Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hey folks!

 

Jeg vurderer sterkt å "konventere" fra pc til mac. Jeg holder på med videoredigering, og tenkte kanskje at det var på tide å bytte ut pc og adobe premiere, med Mac og Final Cut Pro....

 

Er det noen der ute som har erfaring med akkurat dette? Er det en god ide?

 

-------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte ut pcen med MAC er, som å skyte seg selv i beinet, og gjøre seg selv en bjørnetjeneste, eller å bæsje på leggen ;-)

 

Men fra spøk til alvor. Hvis du KUN skal bruke MACen til videoredigering så går det vel greit, men skal du bruke den til noe annet vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en rask pc i stedet. Skal du ha en stasjonær MAC med litt fart i må du vel opp i en 20000-25000 (tror jeg), og du får en ganske kraftig pc til den prisen. Har brukt både final cut pro og adobe premiere, og vil ikke si at forskjellen er enorm... men snaken er som baken =)

Lenke til kommentar
Å bytte ut pcen med MAC er, som å skyte seg selv i beinet, og gjøre seg selv en bjørnetjeneste, eller å bæsje på leggen ;-)

 

Men fra spøk til alvor. Hvis du KUN skal bruke MACen til videoredigering så går det vel greit, men skal du bruke den til noe annet vil jeg anbefale deg å kjøpe deg en rask pc i stedet. Skal du ha en stasjonær MAC med litt fart i må du vel opp i en 20000-25000 (tror jeg), og du får en ganske kraftig pc til den prisen. Har brukt både final cut pro og adobe premiere, og vil ikke si at forskjellen er enorm... men snaken er som baken =)

6032375[/snapback]

 

Wow... Du vet VIRKELIG ikke hva du snakker om!

Hvorfor i det hele tatt svare?

 

iMac er mer enn bra nok for videoredigering, med mindre du har tenkt å lage den nye James Bond filmen. Bare last opp på RAM.

Lenke til kommentar
Hey folks!

 

Jeg vurderer sterkt å "konventere" fra pc til mac. Jeg holder på med videoredigering, og tenkte kanskje at det var på tide å bytte ut pc og adobe premiere, med Mac og Final Cut Pro....

 

Er det noen der ute som har erfaring med akkurat dette? Er det en god ide?

 

-------

6032343[/snapback]

 

Over mine 12 år som Mac-bruker har jeg opplevd at mange andre har gått over på min anbefaling, og ingen har angret eller gått tilbake til PC. Det største ankepunktet mot å gå fra PC til Mac har lenge vært mangelen på spill, men nå som man kan installere Windows på de nyeste Mac-ene har nok dette argumentet mer eller mindre falt bort, da testeer viser at Windows-kjørende Mac-er står seg godt i spillytelse sammenliknet med PC-er med nogenlunde samme spesifikasjoner. Er du ikke så opptatt av spill, vil jeg si at Mac OS X er overlegent Windows på de fleste områder, og faren for virus/spyware er mye mindre. Anbefaler deg å ta en titt på http://www.apple.com/no/switch/, selv om den siden naturligvis ikke er så veldig objektiv :-)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å aldri klikke deg inn på gjennomsyrete propagandasider verken hos microsoft eller apple.

 

Spør man en Macbruker så får man dette svar: Velg Mac, den er mye bedre en Windows etc.

 

Spør man en windowsbruker så får man cirka dette svaret: Mac er noe dritt, windows er mye bedre.

 

Så mitt enkle råd blir da: Ta deg en tur i en applebutikk og prøv mac'en. Kanskje lån en hjem?

Lenke til kommentar

Har nettopp switcha selv i forrige uke :D

 

Før var jeg pro PC bruker og tenkte at Mac var kun for dimlinger. Så feil kan man virkelig ta. Gikk til innkjøp av en 20" iMac 1GB RAM og 256 MB skjermkort. Må bare si at det er helt rått. Kjører bootcamp, slik at jeg "desverre" kan boote opp i windows og spille CS:S, BF2 etc etc. hehehe :!:

 

Har prøvd litt videoredigering også. Funker som bare det!

 

OSX+Mac = SEXY

Alt fra Mac er designmessig PC overlegen + OSX bare virker og virker og virker...

