Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk med dedikert RouterPC - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Jeg har et ønske om å oppgradere hjemmenettverket.

For øyeblikket er alt et stort rot, har HELE fordømte telefoni/adsl/alarm-opplegget koblet opp inne på rommet, og alt er bare et fordømt søl.

Har dessuten en P2P maskin koblet opp på et skrivebord som er selve nettverksbasen i huset, men dette skal oppgraderes/endres!

Fremtidsplanene innebærer et dedikert rom i kjeller'n med kabelrør osv satt opp i alle rom så man basicly kan plugge nettverkskabelen i veggen og få nett!

Flaks at fattern er elektroingeniør og kan alt dette med strøm og installering av forskjellige ting&tang. Det eneste "problemet" er at han ikke har særlig

peiling på selve dataelektronikken, dette er altså min jobb, og er selv i mid-learning fase så jeg trenger da litt input fra forum :).

Anyway...

Jeg ønsker å sette en dedikert maskin, evt linux basert, opp som nettverkshjernen i huset. Altså en PC-Router.

Routern jeg har foreløpig er noe helt random som fattern tok med seg, og funker dårlig til massive networking. Den henger seg opp og må restartes om den får for mye informasjon å behandle.

En dedikert løsning gir mage flere muligheter enn en standard router. Jeg ønsker bla. nettverk distrubisjon, sett: "Du får 1mbit, jeg tar 3mbit også kan du der borte få 300kbit!"

Dette skal også gjøre nettverket mer stabilt, ettersom man deler opp bredbåndet i kakestykker slik at f.eks om PC#1 maxer ut sin hastighet kan fortsatt PC#2-5 bruke sine KBit like stabilt som alltid. Dermed skulle jeg kunne dele opp bredbåndet slik at man kan hatt f.eks: én pc som står og leecher hele døgnet på 30% av båndbredden, hvor man kan sette den til 100% før man køyer, ha en liten webserver oppe som forbruker 10%, og la resten av husholdningen få de resterende KBit til surfing/spilling.

Jeg føler at mitt forbruk av datamaskiner og internet tørster etter et litt mer proft design, og at mine kunnskaper bør være tilstrekkelige.

Jeg søkte litt rundt på forum/nettverksguider, men det meste var altfor utdatert, og fikk ikke mye nyttig informasjon ut av det jeg fant. Jeg ønsker informasjon om hvilke løsninger som er tilgjengelige, evt guider, og hva

man trenger av hardware. Om noen har erfaringer med Router-PC, del de gjerne!

ATM har jeg en gammel 800MHz maskin til disposisjon, for testing og utprøvelse. Evt teh real shit om spesifikasjonene holder (burde være tilstrekkelig?)

Har noe linux kunnskaper fra Ubuntu og kjenner flere som er godt etablert på det OS'et. En løsning basert på Ubuntu ville vært å foretrekke :)

Takker på forhånd for all evt. hjelp. Dette blir et spennende prosjekt

Endret av RaScZaK
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale IpCop til routingen din IpCop.org

Har tidligere brukt den som firewall, gateway/router, dhcp, proxy i ett LAN med 120+ maskiner.

Jeg satt opp maskinen som usynlig proxy, og ifølge statistikken gikk 40-50% av all trafikk fra internett rett fra proxy.

Skrevet

Anbefaler Carkconnect til denne jobben. Brukt dette systemet i et par år til samme jobb som du tenker deg. Funker fett! :w00t:

Enkelt web-grensesnitt til du blir mere stø i linux, og kommer ferdig konfigurert.

Skrevet

Takker for flott info!

Big_JJ, hvordan er dine erfaringer med dette systemet og bredbånd oppdeling? Og hva slags linux variant bruker du? Har ikke funnet noe OS info ennå.

Skrevet
Fremtidsplanene innebærer et dedikert rom i kjeller'n med kabelrør osv satt opp i alle rom så man basicly kan plugge nettverkskabelen i veggen og få nett!

Hvorfor ikke bare kjøpe en litt avansert trådløs router med QoS? Det er pes å drive å dra patchkabler mellom etasjer osv, dessuten har du vel neppe så stor trafikk på hjemmenettet ditt at trådløst ikke holder?

Skrevet

Clarkconnect kjører med linux. CentOS for å være nøyaktig. For å installere CC, så brenner du CC på en cd og booter med cden på den maskinen du skal bruke som en ruter. Deretter tar du å følger instruksene på skjermen. Da er CC ferdig instalert. Da er det bare å skrive inn http://routerensipadresse:81 så kommer du inn CC sitt webgrensesnitt. Resten sier seg selv.

Skrevet
Clarkconnect kjører med linux. CentOS for å være nøyaktig. For å installere CC, så brenner du CC på en cd og booter med cden på den maskinen du skal bruke som en ruter. Deretter tar du å følger instruksene på skjermen. Da er CC ferdig instalert. Da er det bare å skrive inn http://routerensipadresse:81 så kommer du inn CC sitt webgrensesnitt. Resten sier seg selv.

6056648[/snapback]

Hmm dette er noe jeg kunne tenkt meg også.. men jeg har en lapptopp som jeg ønsker skal forbli trådløs.. (bruker for tiden Linksys 54G).. kan jeg forsatt bruke denne.. sammen med clarkconnect ? Har telenor 6mb linje.

Det jeg mener.. er hvordan kopples alt sammen opp.. dvs telenor sin router(som jeg har bridget), sammen med Linksys trådløst router, og filserverløsning med Clarkconnect... ??

Skrevet
WRT54G kan kobles mot CC med en kabel fra LANport på 54G.  Da vil den porten virke som et aksesspunkt.

6057578[/snapback]

Topp :)

Dette skal prøves !! Tusen takk..

Skrevet (endret)

Kan bare anbefale CC. Kjører den som hovedserver med bl.a. torrentflux for nedlastning. Støtter transparent proxy, som gjør at surfing går raskere. Alt blir administrert enten vie på 81 (webconfig) eller 10000 (webadmin, tillegg). Denne styrer også printeren via cups.

Hele opsettet er enkelt og forståelig, selv om du ikke er kjent med linux. Du har også ssl tilgang, som mangelet på den versjonen av smoothwall jeg prøvde før jeg valgte CC

Se på www.clarkconnect.com. Der har de gode veiledninger, og forumet er veldig raskt med å svare på spm. En veldig god distro som du kan sitte å "leke" med

Rent nettverksmessig så står CC som gateway (statisk mot lan) med dhcp på x.x.x.50 - 254. Har en D-link trødløs router, som jeg bruker som akssespunkt. Den er mye mer stabil nå som den bare skal kontrollere WiFi, enn det den var når nettet ble brukt massivt. Ellers så kjører jeg en god Unex switch mellom alt kablet.

PM meg om du trenger hjelp til oppsett... kan være litt vanskelig den første ganga.

Endret av Moy
Skrevet

Må bare føye meg i rekken med å anbefale CC.

Har brukt den siden v1.2 var på markedet (nå er det 3.2 som gjelder)

Den rusler å går på en PIII 450 med litt ram og hd, som dekker det behovet jeg har med den.

Jeg bruker den som gateway, webserver, mailserver, filserver og dhcp server + noen ekstrating jeg har dytta på den i løpet av årene.

Det meste er oversiktelig og greit og sette opp via webgrensesnittet.

:w00t:

Skrevet

Hvorfor ikke bare kjøpe en litt avansert trådløs router med QoS? Det er pes å drive å dra patchkabler mellom etasjer osv, dessuten har du vel neppe så stor trafikk på hjemmenettet ditt at trådløst ikke holder?

6056275[/snapback]

Alle har jo sine behov, og trådløst er ikke primært noe for meg. Alt er lagt opp til et eget serverrom så jeg trenger teh real shit :cool: .

PM meg om du trenger hjelp til oppsett... kan være litt vanskelig den første ganga.

I will! :yes:

Nå mangler jeg bare selve pcen, har lånt den bort til familie, lol :!:.

Blir interessant å prøve ut :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...