Gå til innhold

Linux på ekstern disk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
neimen hvorfor gjøre det så vannvittig vanskelig da?

Hvorfor ikke bare å last ned Live Versjonen av Ubuntu da å kjør den fra cd? det er mye enklere, og du slipper å stresse noe særlig.

6012201[/snapback]

Det er selvfølgelig mulig, men den er tregere og kan ikke lagre innstillinger.

Edit: jeg har en stabel med Ubuntu-cder.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

wil: Ein hd innstalasjon er då mykje meir praktisk enn ein live-cd. Boot tiden er mykje kortare, den er raskare under normalt bruk, og det er ein meir brukervennlig løysing.

 

efikkan:

Vist du berre skal ha den på ein maskin, (og maskina ikkje støtter boot frå usb) så kan du legge grub inn på MBR på første ide/sata disken. Vist du vil kunne flytte med deg disken til andre maskiner, så er den beste løysingen å lage seg ein boot cd.

Lenke til kommentar
wil: Ein hd innstalasjon er då mykje meir praktisk enn ein live-cd. Boot tiden er mykje kortare, den er raskare under normalt bruk, og det er ein meir brukervennlig løysing.

 

efikkan:

Vist du berre skal ha den på ein maskin, (og maskina ikkje støtter boot frå usb) så kan du legge grub inn på MBR på første ide/sata disken. Vist du vil kunne flytte med deg disken til andre maskiner, så er den beste løysingen å lage seg ein boot cd.

6012246[/snapback]

Idéen er å ta med den eksterne disken til andre som vil prøve Linux, og å kunne bruke Linux på pcer som bare har Windows uten å legge inn Linux.

 

Jeg tenkte på det litt i sted, om det kunne være enklest å legge inn GRUB på en cd, men det vil vel kanskje variére hvilken posisjon disken vil få??

Lenke til kommentar

Da jeg skulle ha linux på pendrive (ikke knoppix-metoden med fat32-filsystem, men reiserfs og filene lagt rett på sticken), var den største utfordringen å få Linux til å oppdage usb-sticken før den skulle prøve å mounte /. Dette ble løst ved å opprette initrd med et script som fikk den til å vente i fem sekunder før den gikk videre.

Lenke til kommentar
Da jeg skulle ha linux på pendrive (ikke knoppix-metoden med fat32-filsystem, men reiserfs og filene lagt rett på sticken), var den største utfordringen å få Linux til å oppdage usb-sticken før den skulle prøve å mounte /. Dette ble løst ved å opprette initrd med et script som fikk den til å vente i fem sekunder før den gikk videre.

6012376[/snapback]

OK, i mitt tilfelle er det snakk om en 320GB SATA-disk i et eksternt kabinett med USB-tilkobling.
Lenke til kommentar

Vel, det er den samme problematikken. En pendrive og en ekstern usb-disk vil behandles helt likt. Det står forøvrig en del guider på gentoo-wiki.com om hvordan man får f.eks gentoo til å boote fra usb.

Jeg la grub på pendriven, og lot bios boote fra "usb-zip" først.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...