ein god del som har TV som støttar 1080p (den eg lenka til har visstnok solgt ganske bra), og i løpet av eit til to år trur eg ikkje det vil vere so uvanleg i det heile. Kanskje ikkje meir enn plasma-/LCD-TV er i dag.

Kay

Skrevet
20000 for en HD-TV eller 2000 for en vanlig TV.... hmmmm....

6105099[/snapback]

TV'en som er henvist til kan umulig være noen god TV. AMOI!? Tipper der er en del triksing med tallene for å få fram de spesifikasjonene der. (Skal sjekke ut den TV'en der, må bare få tid til å ta meg en tur på elkjøp først.)

Dessuten får du HD-Ready ned til 7000 kr (720p).

Skrevet
TV'en som er henvist til kan umulig være noen god TV. AMOI!? Tipper der er en del triksing med tallene for å få fram de spesifikasjonene der. (Skal sjekke ut den TV'en der, må bare få tid til å ta meg en tur på elkjøp først.)

I følgje omtalen var den heilt grei. Men prisane ser ut til å vere på veg ned for 1080p òg, so der vil vonleg komme betre og rimelegare TV-ar med 1080p i løpet av den nærmaste tida. Den Lurifaksen hadde ei lenke til ser jo ikkje so verst ut. :)

Kay

Skrevet
20000 for en HD-TV eller 2000 for en vanlig TV.... hmmmm....

6105099[/snapback]

Det er heilt opp til deg. :)

Kay

6105162[/snapback]

Det var bare et retorisk spørsmål for å illustrere min vantro til hva folk kaller "ikke spesielt dyrt" for tiden.

Faktisk er jeg rimelig sikker på at hvis man slår opp i et leksikon under "Spesielt dyrt" så vil man finne et bilde av en TV til 20 000 kr. Helt sant. Kors på halsen.

Skrevet

Synes det virker litt overkill med 1080p med tanke på hvor mye båndbredde det koster, med mindre man har en veldig stor tv...? Nå tenker jeg først og fremst på tv-signaler og film, ikke spill.

6104600[/snapback]

selv om tven støtter 1080i signaler har fortsatt ikke tven mer enn 720+- (gjerne 768) linjer, så du vil ikke få noen fordeler med 1080i

Skrevet
Det var bare et retorisk spørsmål for å illustrere min vantro til hva folk kaller "ikke spesielt dyrt" for tiden.

6105263[/snapback]

Når eg brukar "ikkje spesielt dyrt", baserar eg meg delvis på kva prisane på LCD- og plasma-TV-ar har vore i seinare tid, og litt på dei fantastiske prisane som har blitt trekt fram som døme på kva 1080p kostar. Og i høve til dei er ikkje 20000 spesielt dyrt. :)

Samanlikna med ein CRT er det sjølvsagt svært dyrt. Samanlikna med den TV-en du allereie har betalt, som det ikkje kostar noko å behalde, er prisen heilt uforskamma. Samanlikna med ein romferge er det uhyre billig. Men eg føler at det er meir naturleg å samanlikne med andre flatskjermar med HD-oppløysning. Og der er vel 20000 verken spesielt dyrt eller spesielt billig.

Kay

Skrevet (endret)
selv om tven støtter 1080i signaler har fortsatt ikke tven mer enn 720+- (gjerne 768) linjer, så du vil ikke få noen fordeler med 1080i

6105266[/snapback]

Jeg vet, var derfor jeg skrev "for ikke å snakke om mellom 720p og 1080i" ;)

Tror vanlig tommefingerregel er at man ganger 'i'-oppløsningen med 0.6 for å finne hva som er det øyet/hjernen faktisk oppfatter.

Så 1080i oppfattes altså som 1080i*0.6 = 648p, som stemmer rimelig greit med hva jeg erfarer med tv'en min ihvertfall (dette regnestykket blir vel egentlig ikke helt riktig for tv'en min, fordi den - som du sier - ikke har nok linjer til å gjengi 1080i-bildet helt riktig).

Jeg lurte mest på om det faktisk var noen her som kunne si hvor mye bedre 1080p er enn 720p, siden jeg føler selv at jeg iblant sliter med å se forskjell på 480p og 720p.

Endret av arnegn
Skrevet

Nå er det vel slik at PS3 ikke kommer til å ha spill som kjører i native 1080p men oppskalerer fra 720p til 1080p, har mine tvil om at man vil se noe som helst forbedring.

Skrevet

Man bør vel vente med dette til det faktisk kommer spill som støtter 1080p. Har lest her at de som utvikler spill til ps3 sier at den ikke er kraftig nok for 1080p med akseptabel fps. Time will show...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...