Gå til innhold

Trenger hjelp til å fikse en strømforsyning ($$$)


Anbefalte innlegg

Har ett lite problem med strømforsyningen som er innebygd i prosjektoren. Har nå skrudd ifra hverandre prosjektoren min. Funnet ut at feilen ligger i selve strømforsyningen. Sikringen (inne i prosjektoren) går hver gang jeg kobler til 230V'en. Er det noen her som har lyst til å ta på seg oppdraget å fikse den`?

 

Jan Rune

Tlf: nitti-åtte null-ni -7167

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det sitter såkalte switch mode powersuplies i prosjektorer... ikke så lett å fikse dem.. må sor regel skiftes..

men er du så sikker på at det er strømforsyningen ? det at sikringen går betyr ikke nødvendigvis at det er strømforsyningen.-.

 

Prøv å kopple på strøm til strømforsyningen uten last, går sikringen da også ?

 

 

 

 

 

Har ett lite problem med strømforsyningen som er innebygd i prosjektoren. Har nå skrudd ifra hverandre prosjektoren min. Funnet ut at feilen ligger i selve strømforsyningen. Sikringen (inne i prosjektoren) går hver gang jeg kobler til 230V'en. Er det noen her som har lyst til å ta på seg oppdraget å fikse den`?

 

Jan Rune

Tlf: nitti-åtte null-ni -7167

6049893[/snapback]

Lenke til kommentar

Vet isåfall at det er strømforsyningsmodulen som gjør at sikringen går. Har koblet fra alt annet. Så problemet må ligge i den. Noe mere enn det er ikke akkurat jeg kvalifisert til å finne ut..

 

Hadde du hatt mulighet til å tatt en titt på den eller Hårek`?

Lenke til kommentar

Det blir fort mer bryderi enn det er verdt. Hvis du skal sende den i Posten så blir det flere hundre i porto.

Hvis du kjører til Asker så kan jeg allttids måle diodene for kortslutning, det er relativt enkelt med et multimeter. Men jeg har ikke deler, det må bestilles på Elfa. Så da blir det to turer på deg, og ingen garanti for at jeg kan fikse det.

Kanskje du heller burde prøve Strax? http://www.gulesider.no/gsi/companyDetails...0GL2E3S&bkode=0

Lenke til kommentar

Om det er likretterbroen eller enkelt likretter dioder som er gåene.. så må flere av dem stå åpne for at det skal bli en kortsluttning.. når en diode "tar kvelden" så står de som regel "stengt".. dvs de leder ikke i det hele tatt.. iallefall min erfaring !

Så jeg har mine tvil om at der er diodene..

Sitter sikring før eller etter likeretting ?

Lenke til kommentar
Jeg har nå opplevd masse dioder som kortslutter. Les denne:

"Most diodes fail in the shorted mode" http://www.lesterelectrical.com/techservic...iodetesting.PDF

 

Dessuten holder det at en diode i en bro kortslutter for at sikringen skal gå. Da sperrer den ikke, og når den motsatte dioden i broen leder så blir resultatet full kortslutning.

6053240[/snapback]

 

-hmm du har rett.. var nok litt "kjapp" der.. men fakta er at jeg har til gode å oppleve dioden "in shorted mode" .. flaks for meg :blush:

Lenke til kommentar

Dere preiker om SMSP, men min erfaring er at det typisk ikke er vanlige smeltesikringer i slike. Kanskje trådstarter rett og slett har en enkel linjær strømforsyning? I såfall er jo feilen desto enklere å finne/utbedre.

 

I en prosjektor er det vel kun spenningen til ICer og annen elektronikk som er stabilisert? Pærer går vel på 230v eller?

 

Trådstarter, du har selvfølgelig koplet strømforsyningen fra resten av prosjektoren og testet da?

 

EDIT: var det egentlig smeltesikringer? :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...