Gå til innhold

Finnes det vannkjøling som kjøler lavere enn 10C?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe deg en waterchiller, overklokk lager sånne. Ta å send en pm til han, så fikser han deg en mot betaling :thumbup:

 

Men det han lager kjøler godt under minusgradene. Kondens helvete da.

 

Vann med kjølevæske funker bra. Tåler en del minusgrader.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Får å rydde litt opp her:

 

Til trådstarter, hvis du bruker vanlig vannkjøling så vil du aldri kunne kjøle ned til lavere tempereatur enn det som er i rommet. Kaldt rom = kald cpu.

 

MEN, det finnes metoder ved bruk av bla vannkjøling for å få prosessoren ned til lave temperaturer. En metode er å bruke ett peltier. Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men det fungerer ved at det blir kaldt på den ene siden (ved prosessoren), men da må du kjøle ned den andre siden (vannkjølingen)

Det finnes allerede enda en metode for å få kaldt vann i vannkjølingen uten å ha kaldt rom og det er en waterchiller. Den fungerer på mye av samme måte som en fasekjøler hvis du har hørt om det. Det fungerer iallefall på samme vis som ett kjøleskap/fryser og dette gir deg muligheten for å få kaldt vann.

 

Og hvis du skal ha temperaturer på vannet under null grader så må du tilsette noe til vannet slik at det ikke fryser. Mulig at det ikke fryser pga bevegelse, men vet ikke om det er noe å satse på. Så det beste er vel å tilsette litt frostveske.

 

Håper dette oppklarte litt for deg. Bare å spørre hvis det er mer.

Lenke til kommentar
Får å rydde litt opp her:

 

Til trådstarter, hvis du bruker vanlig vannkjøling så vil du aldri kunne kjøle ned til lavere tempereatur enn det som er i rommet. Kaldt rom = kald cpu.

 

MEN, det finnes metoder ved bruk av bla vannkjøling for å få prosessoren ned til lave temperaturer. En metode er å bruke ett peltier. Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men det fungerer ved at det blir kaldt på den ene siden (ved prosessoren), men da må du kjøle ned den andre siden (vannkjølingen)

Det finnes allerede enda en metode for å få kaldt vann i vannkjølingen uten å ha kaldt rom og det er en waterchiller. Den fungerer på mye av samme måte som en fasekjøler hvis du har hørt om det. Det fungerer iallefall på samme vis som ett kjøleskap/fryser og dette gir deg muligheten for å få kaldt vann.

 

Og hvis du skal ha temperaturer på vannet under null grader så må du tilsette noe til vannet slik at det ikke fryser. Mulig at det ikke fryser pga bevegelse, men vet ikke om det er noe å satse på. Så det beste er vel å tilsette litt frostveske.

 

Håper dette oppklarte litt for deg. Bare å spørre hvis det er mer.

5998386[/snapback]

Hvordan er støynivået på Waterchiller??

Lenke til kommentar

Det er jeg desvere uskikker på har aldri prøvd noe slikt selv. Men det blir jo litt mer støyende og upraktisk enn hva vanlig vannkjøling er.

Når det gjelder støynivå så vil jeg tippe uten noe særlig erfaring at det kanskje er litt stillere enn en vanlig fasekjøler. Kanskje at noen av fasekjølergutta vil uttale seg.

Det andre problemet er jo at du kan ikke kjøpe en waterchiller i vanlig butikk, enten må du lage en selv eller få noen til å lage en for deg. Feks overklokk (http://www.overklokk.no/singel.html)

Lenke til kommentar

Ok, basicly er en waterchiller det samme som en fasekjøler (komponentmessig), bare at her blir vannet, eller væsken (en må tilsette antifrys væsker), kjølt ned i av en kopperloop som ligger i tanken til vannkjølingssystemet.

 

En fasekjøler kjøler CPU direkte gjennom en evaporator, mens i en waterchiller, går flytende gass gjennom en kopperloop som kjøler ned vannet i en tank.