 

Herved lover jeg ved min bestemors grav, at jeg ALDRI mer skal kjøpe en PC!

 

PS! iMac'n som jeg har er mer en allround maskin. Det du kanskje er ute etter er en ren desktop maskin. Apple kommer vel med en ny slik en, om ikke alt for lenge.

Endret av firepack3
Lenke til kommentar

Før regelrett tull fra oss pc fantaster og mac fantastene tar heeelt over hånd!

 

Det er smaksak, uansett hvordan noen vrir og vender på det!

 

Det er mulig man har litt forskjellige verktøy, Final Cut kontra Avid Express, Media Composer osv. Men bottom line sånn jeg ser det så er det ikke noen fordel med den ene plattformen kontra den andre, grovt sett.

 

Bruk det du føler for å bruke, liker du Mac med Final Cut BRUK DET! Det samme med Pc og Avid Express eller andre verktøy.

 

Du ser ikke på tv eller film hva de bruker annet enn når Avid eller Mac skal snike inn litt reklame i Bonusdeler osv :p Det er ikke noe som heter "pc funker ikke", "mac er for freaks" osv...

 

Ja, jeg bruker pc med Avid Liquid + Adobe Encore og er fornøyd. Problemene med pc er åpenheten det skal funke med millioner av hardware og software kombinasjoner, ironisk nok er dette fordelen og.

For en sløv og naiv person, eller om du bare er lat og ikke bryr deg om sikkerhet bør du kanskje gå for mac pga. sårbarhetene i Windows, men for min del er dette ett ikke eksisterende problem med brannmurer og antivirus i alle retninger.

Lenke til kommentar

Når det gjeld Avid Xpress, so kjem det både til PC og Mac, i same eske...

 

Men eg er einig, det er ein smakssak. Skal du ha ei maskin primært til videoredigering, skal du ikkje tenkje på kva plattform som er best, men kva programvare som passer best for deg, kva du liker å jobbe med.

 

Når det gjeld diskusjonen PPro vs. FCP: Premiere har vel tidlegare vore litt bak FCP, spesielt med tanke på HD-støtte o.l., men det har vorte ein del betre i det siste. PPro 2.0 støtter meir (ikkje like mykje som FCP trur eg, men meir enn tidlegare), har fått multicam-funksjon og ein (for dei som redigerer for kunder) ganske genial funksjon som heiter Clip Notes. Den største fordelen med PPro, er integrasjonen mellom det, AE, Photoshop, Encore og Audition.

 

Dei er ganske like når det gjeld utsjånaden (kanskje ikkje so rart, då dei har same opphav...), so ein overgang skulle ikkje vere so altfor vanskeleg. For litt fleire meiningar om dei to, legg eg ved nokre linkar:

http://www.dmnforums.com/cgi-bin/displayww...60307132021.htm

http://www.hightv.de/showthread.php?t=430

http://www.uemedia.net/CPC/2-pop/ubbthread...547&Main=102953

http://www.xanga.com/Machicolation/4585482...nal-cut-50.html

 

Til sist kan eg synes du bør følge rådet stoners gav:

Så mitt enkle råd blir da: Ta deg en tur i en applebutikk og prøv mac'en. Kanskje lån en hjem?
Spesielt om du får ein med Final Cut Studio installert...
Lenke til kommentar

Finalcut støtter mye mer avanserte formater native enn hva premiere har. Bla. Dvcpro25/50/HD samt XDcam, ganske lang liste hos Apple. For en vanlig forbruker som ikke har tenkt å bruke nær 100k på kamera eller leie slikt så er ikke støtte for disse formatene av veldig interesse. Film er vel uaktuellt for private uansett, men mistenker at Finalcut er noe mer egnet til det.

 

Integrasjonen mellom Adobe programmene skal og være bra(ikke testet, men lest mye).

Er ikke helt sikker på mac, men det er vel relativt god integrasjon innen FinalCut studio.

 

Ang. Avid Express og mer High End Media Composer så kan de kjøres på mac, som betyr at for mange velger på nettopp bakgrunn av smak og behag.

