Gå til innhold

Problemer med å detektere CDrom


Anbefalte innlegg

Jeg har en Aopen DVD-spiller og en nyinnkjøpt NEC ND4571A DVD-brenner (da jeg trodde den gamle ND2510A var ødelagt). Problemet består i at drevene tilsynelatende fungerer helt fin, helt til de får en CD i seg (det være seg vanlig musikkcd, spill eller programcd). Når jeg så vil åpne stasjonen i Windows, får jeg enten beskjed om at den er 0 byte stor, eller at det ikke er noen disk i drevet. Men det fungerer av og til, her en dag brant jeg ut noen cder som var helt lesbare, men nå har jeg ingen mulighet til å spille av en annen musikkcd i noen av drevene. Jeg har hatt problemet lenge, men det har ikke brydd meg noe særlig inntil nå.

 

Det som slår meg som mulige årsaker er 1: svikt i IDE-kabel, 2: feil på HK, 3: feil i operativsystem. Jeg har såvidt testet Ubuntu Linux LiveCD, og da fikk jeg fint til å spille av musikkcd (i tillegg til at jeg brukte det andre drevet til å boote OS fra CD).

 

Noen som har forslag til mulige løsninger? Tenkte jeg skulle prøve med en annen IDE-kabel når jeg får tid til å mekke litt inni kassen. Det krever riktignok litt tid til testing, fordi dette er et problem som kommer og går, og jeg vil ikke være sikker før det har virket feilfritt en god stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag virker den, men det gjorde den ikke i går. Den begynte å laste (cd-ikon ved musepekeren + at maskinen hang seg et øyeblikk), men som sagt får jeg beskjed om at cden enten er tom, eller at det ikke er noen cd i drevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...