Gå til innhold

Beste distro for DHCP-server

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arrangerer LAN-Party og har behov for å begynne å bruke en pc som DHCP-server, da dhcp-serveren innebygd i routeren kubbet opptil flere ganger ved forrige LAN-Party. Spørsmålet mitt er da hvilken distro er best til dette bruket (bør være enklest mulig å sette opp)?

Jeg kan mindre enn grunnleggende om linux, men har ingen problemer med å lære, hvis jeg har de rette ressursene. Jeg har erfaring som tilsier å sette opp samba i ett windows-nettverk, installere ATI-drivere og kjøre CS-server. Da brukte jeg Mandrake 10.1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv den som heter clarkconnect...dette er en distro som er ferdig satt opp til å fungere som en router. for å stille på ting når den er ferdig installert kobler du til den via html.. Veldig lett å bruke.

Skrevet

Skaff deg smoothwall. Du graver fram en gammal pc, putter inn cd'n, trykker OK og den rølper over hele harddisken og installerer seg. Så er det bare å starte, og kople til 192.168.0.1 med nettleseren din. Merk at dette er en *REN* ruterdistro, så den er ikke så avansert som clark. Men det den gjør, gjør den bra. Putter du inn to nettkort, internett i det ene og nettverket i det andre, så har du ruter og er klar til å rulle.

Skrevet (endret)

ClarkConnect må en jo betale for... Tror jeg tester ut smoothwall isåtillfelle.

Kan vanlige linux distroer brukes? (Jeg liker å ha mange muligheter i en O/S...)

Edit: Etter å lest uttallige annbefalinger av Smoothwall må det prøves...

Endret av MapSter
Skrevet

whatever. Jeg har ikke prøvd clark eller moon, men smooth skal ikke kreve noe forkunnskaper å sette opp relatert til linux. Seff kan du være uheldig med sær maskinvare etc., men så lenge du har en maskin som ikke er en søtten år gammel über-leet gamerpc, men noe temmelig standard greier, så skulle det gå finfint.

Bare spørre om det er noe.

Skrevet

Irriterende ass... må jo formatere hele hardisker for å installere SmoothWall. Det vil jeg ikke, har masse på de andre partisjonene som jeg vil ta vare på.

Noen fixes eller må jeg velge en mer avansert distro?

Skrevet (endret)

Blit internett tregere hvis jeg kobler slik?:

ADSL modem - Router - m0n0Wall - Hub\switch

Og for sikkerhetsskyld spør jeg om det er mulig og stenge noen porter i SmoothWall(så jeg f.eks bare har http(80) porten oppe, så jeg slipper WoW og p2p traffik osv), men det er det sikkert... ?

Og hvilken m0n0Wall skal jeg bruke hvis jeg bare skal kjøre fra CDROM? cdrom-1.22.iso?

Endret av Gakkakk
Skrevet (endret)

Hmm, det kommer jo ann på HW'en din og på hvordan nettverk det er snakk om...

Hvis det bare er snakk om et vanlig hjemmenettverk,s å burde det ikke være noe særlig problem.

Her har vi 4 Mbit linje inn som routes til hjemmenettverket av en 300Mhz boks på 256 MB RAM og linjehastigheten er 4 Mbit...

Men som sagt, det spør jo litt på hvor store nettverk det er snakk om, hvis det er et dataparty med masse deltakere, så blir det jo stilt helt andre krav til routermaskinen.

Jeg er ikke kjent med m0n0wall, men det burde jo helt sikkert gå ann å gjøre som du beskriver.

Men jeg hadde ikke hatt bare port 80 oppe, jeg hadde også hatt disse oppe;

SMTP - 25 TCP & UDP

HTTP - 80 TCP

FTP - 21 TCP

POP3 (Innkommende e-post vie POP3) - 110 TCP & UDP

NetBIOS - 139 TCP - 137,138 UDP

HTTPS (Kryptert HTTP, f.eks Nettbank osv) - 443 TCP

MSN Messenger - 1863,6891-6900,6901 TCP - 6901 UDP

Og som en avsluttende replikk til det første spørsmålet i tråden:

Man trenger ikke nødvendigvis en spesifisert distro som Smoothwall eller monowall, selv om det for mange er best. Jeg kjører en gateway med DHCPD osv på slackware 10.2, og det fungere ypperlig.

Endret av Jorek
Skrevet
Irriterende ass... må jo formatere hele hardisker for å installere SmoothWall. Det vil jeg ikke, har masse på de andre partisjonene som jeg vil ta vare på.

Noen fixes eller må jeg velge en mer avansert distro?

6078340[/snapback]

Det sa jeg. Smootwall moser over det som er av partisjoner fra før av. Du kan evt. sette inn en eller annen gammel disk, alt fra og med 1 GB er nok til installasjon, loggfiler, og proxy, men mer er heller ikke å forakte.

Blit internett tregere hvis jeg kobler slik?:

ADSL modem - Router - m0n0Wall - Hub\switch

Og for sikkerhetsskyld spør jeg om det er mulig og stenge noen porter i SmoothWall(så jeg f.eks bare har http(80) porten oppe, så jeg slipper WoW og p2p traffik osv), men det er det sikkert... ?

Og hvilken m0n0Wall skal jeg bruke hvis jeg bare skal kjøre fra CDROM? cdrom-1.22.iso?

6078478[/snapback]

Det koplingsskjemaet er ikke å anbefale nei. Kutt ut ruteren - m0n0Wall er en ruter, og ruter på ruter er bare unødvendig kompliserende. Går ruteren ned, så får ikke m0n0Wall'en gjort stort.

Om du egentlig kun ønsker en evt. trådløsbit av en ruter, kan de fleste slike settes i en "accesspoint-mode". Du kopler den i så fall etter hub/switch.

Skrevet (endret)

Da har jeg satt opp maskinen med Mandriva Free 2006 distro. (Fordi jeg er kjent med denne distroen fra før) Jeg har fått installert en dhcp-server kalt: "ISC dhcpd". Nå prøver jeg å få satt opp config filen slik at serveren virker slik den skal, men til dette trenger jeg hjelp. Jeg har nextgentel bredbånd med en trådløs ruter (har deaktivert den innebygde dhcp-serveren). Nettverket er generelt for windows maskiner.

Her er config filen forløbig:

ddns-update-style none;
subnet 10.0.0.0 netmask 255.255.255.0 {
# default gateway
option routers 10.0.0.1;
option subnet-mask 255.255.255.0;

option domain-name "domain.org";

# Seting up an ip address is better here
option domain-name-servers 10.0.0.1;
option nis-domain "domain.org";

range dynamic-bootp 10.0.0.0 10.0.0.20;
option broadcast-address 10.0.0.255;
range 10.0.0.30 10.0.0.100;

default-lease-time 21600;
max-lease-time 43200;

# we want the nameserver to appear at a fixed address
host ns {
 next-server fixed.mandrakesoft.com;
 hardware ethernet 12:34:56:78:AB:CD;
 fixed-address 10.0.0.10;
}
}

Noen som kan si hva som er gale?

edit: Og ja jeg har gått gjennom de tutorials jeg har funnet via Google...

Endret av MapSter
Skrevet

utgående mener du? Smoothwall? Beklager, men det husker jeg virkelig ikke. Lenge siden jeg hadde en slik boks oppe og putra nå...

Men ta å let litt i webinterfacet. Du kan stille på det meste derifra. Kansje under firewall?

Skrevet

Gakkakk: Hva legger du i å stenge porter? Alle porter i en router er i utgangspunktet stengt i.o.m. at man selv må forwarde til riktig maskin hvis man skal åpne. Hvis du mener "stealth'e" portene, er det vel noe under firewall, ja.

Skrevet
Gakkakk: Hva legger du i å stenge porter? Alle porter i en router er i utgangspunktet stengt i.o.m. at man selv må forwarde til riktig maskin hvis man skal åpne. Hvis du mener "stealth'e" portene, er det vel noe under firewall, ja.

6084560[/snapback]

At folkene på nettverket bare kan bruke e-mail, http, og ting man må ha. Og fjerne Wow, limewire, osv. skjønner?

Skrevet (endret)

EDIT: glem det. googlet litt for lite først..

har funnet ut hvordan jeg gjør det nå. Men hvilken port er det wow og MSN bruker?

Endret av Gakkakk
Skrevet
Ok. Var igrunn det jeg tenkte..

Men hva burde jeg lete etter i routeren hvis jeg skal STENGE porter? eller stenge alle unntatt noen få΄?

6084278[/snapback]

Full Firewall som er en mod for smoothwall gjør att du kan stenge allt utenom de du åpner husk å lage regelen for no accsess først og så åpne opp de du vil ha åpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...