 

Se på hele behovet ditt for maskin, hva DU trenger.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å aldri klikke deg inn på gjennomsyrete propagandasider verken hos microsoft eller apple.

 

Spør man en Macbruker så får man dette svar: Velg Mac, den er mye bedre en Windows etc.

 

Spør man en windowsbruker så får man cirka dette svaret: Mac er noe dritt, windows er mye bedre.

 

Så mitt enkle råd blir da: Ta deg en tur i en applebutikk og prøv mac'en. Kanskje lån en hjem?

6033088[/snapback]

 

Ta med i betraktningen at de fleste macbrukere som klager på windows har god erfaring med begge deler, mens de fleste windowsbrukere som klager på mac aldri har tatt i en.

Lenke til kommentar

- dette forumet er genialt.

 

Snuste litt innom en mac butikk i dag. To av kompisene mine har mac, det driver hjernevasking på meg ...

 

Men det er en snikende følelse at "seriøse" designere tyr til Mac...er det tillfelle? Min PC er like ustabil som været i Bergen. Ved å vælge en Mac håper jeg (har i hvertfall hørt det) at den kjører mer stabilt...

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det er, som andre peker på, tilnærmet umulig å finne et objektivt svar på spørsmåelt ditt. Finnes selvfølgelig mange seriøse designere på Windows også, men det er ikke til å stikke under en stol at Apple står sterkt i kreative miljø.

 

Rent personlig synes jeg OSX er mye mindre i veien for min kreativitet enn hva som er tilfelle med Windows. Små ting som "Fits lov", bedre klikk+dra støtte i kombinasjon med exposé gjør at jeg rett og slett jobber mer efektivt. For meg var skifte til mac en skikkelig ahaopplevelse og jeg vet jeg ikke er alene om dette. Tror det er grunnen til at en del av oss macbrukere tidvis fremstår som en gjeng nyfrelste gladkristne som ringer på døren til folk for å fortelle dem om det glade budskap.

 

Er du derimot 100% fornøyd med Windows anbefaller jeg deg å forbli på denne platformen, ingen grunn til å skifte bare for å skifte...

 

Uansett en Intel iMac er selvfølgelig mer enn bra nok, Cold Mountain (nominert til Oscar for beste klipp) ble f.eks. redigert på Dual G4 maskiner som er langt tregere enn en ny iMac.

 

Og i aller værste fall: Skulle du føle at du lengter tilbake til Windows har du jo alltids Bootcamp...

Lenke til kommentar
- dette forumet er genialt.

 

Snuste litt innom en mac butikk i dag. To av kompisene mine har mac, det driver hjernevasking på meg ...

 

Men det er en snikende følelse at "seriøse" designere tyr til Mac...er det tillfelle? Min PC er like ustabil som været i Bergen. Ved å vælge en Mac håper jeg (har i hvertfall hørt det) at den kjører mer stabilt...

 

:hmm:

6044682[/snapback]

 

Hei!

 

Jeg er i den "heldige" posisjon at jeg bruker PC og MAC om hverandre på universitetet jeg går på. Jeg studerer foto og film og maskinene jeg jobber på brukes kun til det.

Maskin setupen på skolen består av G5 stasjonære dual prosessor maskiner med 2 gig ram og 21" widescreen skjerm signert Apple. Programvaren er final cut pro HD og div applikasjoner fra Adobe.

 

Hjemme kjører jeg PC setup i fra Netshop med AMD 2,7 ghz prosessor, 1 gig ram og 17" skjerm i fra NEC. Programvare er Premiere Pro 2.0, samt div applikasjoner fra Adobe.

 

Som allerede nevnt lengre opp i denne tråden, så blir valget en smakssak og hva den enkelte liker. for til syvende og sist så gjør programmene og operativsystemene samme jobben, måten man kommer til målet på er bare litt forskjellig.

 

Du nevner at PC'n din er ustabil som bare fy, dette kan nok ha sammenheng med at man har en tendens til å installere diverse ting og tang som dukker opp her og der for å se hvordan det funker. Om dette måtte være små shareware programmer fra nettet, eller store kjente programmer vil de til slutt føre til at systemet ditt blir ustabilt fordi de legger igjen spor her og der selv etter at de er avinstallert. Min løsning på dette problemet er å kjøre en dual boot på maskina mi, slik at jeg har en dedikert windows til "arbeid" (dvs redigering og bildebehandling), og en til alt mulig annet rart. Til dags dato har denne løsningen vært 100% stabil og problemfri.

