Gå til innhold

Brenne en boot cd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et program som går over to cder. I cd en er det en BIN fil som skal brennes ut, og i cd to er det en BIN og en CUE fil som skal brennes ut. Men hvordan gjøre man slik at cden kan boote selv.

6046759[/snapback]

Er det ett program eller er det ett OS? Med OS mener jeg også ting sp\om Rescue-disk, Fdisk partisjonering osv.

Lenke til kommentar
Må jeg legge ut hele min livshistorie? Kan du ikke bare svare på spørsmålet, om du har noe svar? :hmm:

6046818[/snapback]

Nope. Kan ikke gi deg noe svar. Har aldri vært borte i å få en cd med ett vanlig program til å boote.

Har brent noen forskjellige installasjons-cd'r for diverse OS'er, noen recovery-cd'r, ett par live-cd'r og ett par WinLite-cd'r som alle skulle kunne boote, men aldri program-cd.

Ville derfor høre litt mere sånn at jeg kanskje likevel kunne hjelpe deg med noe av det jeg hadde erfart.

 

Men det er ikke så viktig for min del så fortsatt lykke til.

Lenke til kommentar

bin/cue comboen er vel ofte et image - og sånn sett litt tricky å forandre på. Et alternativ er å mounte filene i en virtuell CDrom og hente de derfra.

 

Lage en bootbar cd er vel et valg i de fleste CDbrenne program.

 

Du trenger av og til å henvise til en fil med oppstartsinfo - google f.eks etter hvordan du slipstreamer en winXP med ServicePacks - der er det normlt beskrevet hvordan man gjør den bootbar.

 

Vet ikke om det hjalp allverden :)

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være vanskelig å skjønne hvorfor man vil boote fra cd når man skal kjøre et antivirusprogram? :)

 

Hvis pc'n er så infisert at man ikke får kjørt programmer uten at de blir infisert av virus (la oss si at taskmanager'n er infisert) så får man ikke kjørt noe antivirusprogram i windows.

 

Har selv vært borti problemet. Tror jeg endte med å boote fra floppy og mounte cdrom'n og kjøre programmet derfra.

 

Det skal gå helt fint an å boote fra cd dog. Hvis du har en iso så burde det gå an å bare brenne den ut og kunne boote fra cd'n.

 

Hvis iso'n ikke er laget for å kunne boote så tror jeg du har et problem....

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig. Du mp benytte normal fremgangsmåte for å lage en bootbar CD.

 

Men om AV programmet er laget for å fungere fra boot er det nok bootbart i utgangspunktet. Om du booter med en CD med et windows AV program på er du egentlig like langt?

 

Tror også det er mulig å laste ned bootbare virusfjernere fra de store sidene (symantec osv) men da er det snakk om fjerning av er enkelt virus.

 

Er det et image av AV programmet som ikke er bootbart, må du inn i imaget - da f.eks som jeg foreslo sist med å mounte imaget i en virtuell CDrom (type deamon tools, alcohol 120% osv) og så kopiere alle filene over på en CD du brenner som bootbar.

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
beklager. Det er et antivirus som jeg vil at skulle kunne boot. Er dette mulig?

Hvordan gjør man slik at andre programmer booter?

6046865[/snapback]

Etter hva jeg vet så kan man ikke bare sånn helt uten Widerøe få ett program til å kunne boote.

Normale programmer trenger som regel en platform å kjøres på. Ett OS med andre ord. En CD som kan boote er altså ett lite operativsystem. Det er laget for å kunne kjøres selvstendig fra cd'n.

Når man brenner en cd eller dvd og vil at den skal boote er det for det første som regel programvare som er laget for å kunne kjøres alene. Det man gjør med disken er rett og slett at man merker den med ett "bot-flagg" sånn at pc'n skjønner at den skal lete etter ett operativsystem fra cd'n når den leser den. (Tror jeg..)

 

Så hvis ikke antivirus-programmet ditt er laget for å kunne kjøres selvstendig fra cd'n, tror jeg det kan bli vanskelig å få den til å gjøre det.

 

Som nevnt over kan du lage en egen WinLite-cd der du kopierer kun det mest nødvendige fra windows-cd'n din og lager en ny enkel windows-live cd. Du kan i den bake inn andre programmer, som mest sannsynlig antivirusprogrammet.

 

Jeg måtte selv gjøre det en gang for å redde innholdet på en harddisk. BartPE er ett sånt program til å lage sånne cd'r. Du finner info om den her (http://www.nu2.nu/pebuilder/).

 

Edit:Rettet noen skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Hvis de som laget bin filen gjorde ting rett skal den brennes med bootsekvens når du brenner imaget.

 

Dersom det ikke er tilfelle kan du rippe bin filen (daemontools eller isobuster) og deretter brenne en boot cd i f.eks. nero med innholdet fra bin filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...