Gå til innhold

Lyd i ubåter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg ser på ubåtfilmer ol, ofte med handling fra krigen, hører jeg ofte en sånn "plopp --- plopp --- plopp" -lyd.

Hva er dette?

Kan legge ut et lydklipp om dere ikke forstår.

:hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel det vi kaller et "Sonarping" ja, som sender ut lydbølger i vannet (som forøvrig går raskere i vann enn luft), disse slår så tilbake igjen når de treffer noe og dermed vil de kunne oppdage andre elementer i vannet og beregne avstanden til elementene basert på tiden det tar.

Skrevet

Jepp, sonarping, som Ueland sier. Aktiv sonar sender ut et slikt "ping" for så å høre om det blir reflektert av noe. Passiv sonar sender ikke ut eget signal, men ligger bare å lytter.

Skrevet
Er det noe bestemt frekvens de bruker på pingen?  :hmm:

6108990[/snapback]

Det kommer ann på avstanded de er "ute etter". Lav-frekvent lyd bærer lengre enn høy-rekvent.

Skrevet (endret)

Jeg vil tro kun sonaroperatøren kan høre det siden han opperer med forsterker slik at han kan høre andre skip o.l. flere kilometer unna. Er jo litt teit å ha en sonarping på 100 dB slik at man advarer nærliggende skip om ubåt istedet for å lokalisere dem.

Hørbar sonar blir jo en slags alarm :)

Derfor velger jeg å tro de heller bruker en svært svak lydstyrke, men på frekvenser som er best egnet for distanse, dybde, osv.

Edit: +l

Endret av skag1
Skrevet

Det er litt morsomt at de sitter på østkysten av USA og vet hvilket tankskip som går nedigjennom vestkysten av Europa.

(Pga av signaturen av proppel og maskin)

Skrevet
Kan mannskapet(unntatt sonar-operatøren) høre dette ?

6125601[/snapback]

Jeg tror det er hørbart ja, dersom ikke moderne ubåter har blitt så lydisolerte at det dempes veldig da, eller at man kan nøye seg med et svært lavt sonarping. Gammelagse ubåter fra 2. verdenskrig var ikke lydisolerte og da kunne ubåtmannskap høre lyder fra hverandre. F.eks om noen mistet en skiftenøkkel i dørken samtidig som ubåtene skled forbi hverandre.

Skrevet
Mener å huske at mannskapet hørte at de ble pinget i Jakten på Rød Oktober av Tom Clancy ...?

6143718[/snapback]

Det som ble brukt der var aktiv ping, noe som du så, var ganske så hørbart der. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...