Gå til innhold

Lage regulerbar strømforsyning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og du skal vel lage det på et printkort?

 

det du trenger er en glass-sikrings holder:

Elfa.se:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2013567.htm

 

og her var skjema:

 

 

 

 

PCB-layout:

Med symboler:

 

 

 

Uten symboler:

 

 

 

kanskje litt rotette satt opp, men dumme eagle light lot meg ikke få mere plass i lengden :thumbdown:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, regner med at det blir print, kanskje bare ledninger, men det er som oftest bare rot

 

Og tusen takk for at du hjelper med skjemaer  :yes:

6109418[/snapback]

 

IMHO...

 

Flytt sikringen. Du trenger ikke sikring ut av kretsen, men du må/bør/skal/vil ha sikring på nettspenningen inn.

 

Kretskortet ovenfor er forhåpentligvis bare en skisse. Du trenger mye bredere baner og track spacing for nettspenning. Jeg bruker minst 24 mil (1/1000 tomme) for nettspenning. Husk tynne baner gir større spenningsfall og blir varmere. Dette må man kalkulere når man lager kortet.

Lenke til kommentar
Ja, regner med at det blir print, kanskje bare ledninger, men det er som oftest bare rot

 

Og tusen takk for at du hjelper med skjemaer  :yes:

6109418[/snapback]

 

IMHO...

 

Flytt sikringen. Du trenger ikke sikring ut av kretsen, men du må/bør/skal/vil ha sikring på nettspenningen inn.

 

Kretskortet ovenfor er forhåpentligvis bare en skisse. Du trenger mye bredere baner og track spacing for nettspenning. Jeg bruker minst 24 mil (1/1000 tomme) for nettspenning. Husk tynne baner gir større spenningsfall og blir varmere. Dette må man kalkulere når man lager kortet.

6175746[/snapback]

 

jeg fant ut det i etterkant med sikringer, at de burde stå på inntaket. (glemte og oppdatere posten)

 

og selfølgelig er den PCB-layouten bare en skisse på hvordan det "kan se ut"

 

;)

Lenke til kommentar

40V sekundærspenning på transformatoren er for høyt. Etter likeretting og glatting vil du ha 56.6V, mere enn LM317 tåler. 24V sekundærspenning vil gi 34V etter likeretting og glatting, så det er dette du trenger. Transformatorer med sekundærspenning på 24V er veldig vanlige.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

Max Input-Output Voltage Differential for LM317 er 40V, minste utgangsspenning er 1.25V. 30V RMS likerettet og glattet blir 42.5V uten last. Litt i overkant, men de fleste komponenter har sikkerhetsmargin, så det bør gå greit. Hvis transformatoren aldri gir ut høyere spenning enn 30V RMS vil det gå bra. Problemet er at transformatorer gir ut en spenning som er høyere enn merkespenningen. En tilfeldig 30VA transformator på Elfa har en spenningsøkning på 13% ubelastet. Da er man oppe i 48V etter likeretting og glatting ubelastet. Hvis utgangsspenningen er skrudd ned til 1.25V og man ikke belaster strømforsyningen så er man oppe i over 46V over regulatoren.

Endret av Mikkel194
Lenke til kommentar

tviler på det er nødvendig med sikring på utgangen til regulatoren, tar jeg ikke helt feil har 317 en inegrert strøm regulator så den ikke kan levere mer en 1.5 ampere

 

og den kondensatoren på utgangen til regulatoren er ikke til å glatte ut det som skulle hevrt igjen elns, men den er der for å hindre oscillasjoner, selvsving osv

det kan forekomme hvis man har en lang leder fra utgangen på regulatoren og til det man skal bruke den på

 

rett meg om jeg tar feil nå men jeg er temmelig sikker på dette :)

Lenke til kommentar

LM317 har innebygget strømbegrensning og overtemperaturbeskyttelse, så den er rimelig vanskelig å ødelegge med mindre man gjør det med vilje. Det eneste du må passe deg for er feil polaritet på inngangen til LM317.

 

Det kan være en god ide med en diode "feil vei" mellom inngang og utgang på LM317, slik som i dette skjemaet: (du trenger ikke å bry deg om resten av skjemaet, jeg bare postet det her for å vise hvor dioden skal koples) http://www.masterkit.ru/images/sets_scheme/nm1022.gif VD5 er dioden jeg snakker om.

Lenke til kommentar

jeg liker denne:

 

70W switchmode regulert variabel utspenning (Clas Olson)

 

Alt du trenger er å plugge i et potmeter i steden for spennings settings proppen så har du masse uteffekt og lave tap.

 

Veldig praktisk og enkelt, men selvsagt ikke like gøy å bygge som med trafo, likeretter og regulator.

 

Mulig du ikke når helt ned til 0V, men du får VELDIG mye strøm ved lave spenninger uten at det blir varmt.

(står den går minimum til 5V tipper det går bra lenger ned også, men man får passe litt på hvor mye strøm man trekker ved mindre en 5V kanskje, det er mulig utgangs likeretteren ikke tåler mer en 7A for eksempel)

 

proppen sitter koblet på sekundær siden så du skal være trygg for nettspenning, men pass på å ikke ha vakkel i potmeteret eller ledningene. åpen plugg gir rundt 30V og mer strøm en godt er for mange lavspent kretser. :ohmy:

Lenke til kommentar
Snerten den, takk for tipset ;) Bør holde til en god del applikasjoner, men jeg mistenker at den er veldig grisete med hensyn på støy og derfor ikke lønner seg til feks audiobruk.

6195361[/snapback]

 

hvis det støyer for mye er et bra tips å legge en serie regulator etter med 0.5 til 1V lavere ut spenning.

Da får man ikke mye varme tap og mye lavere støy.

Man må velge spenningsfallet over serie regulatoren så den er i regulering ved alle inn spenninger si den det ligger +/- 100mV rippel på utgangen av SMPS, da bør det fungere med 0,6V fall over serie regulator om den har minimum spenningsfall inn-ut på 0,5V.

 

Et annen mulig støydemping er med en serie induktor.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...