Gå til innhold

Reklamasjonsrett gjelder batteri også?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte meg for ca 9 mnd siden en creative zen micro. Jeg har vært relativt fornøyd med produktet (bortsett fra at jeg faktisk bare får ca 4 timer spilletid, og det er opplyst 12 heh... men sånn er det jo på nesten allt).

 

Forleden dag så plutselig startet ikke den lenger. Dvs. jeg kunne se den prøvde å boote når jeg slo den på, men den slo seg av igjen innen et halvt sekund sånn ca. Samme sak etter en times lading.

 

Jeg fannt relativt fort ut etter litt feilsøking av batteriet var ødelagt. Dvs. det måles ingen spenning på batteriet med voltmeter lenger, og batteriet har en usunn syre-lukt som jeg vil gjette kommer fra at det har sprukket inni eller noe sånt (ingen ekstern lekasje heldigvis).

 

Så... her er spørsmålet Har jeg noe krav på reklamasjonsrett (evt. garanti, jeg vet ikke om creative har noe 1-års garanti eller noe), på batteriet, eller må jeg bare bite i det sure eplet og kjøpe meg et nytt på egenhånd?

 

Jeg kom litt i stuss.... hadde det vært batteriet på en bærbar pc f.eks. så hadde jeg forventet nytt, men en mp3-spiller blir kanskje litt anderledes. Jeg er usikker på hva jeg ha krav på. Kan noen hjelpe?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jobb så har ikke tid til å svare utfyllende, men ta med deg spilleren dit du kjøpte den så blir den fikset! Creative ordner sånne feil i hvert tilfelle, hvertfall min erfaring etter å ha jobbet i flere år med salg av creative..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om lovgivningen på dette området, men det overrasker meg stort dersom Creative ikke vil reparere/erstatte en MP3-spiller som er under et år gammel.

 

Ta kontakt med selger og spør, dersom de ikke er imøtekommende, ville jeg tatt kontakt direkte med creative.

 

 

Utdrag fra garanti for Zen Micro

" I Garantiperioden (slik den er definert nedenfor) vil Creative ut fra eget skjønn reparere eller skifte ut enhver defekt del eller alle deler som ikke fungerer ordentlig etter det tiltenkte formålet, med nye eller rehabiliterte deler hvis slik reparasjon eller utskifting er nødvendig.

a) Den begrensede garantienfor Produktet gjelder i tolv (12) måneder år fra kjøpsdatoen ("Garantiperioden"). Garantiperioden vil bli forlenget med hver hele dag som Produktet er til reparasjon under denne garantien og utenfor Din besittelse."

 

Garantivilkår for Zen Micro på Creatives sider:

http://no.europe.creative.com/support/warranty/warranty.asp

Lenke til kommentar

Ok takk for gode svar, men hva omdette ikek faller inn under produsentens egen garanti? Har jeg fremdeles reklamasjonsrett på det i så tilfelle?

 

Nå som jeg satt meg ned og tenkte litt mer over det, så ble jeg nemmelig i stuss om det var 9 måneder siden, eller nærmere et år. Jeg må sjekke kvitteringen min... *lete lete*

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ta en kikk på denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=425053

 

Som du vil oppdage er spørsmålet om reklamasjon på batterier noe usikkert, men en MP3 spiller som leveres med batteri, og spesielt dersom batteriet ikke er utskiftbart bør gå under forbrukerkjøpsloven og dermed ha minimum 2 års reklamasjonsrett.

 

Men uansett vil jeg tro at dette er et spørsmål om hvor mye du vil jobbe for rettighetene dine og hvor smidige produsenten av utstyret er.

 

Pri

Lenke til kommentar

Reklamasjonsrett har du alltid, uavhengig av produsentens garanti. Reklamasjonsrett gjelder to år fra kjøpstidspunktet, dersom produktet eller deler av dette er ment å vare vesentlig lengre enn to år er reklamasjontiden 5 år.

 

Om batterier dekkes av reklamasjonsbestemmelsene er vel litt mer diffust, i og med at disse som regel skal lades iht produsentens instruks, og kan bli ødelagt dersom de lades feil. Dersom du ikke får nytt batteri fra Creative, ta kontakt med forbrukerrådet, de elsker sånne diskusjoner...........

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Om batterier dekkes av reklamasjonsbestemmelsene er vel litt mer diffust, i og med at disse som regel skal lades iht produsentens instruks, og kan bli ødelagt dersom de lades feil. Dersom du ikke får nytt batteri fra Creative, ta kontakt med forbrukerrådet, de elsker sånne diskusjoner...
Tja. At batterier er dekket av reklamasjonsretten er ikke difust, men spørsmålet er hva
forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.
At batteriet er helt dødt etter 8 måneder mener jeg er *klart* mindre enn man kan forvente.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...