 

Som det og er nevnt her vinner MAC klart på design fronten. Der har PC skaperne en del igjen før de kan hevde seg. Synes faktisk det er rart at de enda ikke har skjønt hvor viktig dette faktisk er.

 

Når det gjelder valg av programvare så går dette også på hva du er vant til. Jeg holder en knapp på premiere, for det er det jeg har brukt mest og jeg vet hvor alle funksjonene ligger. En av mine kamerater er MAC bruker og holder derfor en knapp på Final Cut Pro, fordi han kjenner det bedre. Når dagen er endt så ser filmene våre akkurat like ut og er like bra.

 

Pris er også en viktig faktor hvis du ikke jobber for noen som betaler utstyret for deg, og her trekker PC det lengste strået enn så lenge. Apple priser sine produkter noe høyere, selv om disse også er på vei nedover i pris.

 

Så min anbefaling til deg ender også opp med å være at du bør få prøvd begge deler og finne ut hva som fungerer best for deg, vanskelig å gi noe endelig svar siden alles preferanser for hva de trenger er forskjellige.

 

Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at de som påstår at Adobe Premiere Pro er et møkkaprogram som ikke har sjans mot Final Cut Pro, eller at Premiere Pro danker ut Final Cut Pro på alle punkter er ignorante og vet ikke hva de snakker om. Kanskje en dristig påstand, men det er en påstand jeg står bak fullt og helt.

 

Så analyser dine behov, stikk til diverse butikker, gjør deg opp en mening og stå for den! Lykke til!

 

-Ottern

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at de som påstår at Adobe Premiere Pro er et møkkaprogram som ikke har sjans mot Final Cut Pro, eller at Premiere Pro danker ut Final Cut Pro på alle punkter er ignorante og vet ikke hva de snakker om. Kanskje en dristig påstand, men det er en påstand jeg står bak fullt og helt.

 

Sant nok, man må vel og se litt på bruksområdet, hvor "seriøst" det er, jobb? Hobby? Student? Litt av alt?

 

Ellers syns jeg folk må få litt orden på sammelikningsgrunnlaget mac/pc. En selvbygd pc kan ikke sammenliknes mot en mac av opplagte årsaker, uten litt forebehold. Mac er teste HW osv. mye av problemene med pc er hardware problemer i forhold til kompabilitet osv.

 

Skal du sammenlikne Mac og Pc til hard bruk som videoredigering er så må du se prisene på mac i forhold til prisene på ferdige arbeidstasjoner fra feks. HP/dell osv. Dette er maskiner som er testet i alle retninger, i motsetning til selvbygg hvor du ikke har noen garanti for at ting funker som det skal selv om de bør gjøre det.

Lenke til kommentar

Har brukt Windows i hele mitt liv, og fikk Mac for ca. 6 måneder siden.

 

Er helfrelst. Aldri mer Windows på meg!

 

An Apple a day, keeps Windows away.

 

Men her ser det ut som om du må velge etter programvare. Jeg hadde klart valgt Mac, men det er meg...

 

Spørs om du skal bruke den til allround, spill (?) videoredigering osv...

 

:)

Lenke til kommentar
Men her ser det ut som om du må velge etter programvare. Jeg hadde klart valgt Mac, men det er meg...

 

Spørs om du skal bruke den til allround, spill (?) videoredigering osv...

 

:)

6071292[/snapback]

Vel, er vel bare finalcut studio + shake som er apple only så langt jeg vet. Avid Xpress og Composer kan kjøres på Mac/pc.

Ellers har du jo Avid Liquid som er pc.

 

Man kan fint bruke en mac til alt mulig rart og, utvalget av spill er riktignok bedre på pc. Spørsmålet er da om vedkommende skal ha en redigerings/arbeidstasjon eller alt mulig pc.

 

Det blir egen redigeringsmaskin på meg neste gang og en egen spill/ymse pc, om video blir mac eller pc vet jeg ikke enda :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...