Gå til innhold

php eller asp?


Anbefalte innlegg

Greit nok, det funker for templating og simple hjemmesider, men du vil absolutt ikke lage noe med et visst omfang i php.

 

kan du utdype et visst omfang litt? Hvis jeg skal tolke så tenker jeg nettsteder av litt størrelse, til eksempelvis bedrifter. Men kommer ikke

*snippet masse php-prosjekter*

 

i gruppen visst omfang eller har jeg misforstått deg?

6089054[/snapback]

Jeg sier ikke at det er umulig å lage omfattende greier i PHP, språket er vel tross alt turing-komplett, men at jeg ville vurdert å gnage av meg leggen i stedet for å jobbe med systemene du nevner.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående statistikk, i php architect volume 2 issue 12 har dei ein artikkel angående dette.

I følge denne artikkelen har 42.96% av serverene ikkje støtte for php eller asp (dvs dei støtter bare html, kansje java, er email servere osv). 37.19% støtter php i ein eller annen version (4.3 er mest vanlig) og 19.65% av serverene støtter asp/.net.

 

Er ganske mange morsomme kommentarer her, meste parten av kommentarene angående "kvifor" php er dårligt stemmer akkurat likt for .net ruby osv. For kan ikkje programmereren jobben sin så blir det ein suppe uansett kva språk som blir brukt...

 

.net, java, ruby er like usikkert som php vist du ikkje kan programmere skikkeleg i det språket.

 

Php scaler ikkje dårligt heller, er i meste alle tilfeller mye billigere å scale eit php product enn tilsvarende programmerings språk.

 

Det er også fleire store sider som bruker php. For eksempel Yahoo.

 

Som sagt tidligere php vs, er det samme som amd vs intel masse fanboys som poster meiningene sine uten at dei er relatert til virkeligheten... Skal du poste så bør du iallefall kunne bakke opp påstandene dine. :)

Lenke til kommentar
Jepp. Vi har en vinner

6102559[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Det der viser bare hvor mange som har søkt på strengen 'windows server' og 'linux server'. Det blir noe helt annet enn å finne ut hvor mange servere rundt om kring som bruker Windows eller Linux. Det blir helt hull i hodet å bruke søkeresultater som en pekepinn der.

Microsoft har et OS som heter Windows Server 2003, og det er derfor naturlig at det kommer mange søk på Windows Server av den grunn. Jeg vet ikke om noen kjente produkter som er kalt Linux Server, og det blir derfor feil å sammenlikne de to.

 

Det eneste vi vet sikkert er at Apache er den mest populære programvaren.

 

I PHP vs. ASP-tilfellet er et slikt søk litt mer relevant siden mange utviklere bruker Google i sitt arbeide, og søker der etter resultater som er relevante for sitt område.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

I bedriftssammenheng har jeg sjeldent sett php brukt særlig mye, det pleier som regel å være asp basert. Og nå snakker jeg om interne systemer, ikke websider. F.eks kundesystemer, administrasjonssystemer osv.

 

Eneste jeg har sett av eksempel på enterprise nivå applikasjon av php, er Nextgentel sitt gigantiske kundesystem. Mange av de eksemplene som ble gitt over, vil jeg karakterisere som entusiast applikasjoner. Noen som har eksempler på php systemer på enterprise nivå?

 

Jeg kan ikke php, men kan litt asp.

Lenke til kommentar
Hva er den store forskjellen mellom php og asp?

6049207[/snapback]

I prinsippet er det ikke all verdens forskjell; vet du hva du gjør kan du lage akkurat det samme i php som i asp - og motsatt. Begge løsninger brukes også på alt fra små hjemmesider til relativt store løsninger - og ser ut til å gjøre jobben rimelig godt.

Lenke til kommentar

En stor fordel med asp.net er jo at du kan bruke visual studio, som jeg mener er det beste utvilkingsverktøyet du kan få tak i. bruker eclipse til java, og er godt fornøyd med det, men vs 05 er et par hakk over.

 

Personlig bruker jeg php, og mener dette vil være en bedre løsning enn asp for personlige hjemmesider og mindre prosjekt. dette fordi det kjører på linux (gratis server), det er lett å lære, finnes utrolig mange tutorials og eksempler på nettet, veldig god manual og har støtte for alt du trenger.

 

har aldri laget noe større applikasjoner, men ser at de fleste stillingsannonser søker folk med asp/c# kunnskap, har ikke sett noen som vil ha php-folk. det er derfor mitt inntrykk at asp er mer utbredt i næringslivet, mens php er helt klart mest brukt av private.

 

de fleste som er på dette forumet lager vel uansett ikke store webapplikasjoner, så for de aller fleste tror jeg php vil være et veldig godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...