 

Fordelen med en waterchiller fremfor en fasekjøler, er at du kan kople den på det vannkjølingssystemet du allerede eier, slik at du kan kjøle ned alt som er koplet inn i vannkjølingssystemet (såklart, du kan ha flere evaporatorer inn i et fasekjølingssystem, men dette krever veldig mye av kompressoren, og vedkommende som skal bygge det hele). "Ulempen" er at tempereraturmessig har en waterchiller lite for seg fremfor en fasekjøler, fordi hvor en fasekjøler kan holde CPU-en på rundt -30C@load, så ligger waterchilleren heller ned mot overgangspunktet til +, dvs, 0 grader.

 

Har dere spørsmål angående de to så anbefaler jeg at dere tar dere en titt innom www.xtremesystems.org.

 

Og, chills, helt rett, vanntempen er begrenset av romtempen, men på hva som kommer først innenfor kjøling kan vi ta det slik:

Luft

Vann

Waterchiller

Singlestager

Autocascade

Cascade

LN2

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Du glemte tørris og peltier ;)

 

Men han lurte på støynivået på en waterchiller. Vet du noe om dette? Dette avhenger sikkert litt av hva slags kompresorer man bruker, men sånn generelt? Og litt sånn mens vi snakker om dette, lager fasekjølere generelt en slik lyd som kjøleskapet lager, en lav brummedur? Har alltid lurt på det.

6010085[/snapback]

Hehe, har ikke så mye erfaring med hverken peltier eller tørris. De plasserer seg vel mellom vann og waterchiller, og singlestager og cascade.

 

Kompressoren i en waterchiller vil bråke like mye som en i en fasekjøler, da det er samme greia. Såklart, det kommer jo an på hvilken kompressor en bruker, og hvor høyt trykk gassen er under.

 

Og ja, en fasekjøler bråker endel (etter mine ører). Skal bygge meg en singlestager, men kunne ALDRI tenkt meg å bruke fasekjøling som 24/7 kjøling på min maskin. Der holder jeg meg til vann.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Finnes det "akvariekjølere" ?  Det finnes jo akvarie varmere så hvorfor ikke  :D

6021631[/snapback]

 

Ja, det finnes, men de er betydelig dyre saker. Det er generellt sett ikk noe du finner i vanlige dyrebutikker eller akvariebutikker, men noen har dem. Desverre - selv de som har dem har ikke modeller som er i nærheten sterke nok til å brukes i PC-sammenheng.

 

Det er èn ting å kjøle ned vann, men noe helt annet å kjøle ned vann mens det aktivt blir varmet opp av noe. Det er derfor frysere fint kan få 15 minusgrader, men aldri livet ville klart over 0 grader en gang dersom du satt en PC oppi. (kompressoren ville også sikkert røket etter noen uker eller måneder).

 

Poenget er - det er mye mye vanskligere å kjøle ned enn å varme opp. Desverre... =/

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med en "bong". Det er et rør (ca 2 meter høyt) hvor du lar vannet gå fra et dusjhode og "regne" ned gjennom røret. Samtidig bruker du vifter til å blåse luft opp gjennom røret og ut på toppen. Vannet vil da kondensere på veien ned og på bunnen får du kaldt og fint vann.

 

Problemet med ei slik løsning er at vannet kondenserer og man må hele tiden etterfylle. Blir dermed dyrt om du har uv-additiver ol. i vannet.

 

Dette kan løses ved at du i bruker en egen pumpe i "bongen", og legger en radiator som er koblet til vannkjølinga di i dag i bunnen. På den måten får du et lukket system.

 

Tor også det burde gå an å sette denne "bongen" ute, så blir det enda kaldere..

 

Image:Bongcooler.png

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar
Hmmm... når du bruker vann kan bare tempen i dataen bli så lav som tempen i rommet.

 

Neste du tenker på er vel cascadekjøling, demonter noen gamle frysere og design din egen kondensblokk osv osv osv.

5995280[/snapback]

 

Dette hørtes spenende ut! Er det noen som kjøler pcen sin på denne måten eller?

Lagd sitt egent kjølings opplegg ut av frysere?

Bilder? Link?

 

Hva er egentlig forskjellen på waterchill og fasekjøling.

Er waterchill vanslig vannkjøling? Hva er fasekjøling?

Hvordan type kjøling er dette fryser opplegget innen for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...