Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken høres ut som en motorsag!


Anbefalte innlegg

Hei, den siste uka har harddisken min begynt å høres ut som en motorsag under oppstarten, bokstaveligtalt. er ganske sikker på at det kommer fra selve harddisken og ikke noe annet inni der, når jeg banker på siden der hardisken sitter så bråker den mindre. og den bråker aldri utenom akkurat under oppstarten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det bare er mens det starter opp, virker det som du har en varmkjørt vifte. Etterhvert som en vifte blir slitt vil lagrene få mer slark, lager de friksjon og derav varme. Dette vil på sikt ødelegge smøreevnen på lagrene i en vifte. Når du slår av pc'n og oljen i lagrene stivner, vil det lage et aldri så lite leven før oljen varmes opp og friksjonen avtar.

Lenke til kommentar
Siden det bare er mens det starter opp, virker det som du har en varmkjørt vifte. Etterhvert som en vifte blir slitt vil lagrene få mer slark, lager de friksjon og derav varme. Dette vil på sikt ødelegge smøreevnen på lagrene i en vifte. Når du slår av pc'n og oljen i lagrene stivner, vil det lage et aldri så lite leven før oljen varmes opp og friksjonen avtar.

6076369[/snapback]

 

 

Hvis det er sånn lystgass sier kan du jo sjekke mde å skru av viften/viftene under oppstart å høre etter.:)

 

Anders

Lenke til kommentar
Siden det bare er mens det starter opp, virker det som du har en varmkjørt vifte. Etterhvert som en vifte blir slitt vil lagrene få mer slark, lager de friksjon og derav varme. Dette vil på sikt ødelegge smøreevnen på lagrene i en vifte. Når du slår av pc'n og oljen i lagrene stivner, vil det lage et aldri så lite leven før oljen varmes opp og friksjonen avtar.

6076369[/snapback]

 

 

Hvis det er sånn lystgass sier kan du jo sjekke med å skru av viften/viftene under oppstart å høre etter.:)

 

Anders

6076854[/snapback]

Lenke til kommentar

Gamle pcen hørtes ut som ei ku når jeg starta den opp, det var lageret på chipset vifta som var gåent. Men hvis du vet helt sikkert at lyden kommer fra harddisken så er det vel den som b egynner å takke for seg ja. Eller at den sitter løst og vibrerer, du kan jo prøve å skru den bedre fast i så fall.

Lenke til kommentar

Hei, det er en s-ata. jeg er ganske sikker på at det er hardisken, ikke sjekket noen vifter enda. men der jeg dunker å hører at dlyden blir borte, sitter det ingen vifte da, men det gjør harddisken. den har laget dette levende før, men blitt borte igjen. men nå kommer det hver gang.

 

En motorsag er kanskje overdrevet, men jaggu ikke langt unna:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...