Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ad-hoc brannmur / ip / gateway

Anbefalte innlegg

Har satt opp et ad-hoc nettverk. Dette er det første nettverket jeg har satt opp og jeg lurer på en del ting.

Nettverket består av:

Trådløst nettverkskort i PC1 <-> Trådløst nettverkskort i PC2 med ISDN kort -> Internett via ISDN kortet.

Spørsmål:

Hva med brannmur? Begge pc'ene bruker nå gratisversjonen av zonealarm. Holder det egentlig at kun PC'n med ISDN-kortet har brannmur?

PC'n med ISDN-kort tildeler en tilfeldig adresse til PC1 innenfor 192.168.0.xxx.

Noen ad-hoc guider sier man skal sette opp faste ip-adresser. Dersom jeg forsøker å sette fast ip på PC1 kan jeg fortsatt dele filer mellom pc'ene men jeg får ikke opp internet-tilkoblingen for ISDN linjen på den andre pc'n lenger.

Har forsøkt å sette opp slik for PC1:

IP: 192.168.0.2

Subnet: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

Gateway er satt til adressen til det trådløse nettverkskortet i pcn med ISDN og ikke ip adressen til ISDN kortet på denne pcn. Riktig?)

Bør/skal PC1 ha fast ip adresse?

Videoannonse
Annonse

Sikkert på DNS server det stopper opp. Det har ikke stått noe om DNS i adhoc guidene så jeg har ikke fylt ut noe der. Kan godt ha automatisk tildeling av ip. Det funker jo.

Skal jeg da åpne for ip range helt fra 0-255 i brannmuren for at hovedpc'n skal få kontakt med den andre (192.168.0.0-192.168.0.255) ?

Dersom den trådløse forbindelsen er kryptert, bør fortsatt begge pc'ene ha brannmur eller er begge beskyttet av brannmuren i pc'n med ISDN?

Endret av Reggie Regis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...