Gjest Slettet+142 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 (endret) prøver å lære meg PHP... Typisk at noe feil skal oppstå... ka e feil i disse kodene? index.php : <html> <head> <title> Hello World!! </title> </head> <body> <?php //Vise teks på skjerm echo "<h1>Hello World!!</h1>"; //Variabler $hello="Hello World!"; //Hermetegn(") trengs ikkje på tall i variabler $cola = 22; $hjemmepc = 64; $cola_hjemmepc = $cola + $hjemmepc; //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> </form> //Tekstfelt <form action="vis.php" method="post"> Navn: <input type="text" name="name"> Alder: <input type="text" name="age"> <input type="submit" value="Legg inn"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Gutt: <input type="radio" checked name="svar" value="Gutt"> Jente: <input type="radio" name="svar" value="Jente"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Ja <input type="checkbox" name="ja"> Nei <input type="checkbox" name="nei"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="post"> Beskjed: <textarea cols="70" rows="10" name="beskjed"> </textarea> <input type="submit"> </form> <form action="vis.php" method="get"> <select multiple name="subject[]"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> </form> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> ?> </body> </html> vis.php : <html><head><title>Hei!</title></head><body> <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hei <?php echo $_POST['name']; ?> Så du er <?php echo "$_POST['age']år."; ?> <?php echo "Radioknappen var: <br>"; print $_GET['svar']; ?> <?php if ($_GET['nei'] == 'on') { echo "Nei"; } if ($_GET['ja'] == 'on') { echo "Ja"; } ?> Beskjeden var <?php echo $_POST['beskjed']; ?>! <?php extract($_GET); print "De merkede felter var:"; print_r($subject); ?> </body></html> --------- Når eg åpner de på webområdet mitt kommer dette: --------- index.php : Parse error: parse error, unexpected '<' in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/index.php on line 27 vis.php : Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/vis.php on line 5 Endret 10. mai 2006 av Slettet+142
CruellaDeVille Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 prøver å lære meg PHP...Typisk at noe feil skal oppstå... ka e feil i disse kodene? index.php : <html> <head> <title> Hello World!! </title> </head> <body> <?php //Vise teks på skjerm echo "<h1>Hello World!!</h1>"; //Variabler $hello="Hello World!"; //Hermetegn(") trengs ikkje på tall i variabler $cola = 22; $hjemmepc = 64; $cola_hjemmepc = $cola + $hjemmepc; //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> </form> //Tekstfelt <form action="vis.php" method="post"> Navn: <input type="text" name="name"> Alder: <input type="text" name="age"> <input type="submit" value="Legg inn"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Gutt: <input type="radio" checked name="svar" value="Gutt"> Jente: <input type="radio" name="svar" value="Jente"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="get"> Ja <input type="checkbox" name="ja"> Nei <input type="checkbox" name="nei"> <input type="submit" value="Sjekk"> </form> <form action="vis.php" method="post"> Beskjed: <textarea cols="70" rows="10" name="beskjed"> </textarea> <input type="submit"> </form> <form action="vis.php" method="get"> <select multiple name="subject[]"> <option value="velg">Velg:</option> <option value="en">En</option> <option value="to">To</option> <option value="tre">Tre</option> </select> </form> <input type="submit" name="Submit" value="Kjør"> ?> </body> </html> vis.php : <html><head><title>Hei!</title></head><body> <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hei <?php echo $_POST['name']; ?> Så du er <?php echo "$_POST['age']år."; ?> <?php echo "Radioknappen var: <br>"; print $_GET['svar']; ?> <?php if ($_GET['nei'] == 'on') { echo "Nei"; } if ($_GET['ja'] == 'on') { echo "Ja"; } ?> Beskjeden var <?php echo $_POST['beskjed']; ?>! <?php extract($_GET); print "De merkede felter var:"; print_r($subject); ?> </body></html> --------- Når eg åpner de på webområdet mitt kommer dette: --------- index.php : Parse error: parse error, unexpected '<' in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/index.php on line 27 vis.php : Parse error: parse error, unexpected T_ENCAPSED_AND_WHITESPACE, expecting T_STRING or T_VARIABLE or T_NUM_STRING in /mnt/home2/m/ml/mlklan/public_html/php/vis.php on line 5 6077036[/snapback] Index.php //Vise en variabel på skjermen print "Prisen på en cola og et Hjemmepc-blad er: $cola_hjemmepc kr"; ?> <?php <--- DENNE. Heretter skriver du bare ut html, parser forventer php, //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <--- hvillket dette ikke er vis.php <?php print "Verdien var $_GET['subject']"; ?> Hvis du skal bruke get-variabler direkte må de quotes/escapes (eller hva det nå heter med {} Du kan skrive det slik: <?php print "Verdien var {$_GET['subject']}"; ?>
hockey500 Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 nei, det må han ikke, det skal funke fint uten {}, jo mindre echo og print er forskjellige på det området?
endrebjo Skrevet 10. mai 2006 Skrevet 10. mai 2006 (endret) nei, det må han ikke, det skal funke fint uten {}, jo mindre echo og print er forskjellige på det området? 6077799[/snapback] Det skal fungere fint i de fleste tilfeller, men i enkelte situasjoner fungerer det ike.Hvorfor ikke legge seg til en god vane? http://www.php.net/manual/en/language.type....string.parsing Endret 10. mai 2006 av endrebjorsvik
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over...
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Du kan jo feks enten a) nummerere linjene dine eller b) skrive hvor linje 27 alt 5 er. Det er pes å telle seg nedover
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker det Altså index.php, linje 21 og 73 må vekk. Og hvis du hadde gjort slik jeg skrev i mitt første innlegg vedr innkapsling/escaping (eller hva det nå heter) så hadde det funket da også Du kan ikke klage hvis du ikke gidder å endre kode.
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 jaja, men når eg fjerner linje 27 og 5 endres de til neste "<form ......>" :S
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 må si det var lite hjelp i svarene her over... 6081627[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker det Altså index.php, linje 21 og 73 må vekk. Og hvis du hadde gjort slik jeg skrev i mitt første innlegg vedr innkapsling/escaping (eller hva det nå heter) så hadde det funket da også Du kan ikke klage hvis du ikke gidder å endre kode. 6081713[/snapback] Og hvis du gjør slik jeg sa i mitt første innlegg så funker detAltså index.php, linje 21 og 73 må vekk.
ZoRaC Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Her er feilen: <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML.
CruellaDeVille Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 Her er feilen: <?php <--- DETTE ER LINJE 21 //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML. 6082456[/snapback] Og så må han ta bort ?> i linje 73
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. mai 2006 Skrevet 11. mai 2006 (endret) Her er feilen: <?php //Skjemaer //Dropdown <form action="vis.php" method="get"> <select name="subject"> Ta bort "<?php" der, for det er ikke PHP du har der, det er ren HTML. 6082456[/snapback] weeeee.... det virket jo! takk for hjelp... (++ noen som vet om kordan eg kan lagre "resultatene" til en fil sånn at eg kan lagre de videre?) --- CruellaDeVille: fjernet den og... --- Endret 11. mai 2006 av Slettet+142
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå