Gå til innhold

TES: Hvorfor jeg mener Oblivion er oppskrytt


Anbefalte innlegg

Kan du være snill å ikke legge ordene i munnen på alle oss andre? Hvis du mener at Gothic 2 er det beste RPG-spillet som finnes, så la det komme frem i teksten din. Det vil si at hvis du hevder at Gothic 2 er det klart beste RPG-spillet som finnes, så må du fortelle oss andre at det bare er din egen mening.  :)

6059240[/snapback]

Øhh...ok, sorry. Trudde ikkje det var naudsynt.

 

Høyr etter, alle saman: Det eg skreiv var mi meining. Håper dette oppklarar eventuelle misforståelsar for dei som trudde det var ei eit universellt faktum,

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Okey, etter at denne diskusjonen en stund har dreid seg om seg selv ( :hmm: ) vil jeg si at måten Oblivion fungerer på er direkte drepenede for min opplevelse av spillet. Det vil si;

 

a)

Monstre er alltid omtrent like gode som deg fordi de genreres ut i fra spillerens level. Du møter aldri noen du ikke kan ta, og aldri noen som knærter idet du løper forbi dem. En 'Ulv' vil du sloss med på level 1 og du sloss akkurat like mye med ulven på level 8 (for siden du er bedre - er ulver blitt bedre...).

 

b)

Drops er også basert på spillerens level (du får alltid samme kjedelige greiene) uansatt hva du kjemper mot. Det finnes ingen mulighet for at et eller annet monster skal 'droppe' noe utenom det vanlige. Unntaket er her 'faste' ting du får som resultat av quests.

 

Disse to tingene gjør at jeg ikke tror på verdenen Oblivion prøver å skape!

Gjør du et Quest med en karakter på level 1 er dette antageligvis lettere enn når du prøver det samme Quest'e med en på level 20 (du treffer kanskje de samme monsterene men når spilleren er på level 20 er de langt vanskeligere å drepe) fordi hele verdenen hele tiden er skalert opp mot spillerens karakter/nivå.

 

Men for oss PC'ere det finnes mod's til spillet som retter opp mye av dette.

 

I det hele tatt er vel den største styrken til Oblivion (TES) at spillere selv kan gjøre endringer på hvordan spillet fungerer, og at det er tusenvis av folk der ute som gjør nettop det.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke snakk om å være naudsynt, men å være saklig. En diskusjon fortjener vel i det minste det, kan vi ikke være enige om det?  :ermm:

6059956[/snapback]

Jaudå :). Beklagar sarkasma. Men for å vere ærleg synest eg ikkje at å seie "Gothic 2 er den klart beste RPG-en i dag", verken er å vere usakleg eller å legge ord i munnen på andre. Det er no vel opplagt at det berre er mi meining det er snakk om, sjølv om eg ikkje eksplisitt seier det i kvar tilfelle? Dersom nokon seier "Big Brother er kjempeinteressant", eller "Wisnu burde ha vunne idol" eller "Skule er keisamt", osb., er det vel ingen som trur at dei prøver å uttale seg på vegne av nokon andre enn seg sjølve?

 

Eg prøver å seie "eg meinar" i alle tilfelle der det ellers kunne vere nokon tvil om at det var mi subjektive oppfatning det er snakk om. Eg synest det får halde. Du skreiv ikkje "Jeg mener..." i det første innlegget ditt du heller. :)

 

EDIT: Håpar forresten at vi snart kan legge desse meta-diskusjonane bak oss og heller fokusere det som eigentleg var temaet her (Oblivion).

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
[klipp] Disse to tingene gjør at jeg ikke tror på verdenen Oblivion prøver å skape!

Gjør du et Quest med en karakter på level 1 er dette antageligvis lettere enn når du prøver det samme Quest'e med en på level 20 (du treffer kanskje de samme monsterene men når spilleren er på level 20 er de langt vanskeligere å drepe)  fordi hele verdenen hele tiden er skalert opp mot spillerens karakter/nivå. [klipp]

6060142[/snapback]

Endelig litt "right on"-kritikk! :) Bra jobba!

Lenke til kommentar
[snip]

Gjør du et Quest med en karakter på level 1 er dette antageligvis lettere enn når du prøver det samme Quest'e med en på level 20 (du treffer kanskje de samme monsterene men når spilleren er på level 20 er de langt vanskeligere å drepe)  fordi hele verdenen hele tiden er skalert opp mot spillerens karakter/nivå.

 

På lvl 20 møter du riktig nok monster som er mye vanskligere å drepe for en lvl 1 char, men de skal være skalert slik at de ikke er vanskligere for en lvl 20 enn det lvl 1 mobs var for en lvl 1 char :)

 

Nå kan det diskuteres i det vide og det brede om betsheda heller burde skalert etter spillerens skill/attrib nivå, som egentlig sier mer om relativ styrke enn lvl.

 

(eller som dere gjør her, hvorvidt det burde være statisk eller ikke)

Lenke til kommentar

Mange meninger rundt dette spillet må man si. Jeg satt på gjerdet å ventet på lansering, 1. november 2005 var vel opprinnelig dato, og regnet med at siden jeg hadde forhåndsbestilt det så lå det i postkassa innen en uke.... Yeah right :mad:

 

Dette var min første skuffelse forbundet med spillet men etter at jeg faktisk har fått det så har jeg funnet flere positive sider ved spillet enn negative. Dessuten er jo Elder Scrolls spillene laget slik at man selv kan modifisere eventuelle feil eller mangler så jeg kastet meg ut i oppgaven med finne mods for å forbedre de negative sidene.

 

Her følger en liste over svakheter / feil som er rettet opp av ymse mods:

 

Improved User Interface 2.01 Forbedringer i selve grensesnittet, mindre skrifttyper, større kart osv.

 

Coloured Map 1.1Gjør oversiktskartet utrolig mye penere.

 

Bedre Textures: Ikke at jeg irriterte meg så mye over dårlig grafikk men bedre textures på LOD var ikke å forakte. Jeg har ikke merket drop i FPS med disse tre mod'ene men loade-tidene blir merkbart lenger (særlig i villmarksområder).

LOD Texture Replacement (Innlandsområdene) | LOD Texure Replacement (Grenseområder) | LOD NormalMap Fix

 

Natural Environments 1.1: Denne mod'en er delt i to. Vann og Vær. Vannmod'en er et must da vannet blir utrolig mye bedre. Mod'en som gjør om været er det nok en smaksak om man liker eller ikke. Alt blir litt grønnere og det blir en nesten tropisk atmosfære over det hele men det må sies at nå er nettene mørke i stedet for grå og himmelen er generelt mye bedre. Uansett, jeg bruker værmod'en når jeg spiller med mage'n min (for å få en fargesterk fantasyverden) mens jeg bruker den ikke når jeg spiller med assassin'en min (for å få en mer dyster verden...hirr hirr).

 

Leveling: Jeg hadde håpet Bethesda hadde et nytt level-system for oblibvion og ikke det samme som i Morrowind. Etter å ha nådd level 4 eller 5 så ble jeg lei av å spekulere i antall skill-gains denne level og lastet ned en utmerket leveling-mod som har en super løsning på problemet: GalerionNaturalLeveling som kan brukes sammen med GalerionSlowerLeveling hvis man ønsker litt saktere leveling.

 

Leveled Creatures / Items / Quests: I Oblivion så går verden rundt deg opp i level samtidig som characteren din og questene er alltid tilpasset din level, noe som gir en gjevnt over økende vanskelighetsgrad men også en kjedelig rollespill-verden. Jeg har prøvd tre forskjeliige scaling mods og må si jeg er mest fornøyd med Francesco's Leveled Cratures & Items Mod som også har integrert Combat Behaviour Modification 2.1c (Som gjør slåssing mer utfordrende og livaktig). Denne mod'en fjerner problemene med at landsbyfolk, røvere eller generellt alle går rundt med rustninger av glass, daedric, ebony osv når man er lvl25+. Den gjør det også mulig å møte monster/npc's med høy level selv om din character er av lav level og omvendt. Dette gjør spillet mer variert, uforutsigbart og ikke minst spennende.

 

No Psychic Guards: Denne mod'en gjør så vaktene ikke umiddelbart vet om du har funnet på noe muffens. De vil bare komme løpende hvis de faktisk hører ropet om hjelp fra de du måtte være slemme mot (ropet om hjelp bærer altså ikke så usansynlig langt som det opprinnelig gjorde).

 

Unarmored: Hvor er unarmored skill'en ?!?!?!?! Ble sjokkert når jeg så at de faktisk har glemt / utelatt den. Last ned GalerionTrueUnarmored her for å få ekte unarmored på characteren din.

 

Bærbar Sovepose: Siden man må sove for å gå opp en level, noe som alltid skjer langt f*** inne i en portal til oblivion, så er det herlig å kunne ha med seg en sovepose på tur. Link Her

 

Necromancer Spells: Hva er vitsen med å være mage om man ikke kan tuske litt med svartekunstene ? Link her og en her.

 

Robes Upper Body Only: Denne mod'en gjør at man kan ha bukser eller greaves under robes... Det finnes også mods som gjør at man kan ha full rustning under robes f.eks. her.

 

Enda en level mod: men denne er for å fjerne caps (sperre på hvor høyt en skill eller attibuter kan gå).Og den fjerner caps på en spennende måte, med quests, så det fortsetter å bli utfordrende selv om skills'ene dine begynner å bikke 100. Les mer her.

 

 

Okei... Nå er det selvfølgelig noen som vil være uenig med meg og si: "faen du er dust ass som bruker Francesco's mod istedenfor Oscuro's Oblivion Overhaul eller Sagerbliv's...." men chill, dette er bare mine meninger og man må ikke være enig. Hvis noen mener de har en bedre løsning med en annen mod en de jeg har nevnt her så må de bare poste link, tanken bak det hele var å kanskje løse noen av svakhetene i spillet.

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Vel jeg er enig i noe av det du sier, men du må sjønne at spillet har en stor underholdningsverdi.

 

Nå vet ikke jeg hvor langt du har kommet, men (hvis du ikke har gjort det) må du prøve å joine Fighters guild, mages guild ,Dark brotherhood , arenaen, Thieves guild eller å gjøre oppdrag for privatpersoner.

 

Nå har jeg ikke hatt noen lang erfaring med rollespill, men for meg er dette optimalt :tease:

 

30 timer er nok desverre ikke nok til å dømme spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...