Gå til innhold

fildeling hjemme eller ftp ?


Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en maskin stående på eget rom ikjeller, som jeg har som filtjener til mine andre 5 pc`r i huset.. Dvs det er slik jeg ønsker det skal være..

2 av pcène får tilgang til denne pc`n som står i kjeller.. men ikke resten... har prøvet i flere år ( og det er faktisk ingen overdrivelse over 3 år faktisk ) å få det til å fungere.. men nytter ikke. Har prøvet ALT !

Har nå også prøvet å sette opp et enkelt ftp program FileZila som var gratis.. da jeg ble anbefalt dette istedet, argumentene var raskere, tryggere og enklere..

Nå har jeg sittet i noen dager med dette, men neida.. ikke nå heller !

Om jeg prøver å logge meg på filserveren i kjelleren med lokal ip adr:

eks: ftp://192.168.1.101 så ser jeg på loggen i FileZilla at jeg har prøvet å knytte meg til, så står det følgende:

 

(000014) 03/05/2006 4:13:16 AM - (not logged in) (192.168.1.104)> USER anonymous

(000014) 03/05/2006 4:13:16 AM - (not logged in) (192.168.1.104)> 331 Password required for anonymous

(000014) 03/05/2006 4:13:22 AM - (not logged in) (192.168.1.104)> PASS [email protected]

(000014) 03/05/2006 4:13:22 AM - (not logged in) (192.168.1.104)> 530 Login or password incorrect!

(000014) 03/05/2006 4:13:22 AM - (not logged in) (192.168.1.104)> disconnected.

 

Så ble jeg anbefalt Bulletproof ftp server.. jeg kjøpte den, og det samme der..

 

Har ingen brannmurer, verken i router eller på noen maskiner.. har diablet dem ALLE ! Skal ikke på nettet med ftp, kun lokalt ! Kan dette være så vanskelig da ? Har noen en "oppskrift" som er så enkel at selv en idiot kan fikse dette ??

 

Takker for all hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lag en tegning av nettverket ditt da.

OS har du på pcene? tegn på hvordan de er tilkoblet til hverandre og internet og alle switcher og slikt! legg den ut her så kansje jeg eller noen andre kan hjelpe.. greit om du skrev på faste ip'er der det måtte være det også...

Lenke til kommentar

Hei !

 

Her har jeg laget en enkel tegning over "nettverket" hjemme..

Alle har tilgang til internett.. så nettverket fungerer fint, borsett fra fildelingen.

Jeg har lest og studert guider, hos microsoft, win-xp.no, diskusjon.no mmm mm mm.. men ingen hjelp å få.

Jeg har byttet routere, byttet nettverkskort, lagt inn ny firmware i Linksys router, oppdatert drivere til nettverkskort... men fremdeles ingen fildeling tilgjengelig.

 

HÅPER det er noen som kan hjelpe meg ?

post-68150-1146767561_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja det er FilZilla server.. tror jeg skrev det(?).. hmm anyway.. jeg skal som sagt bare ha tilgang til filene / mappene lokalt på nettverket.

Får pinget maskinene seg i mellom.. men får ikke tillatelse til å komme inn på noen av maskinene.. hvorfor ??

-Jeg har fjernet brannmurer på alle maskiner.

-satt fast lokal ip på alle maskiner.

-Alle er i samme workgroup.

-Deler en del forskjellige mapper på alle maskiner.

-Slått på enkel fildeling på alle maskiner med WinXp Pro.

-Gjestekonto er aktivert.

 

Men får beskjed om å ta "kontakt med administrator" da jeg ikke har tillatelse..

Hvorfor ?

 

Derfor prøvde jeg Filzilla server, men det fungerte ikke heller.. de sier at xp er så lett å sette opp i nettverk.. greit nok.. det er det, men ikke om man skal dele filer mellom maskinene..

 

 

Ingen kan svare meg !

Jeg har instalert opperativsystemene på nytt..

og som nevnt tidligere, byttet firmware i router.

oppdatert drivere på alle nettverkskort, (også de trådløse).

Som sagt har jeg prøvd nå i nær 3 ÅR !! men ingen som kan gi meg et råd som fungerer..

Lenke til kommentar
Kjør > secpol.msc

 

Hva står det under Local policies > Security options > accounts: limit the.....

 

Kan jo prøve å slå av blank password ?

6050335[/snapback]

 

Nå har jeg prøvet dette også.. men det skjedde ikke stort.. sukk !

får ikke opp mapper eller noe..

Går jeg inn på mine nettverksteder - - - MSHOME så får jeg opp alle pc`r i huset som jeg har stående på.. men kommer ikke inn på noen av dem..

Får pinget dem i cmd.

feks ping filserver, eller ping 192.168.1.104 får alt ok !

Men dobbeltklikker jeg på mapper.. så får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang.. ta kontakt med administrator...

Lenke til kommentar
Håper det var FileZilla Server du lastet ned (visst ikke, du finner den her).

 

Så kan du prøve å følge denne guiden til å sitte opp en ftp server...

6049494[/snapback]

 

Har nå satt opp Filzilla server på nytt, fulgt brukerveiledning til punkt og prikke..

Men det fungerer heller ikke.. kommer ikke inn lokalt.. har ikke prøvet via internett.. men jeg vil jo bare at alle i familien skal ha tilgang til det som ligger på filserver.. musikk og film !! Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig jeg.. Jeg har jo slått at alt av beskyttelse i form av antivirus, brannmurer (på absolutt ALT.. i router også..)

Når jeg prøver å logge meg på vi nettleser (ved å skrive lokal ip adresse.. så ser jeg jo at det skjer noe i filzilla.. men blir disconected med en gang).

Hva tar et data selskap for å ordne dette for meg ? vil tro det er høy timepris..??

Lenke til kommentar

Dette er flaut :blush:

Jeg har funnet feilen.. men vet nesten ikke om jeg skal si hva det var..

Men her får dere noe å le av..

På filserver har jeg en engelsk utgave av WinXP pro.

Siden jeg hadde aktivisert gjeste kontoene på de andre maskinene, så godtok ikke filserver dette fordi det sto på norsk..

Så jeg opprettet "guest accounts" på maskinene med norsk xp home.. voila alt fungerte... :thumbup:

 

konklusjon: guest og gjest er ikke det samme for microsoft .. he he ehh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...