Gå til innhold

Panasonic FZ30 indedørsfotos


Anbefalte innlegg

Hmm... måske skulle jeg tage dette her spørgsmål til et dedikeret Panasonic forum i stedet, men så skal jeg til at oprette bruger der, etc. og jeg ved jo at der er flere FZ30 fotografer her...

 

Et lidt dumt spørgsmål, måske: Jeg har ikke haft mit FZ30 så længe, og købte det primært med henblik på naturfotografering. Men det er jo nu mit bedste digitalkamera, og jeg vil gerne finde ud af at få mest muligt ud af det indendørs.

 

Jeg ved ikke helt, hvordan den indbyggede blitz fungerer. I mit meget gamle film-kamera, et Olympus OM20, skulle blitzfotos tages på 1/60, da blitzen var synkroniseret til denne lukkertid. I mit film Canon EOS300 var der et "blitzprogram" som jeg brugte sammen med den indbyggede blitz til indendørs situationer. Mit første digitalkamera var et Kodak point-and-shoot - der var intet at forstå.

 

Men nu: Jeg har svært ved at finde et optimalt sæt indstillinger til indendørsscener, specielt med folk, der bevæger sig omkring.

 

Jeg blev blandt andet bedt om at fungere som officiel fotograf til jubilæum i min søns børnehave. Heldigvis tog jeg rigtigt MANGE fotos, så nogle kunne godt bruges, men jeg havde en del problemer. Hvis jeg sætter kameraet på automatisk lukker og blændevalg, P, får jeg ret tit bevægelsesuskarphed, dvs. at kameraet åbentbart prioriterer en kombination med for langsom lukkertid i forhold til motiver i bevægelse. Hvad er det bedste valg til børn og andre ikke-poserende væsener i svagt lys?

 

Jeg kan jo eksperimentere mig frem, og det kommer jeg da også til, men jeg ville blive meget glad for lidt tips fra andre FZ30 brugere, og hører meget gerne hvilke indstillinger I selv bruger i den type situationer.

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fz30, men fz5... Det du kan prøve på er å sette kamera i posisjon s, der velger du selv lukkerhastighet, mens kamera styrer blender og iso selv (hvis iso ikke står på auto). Da ser du på skjermen hva som er raskeste lukker du kan bruke uten at bildet blir undereksponert. Men i slike situasjoner kan det også være lurt å veksle litt mellom blits og ikke blits bilder, så er du sikker på å få noen brukbare.

 

Jeg liker best å styre hvitbalansen selv og bruker aldri auto, dette hindrer deg i å få et gulaktig lys innendørs...

Endret av corre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...