Big SturL Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 (endret) Hei Jeg har nettop kjøpt meg en ny 250GB Samsung S-ATA disk, da jeg har hørt at disse skal være veldig stillegående og kjølige (hvilket jeg kan bekrefte ). Men, problemet er det at når jeg skal føre over filene fra en harddisk jeg har brukt utelukkende som lagringsdisk før, så vil ikke maskinen finne den som NTFS-formatert disk, kun som "dynamisk". Jeg hadde før OS på en Raptor disk, men jeg solgte denne da jeg var ute etter noe stillere og kaldere. Jeg kan huske å hatt samme problemet med den, da jeg gikk fra Intel til AMD, men jeg klarte å fikse det da. Jeg husker rett og slett ikke hva jeg gjorde for å fikse det. Har nå prøvd å bytte mellom SATA portene (på begge harddiskene), bytte på hvilken disk som skal bootes, ja tilogmed med å sette jumpere på disken (hvilket normalt sett ikke skal være nødvendig med SATA-disker). Disken som kun vises som dynamisk er en 80GB Samsung SATA disk. Forøvrig er systemet mitt som følger: Asus A8N-Sli SE hovedkort AMD 3500+ 7800GT OCZ Platinum 2x512MB Og den nye 250GB disken er den nyeste fra Samsung. Endret 28. april 2006 av Big SturL
Ueland Skrevet 28. april 2006 Skrevet 28. april 2006 Høyreklikk på my computer velg manage velg disk management velg den aktuelle disken der skal du kunne importere/gjøre den om til basic disk etc Poster som bare sier at det kan fikses, men søk selv slettes like så godt herfra.
Simen1 Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Er det ikke så at man bare kan gjøre om fra basic til dynamisk og ikke omvendt? Jeg mener man måtte trikse ganske mye for å få gjort disken basic igjen.
wiberos Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 NTFS-formatert disk, kun som "dynamisk". Jeg hadde før OS på en Raptor disk I tillegg til alt det som er nevnt i ovenstående poster , så ser jeg at du må ha en del klare oppfatninger av en del ting før du skal feilsøke for å finne / finne ikke løsning. Det er ikke noe galt med en dynamisk disk , men da du må se på ---OS--- som du skriver. Det er mange av de og det er fordeler og ulemper med de. Hos deg det er da viktig å se sammenheng mellom hva du hadde før, av ..OS.., hva har du nå, hvordan har du initialisert den andre disken du har fått, og om den 80GB var ....hva... før overgangen. I tillegg om det er feilmeldninger vedrårende den 80GB. Bare at det er dynamisk er ikke som sagt feil. Ja det går å manipulere eller trikse, som Simmen1 riktig formulere det , men da du er nødt til få oversikt over situasjon. Og da blir det selfølgelig det med at ....ørker man det da ? for en liten disk som det ? eller bruker en tredje parts prog å få ut dataene og bli ferdig med det. Spesielt når du har nok med plass nå. Og etter det ,du må behandle disken og tilrette det, for det operativt system du har. Lykke til.
Big SturL Skrevet 29. april 2006 Forfatter Skrevet 29. april 2006 Før var det installert Windows XP Home på Raptoren, men det har bl.a. vært Pro på den før. Nå er det installert Windows XP Pro. Jeg har vært inne på diskbehandling for lengst, men der MÅ jeg formatere disken hvis den skal bli om til standarddisk.
wiberos Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Før var det installert Windows XP Home på Raptoren, men det har bl.a. vært Pro på den før. Nå er det installert Windows XP Pro. Jeg har vært inne på diskbehandling for lengst, men der MÅ jeg formatere disken hvis den skal bli om til standarddisk. 6011228[/snapback] Den på 250GB ? Er den dynamisk det og ? Er der du har windows ? For at det stemmer ikke helt her. Hvor høyre klikker du i diskbehandlingen... der som står disknr .. eller der som partitionen vises?
nahojdat Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Det at harddisken vises som "dynamisk", lager det egentlig problemer på noen måte? Nforce4 har i kombinasjon med sata harddisker "hot swap", er det denne funksjonen det er snakk om her?
wiberos Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Det at harddisken vises som "dynamisk", lager det egentlig problemer på noen måte?Nforce4 har i kombinasjon med sata harddisker "hot swap", er det denne funksjonen det er snakk om her? 6011361[/snapback] Her burde ikke væra noe problem egentlig ..ikke sant nahojdat ? Det er noe som er IKKE galt tror jeg.
Simen1 Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Det at harddisken vises som "dynamisk", lager det egentlig problemer på noen måte?Nforce4 har i kombinasjon med sata harddisker "hot swap", er det denne funksjonen det er snakk om her? 6011361[/snapback] Dynamiske disker har ikke noe med hotswap-funksjonaliteten i SATA-300 å gjøre. Hotswap-funksjonen gjør det mulig å koble inn og ut harddisker når maskinen er på, på samme måte som man kobler inn og ut USB-enheter når maskinen er på. En dynamisk disk er en disk som er partisjonert på en spesiell måte. Dette har sine fordeler og ulemper. Dynamiske disker får man kun tilgang til fra windows siden det er en proprietær løsning. Dynamiske disker kan settes opp i software raid (1, 0 eller 5) via windows, eller man kan ha krypterte disker. Det var noen flere egenskaper som jeg ikke kommer på i farta. Hvis du må reinnstallere windows eller ha tilgang til disken fra en annen maskin kan det bli vanskelig å få tilgang til innholdet igjen. Særlig hvis du har brukt software raid. Partisjoneringsprogramvare (Partition magic etc) har ofte vanskelig kjenne igjen dynamiske disker. Hvis du ikke har bruk for noen av funksjonene dynamiske disker tilbyr så ser jeg ingen grunn til å bruke det. Dersom du velger å bruke det så må man være forberedt på å måtte ha en annen plass å lagre dataene sine dersom man trenger å reinnstallere windows eller bruke 3. parts partisjoneringsprogrammer eller andre OS enn windows i framtida.
wiberos Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Det var noen flere egenskaper som jeg ikke kommer på i farta helt riktig det , og grovt sagt går det ut på at du kan konfigurere ledig plass på div. dynamiske volumer til å komme under et --administrativt--. eller andre OS enn windows i framtida Her uansett om man velger andre OS eller ikke, så JA , windows er blitt altfor stor og byrokratisk med mange feil og problemer som gjør at mye tid går på å fikse å trikse. Som svenkene hadde sagt er vel windows det siste kommunistisk stat. Jeg mener at windows burde få en rensing av dimensioner i motsettning til alle ansikts operasjoner som blir varslet heile tiden. Men bevares jeg bruker windows ....men, det krever mye for å holder unna i svingene.
Big SturL Skrevet 30. april 2006 Forfatter Skrevet 30. april 2006 Vel, problemet med at den kun vises som dynamisk, er at jeg ikke kan bruke den uten at den må formateres. Den vises ikke i "Min Datamaskin". Den har vært standarddisk før, men har kun ligget frakoblet en stund da jeg har ventet på ny data.
wiberos Skrevet 30. april 2006 Skrevet 30. april 2006 (endret) Det som mangler i din beskrivelse er feil-meldningen som er på diskbehandlingen På din diskbehandling er det informasjon om disken slik: På venstre siden har du Disk nr ?og info under. På høyre siden ,har du volume beskrivelse og info under. Det er den informasjonen som man må bruke for å feilsøke. Så alt som står i text på venstre og høyre siden (se vedlagt snap) er viktig. Og som det ble nevnt i en annen post , du kan høyre click der som det står disk og der som det står volume. Meldninger der, er ikke det samme ting. Nå ut fra de meldninger kan man bekrefte om det kan ordnes der og da, eller om man må trikse for å få det på plass. Endret 30. april 2006 av wiberos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå