Gå til innhold

Forelesning om dataspill ved NTNU

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg går for øyeblikket på studiet Informatikk, språk og kultur ved NTNU.

I faget Informatikk, kommunikasjon og kunnskapsutvikling skal jeg stå for den ene forelesningen, der jeg skal presentere "dataspillverdenen" for klassen. En del i klassen har lite eller ingen erfaring med dataspill, så jeg må gå litt grundig til verks.

Det jeg skal ta opp er litt generelt om spill, hovedkategorier osv, men også temaer som A.I. i spill, spill som sosiale nettsteder (World of Warcraft og andre MMORPG, der man har et nettsamfunn i spillet), rollespill/roller i spill, "naturlige" eller virkelighetsnære

spill, simuleringer, telepresence, læring i spill, grensesnitt, identitet, etc.

Jeg har en viss oversikt selv, og mener jeg har fått med meg det meste i det jeg har laget til nå, men det er jo alltid fint å få flere synspunkter :) Og jeg vet det er et hav av kunnskap rundt mange av disse temaene her på forumet. Disse hovedpunktene skal jeg snakke om:

1. Hvilke hovedkategorier av spill mener dere burde nevnes? Gode eksempler i hver av kategoriene?

2. Hvilke spill utnytter A.I. i stor grad? Tenkte her å også komme inn på PhysX for eksempel, som hjelp til å få til mer virkelighetsnære spill og simuleringer.

3. Eksempler på spill man lærer av, barnespill osv

4. Om å skape seg fiktive identiteter i spill, å leve ut en rolle i en spillverden, treffe og bli kjent med andre gjennom spill, den sosiale siden ved spill. Tenkte her å bruke World of Warcraft som gjennomgående eksempel. Noen som har gode historier eller eksempler å komme med her?

5. Siden jeg skal presentere dette fra laptopen er det noe begrenset hva jeg kan vise fram av spill. Har noen forslag om ikke altfor krevende spill som kan brukes som eksempler på temaene over? Tenkte å heller vise fram en del trailere og eksempelvideoer fra diverse spill. Noen gode forslag til eksempler her og?

All hjelp settes stor pris på!

Endret av Mongster
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreløpig har jeg kommet opp med dette (en del forkortet, i stikkordsform):

1. - Action/First person shooter-spill: Quake, halflife, CS

- Strategi-spill: Starcraft, Red Alert, Warcraft

- Adventure/eventyr: Monkey Island-spillene, andre LucasArt-spill, Drømmefall

- simulerings-spill: The Sims, alle tycoon-spillene

- RPG/MMORPG: Baldurs Gate, Anarchy Online, The Elder Scrolls-serien,

Neverwinter Nights, World of Warcraft

- brettspill: Nintendo osv

2. - Halflife 2, Battlefield, osv

- scripting av oppførsel til fiender i de fleste RPG/MMORPG's, eks Baldurs gate

- Fiender som reagerer på deg i FPS-spill, gjemmer seg osv

- PhysX gir naturlige bevegelser

3. Man lærer øye-hånd koordinasjon, forbedret reaksjonsevne, kan lære en del historie i en del spill. Vet ikke om noe gode eksempler på andre læringsbaserte spill...matematikkspill/stave-spill for barn og sånn kanskje?

4. Alle MMOPRG, spesielt World of Warcraft tar dette til et nytt nivå

5. Har trailere og in-game videoer, pluss screenshots fra de fleste nevnte spillene til å vise fram. Kommer til å installere et av de og vise fra også.

Noen som har flere forslag, eksempler, eller forandringer til det jeg har kommet med så langt?

Endret av Mongster
Skrevet (endret)

5976217[/snapback]

Lyst til å forklare den litt nærmere?

Hadde vel kanskje vært interessant å se på forskjeller og likheter mellom konsoller og PC også, alt du har ramset opp til nå har stort sett vært forbeholdt PC.

Endret av Mr.FOXHOUND
Skrevet

3. Eksempler på spill man lærer av, barnespill osv

All hjelp settes stor pris på!

5973696[/snapback]

Det er et spill jeg lærte av da jeg gikk på barneskolen for 10 år siden (ellerno slik...begynner å bli gammel). Det gikk ut på at du hadde et europakart også hadde man 3 terninger. Hvert land hadde et unikt tall som var mulig å slå på terningene. 2 personer "kastet" terningene annen hver gang. Når man hadde kastet skulle man utføre matematiske utregninger med de 3 tallene man fikk på terningene og hvis man klarte å matche summen med et land så fikk du det landet. Den som på slutten hadde høyest sum når man regnet sammen tallet til alle land man hadde erobret vant.

Jeg husker ikke hva spillet het, men det var utrolig godt for å lære grunnleggende matte som + - * / og kombinasjoner av dette.

Jeg vet ikke om dette hjelper. Jeg har egentlig mine tvil. Men jeg kom plutselig til å tenke på det spillet når du nevnte spill man lærer av ettersom dette utvilsomt er kongen på haugen da det gjalt slike spill for min del :)

Skrevet (endret)

5976217[/snapback]

Lyst til å forklare den litt nærmere?

Hadde vel kanskje vært interessant å se på forskjeller og likheter mellom konsoller og PC også, alt du har ramset opp til nå har stort sett vært forbeholdt PC.

5976261[/snapback]

Jepp, skulle gjerne tatt med konsoller, men jeg har ganske mye annet og, så jeg må begrense det en del. Du kan jo snakke om spill i flere dager om du vil...og dette skal være en kort oversikt over dataspill generelt, og et forsøk på å knytte det opp mot aktuelle områder i det faget jeg tar. Jeg henvender meg altså i all hovedsak til folk som ikke har noe særlig erfaring med dataspill i det hele tatt.

Med brettspill tenkte jeg vel på typiske for sjangeren, slik som mario og mange andre av spillene på nintendo. Kunne like godt nevnt amiga eller gamle pc-spill for den del. Nå lages det svært få plattformspill for tiden, så vidt jeg vet...

Endret av Mongster
Skrevet

du burde bruke The sims som et eksempel for punkt 2 (og til en viss grad 4)

- det har en interasang AI som forsøker å simulere menneskelige behov

- det er det messtseslgende PC spill ever

- det er mange som ellers ikke er interesert i dataspill som kjenner til det/har spillt det

Skrevet

Jeg synes så absolutt at du skal nevne SingStar! :w00t:

Den enkle grunnen til dette er at svært få faktisk tenker over at dette faktisk er et dataspill. Spillet er jo utrolig enkelt i seg selv, men likevel har det slått svært bra an her i Norge. Mye av grunnen til denne suksessen er pga voerspiel mentaliteten vi har i dette landet, og spillet er så enkelt at hvem som helst kan være med på det så lenge man ikke tar seg selv så veldig høytidelig.

Spilling på voerspiel har forekommet lenge før SingStar kom på banen, men da gikk det mer i andre spill mer forbeholdt gutter. Det var liksom ikke noe man dro fram med mindre det var et rent guttevoerspiel.

Som cyberPanda sier så bør du absolutt nevne The Sims. Dette spillet fikk for alvor flere jenter inn i spillverdenen. Her har man muligheter til å gjøre det meste og denne friheten er jo mye av hemmeligheten til dets suksess. Her leker man gud, man bygger sitt eget drømmepalass, leker interiørarkitekt, bli forelsket, gift, få barn osv. Dette er noe det er lett å komme inn i og det er morsomt nok til i hvert fall å holde deg interessert for en stund.

1. - Action/First person shooter-spill:

Her bør du nevne Wolfenstein 3d. Dette spillet er et av de aller viktigste spillene som noensinne har vært laget. Dette satte standarden for alle nåtidens FPS spill og var det første av sitt slag. Uten dette ville vi ikke hatt Doom, Quake, Half Life osv.

Jeg synes også det er smart å inkludere FunComs spill i forelesningen din. Dersom mange av dine medstudenter ikke har noe greie på spill så vil de nok bli overrasket over at det finnes et lovprist spillselskap i lille Norge. Selve spillutviklingen foregår i Norge, men de har også kontorer i utlandet, inkludert USA som nok er det viktigste markedet for spillselskap i Vesten.

Angående MMORPGs så er det viktig å nevne at det er normalt at man må betale for å spille slike spill. Når det er sagt så sitter man igjen med et veldig billig undeholdningsmedium som også er utrolig sosialt (selv om enkelte ikke vil være enig i det). Hvis du ser på MMORPGs generelt, så vil du se at veldig mange mennesker fortsetter å spille mest pga alle menneskene de møter. Selvsagt må spillet være interessant og hele tiden utvikle seg, men det er menneskene du møter som vil holde deg der. Det er også interessant å se på hvilke mennesker som spiller MMORPGs. Mange tror at det kun er tenåringer som spiller, men det er jo helt feil. I WoW er det nok en større del av tenåringer enn i noe annet MMORPG, men det er ene og alene pga Blizzard og deres tidligere spill som Diablo.

I løpet av mine år som MMORPG spiller har jeg spilt med folk fra 14 til 60 år. Både kvinner og menn og fra alle slags samfunnslag. Alt i fra leger, advokater, hjemmeværende, kronisk syke, game masters (i spillet), studenter, toppidrettsutøvere osv. Kort og greit, så møter man på alle slags mennesker i et MMORPG, og det å senere også kanskje treffe noen av dem i virkeligheten er veldig spennende. Det som også er interessant er jo selvsagt at man her møter folk fra hele verden. Det sosiale aspektet ved et MMORPG er utrolig viktig og den viktigste faktoren er det samfunnet man selv er med på å skape. Jeg har fremdeles kontakt med flere av de jeg møtte for første gang for flere år siden og vi kommer til å spille sammen i mange år enda. Det er folk fra Norge, England, Sverige, Finland, Danmark, Portugal, Frankrike osv. Disse menneskene hadde jeg ikke møtt dersom jeg ikke hadde spilt MMORPGs.

Hva angår læring i spill så trenger man ikke å se på spesialiserte læringsspill for å kunne nevne eksempler. Det som går igjen i alle spill er at de er på engelsk. Kort og greit så vil man lære engelsk automatisk dersom man spiller en del. Nå er det jo ikke alle spill som er like krevende, men dersom man liker RPG, Adventure, og til en viss grad andre spill, så må man lese igjennom ganske mye engelsk for å kunne spille spillet. Det er også en del spill som har puzzles man må løse for å kunne komme videre og det finnes også mangfoldige historisk baserte spill. Dette ser man best på strategispill som ofte omhandler en viktig tidsepoke fra vår historie. I mange av disse spillene er det lagt inn historiske fakta fra f.eks 2. verdenskrig, den Amerikanske borgerkrigen, Napoleonskrigen osv.

Øye-hånd koordinasjon er et annet viktig moment som gjenspeiler FPS spill. Det ser jeg du har nevnt så jeg skal ikke si noe mer om det.

Du kan jo også nevne at det i dag er mer penger i spill enn det er i mange andre underholdningskanaler. Trenden i USA er at flere og flere spill blir gjort om til film, og man ser også flere skuespillere som låner stemmen sin til spill og flere tekstforfattere som lager historien til spill.

I likhet med idrett så har også spillbransjen fått sine egne "toppidrettsutøvere". Dette er størst i Asia, men likefullt er det et fenomen som også vi her i Norge får kjennskap til. Det finnes per dags dato en del nordmenn som er med i profesjonelle lag som konkurerrer i diverse mesterskap hvor man kan vinne pene pengesummer. Ser man på Sør-Korea, hvor dette er størst, så vil man finne flere TV-kanaler som sender fra slike mesterskap 24 timer i døgnet. Der sender man replays av tidligere matcher slik at man kan få innblikk i diverse strategier og se hvordan de aller beste spiller.

Tenker jeg avslutter her jeg. Du får ha lykke til. Det finnes jo så mye stoff at det er vanskelig å ta med alt i en enkel forelesning.

Jeg er absolutt enig i at du bør satse mest på trailere. Dersom du vil ha med gameplay også, så finnes det jo også mange ferdige videoer som viser litt gameplay også, så slipper du å måtte stresse med det selv.

Gamespot.com er en veldig god side for trailers og gameplay footage.

Skrevet
Foreløpig har jeg kommet opp med dette (en del forkortet, i stikkordsform):

1. - Action/First person shooter-spill: Quake, halflife, CS

- Strategi-spill: Starcraft, Red Alert, Warcraft

- Adventure/eventyr: Monkey Island-spillene, andre LucasArt-spill, Drømmefall

- simulerings-spill: The Sims, alle tycoon-spillene

- RPG/MMORPG: Baldurs Gate, Anarchy Online, The Elder Scrolls-serien,

Neverwinter Nights, World of Warcraft

2. - Halflife 2, Battlefield, osv

- scripting av oppførsel til fiender i de fleste RPG/MMORPG's, eks Baldurs gate

- Fiender som reagerer på deg i FPS-spill, gjemmer seg osv

- PhysX gir naturlige bevegelser

3. Man lærer øye-hånd koordinasjon, forbedret reaksjonsevne, kan lære en del historie i en del spill. Vet ikke om noe gode eksempler på andre læringsbaserte spill...matematikkspill/stave-spill for barn og sånn kanskje?

4. Alle MMOPRG, spesielt World of Warcraft tar dette til et nytt nivå

5. Har trailere og in-game videoer, pluss screenshots fra de fleste nevnte spillene til å vise fram. Kommer til å installere et av de og vise fra også.

Noen som har flere forslag, eksempler, eller forandringer til det jeg har kommet med så langt?

5976217[/snapback]

Action, kan du jo ha med Doom, 1 2 og 3?

Strategi Rome Total war, og nevne at den mooren blir brukt på Discovery, for å vise slag o.l

det var faktisk ganske genialt, de bevegde fyrer på ett brett, så viste de på en stor skjerm, hvor folk gikk :w00t:

Skrevet

3. Er det noen som bør nevens her så er det Will Wright som har rykte på seg som en ikke-voldelig spill designer (ikke mange av dem). Will Wright grunnla Maxis og har bl.a. Designet Sim City, Sim Ants, The Sims og et kommende spill som ser svært interessant ut, Spore. Har man liten erfaring med spill er det vel antakelig bare The Sims man har hørt om.

Man lærer om interaksjon mellom mennesker i The Sims, og at snill er bra, slem er dårlig.

Skrevet

Kort kommentar nå - skal du snakke om KI i spill, er det ganske naturlig å trekke frem tradisjonelle spill som Sjakk, i og med at denne type spill i veldig stor grad står og faller på god KI.

Skrevet

Er kanskje mange som kaller dette en glorifisering, men jeg mene det er mye man kan lære av dataspill. Her følger en liste over dataspill jeg har mye erfaring med og hva jeg tror man kan lære av de:

"Baldurs Gate", RPG med mye engelsk dialog: Man kan lære mye engelsk av spill med dialog som er avhengig for å komme videre. Når handlingen i tillegg er på linje med en god roman, slik som i dette spillet og oppfølgeren, kan man lære utrolig mye språk på en motiverende og morsom måte.

"Counter Strike", skytespill: Evne til å tenke kvikt og øye til hånd koordinasjon. Også evne til å forutse motstanderens trekk, omtrent som i sjakk. Bruker man teamspeak aktivt, kan man bli bedre til å samarbeide i et team.

"Hearts of Iron" & "Europa Universalis", historisk strategispill: Man lærer unektelig mye geografi og historie av disse spillene. Man kan også lære seg endel om analyse av statistikk og å planlegge og sette i verk flere taktikker samtidig, også kjent som strategisk tenkning.

"World of Warcraft", MMOG: Sosial interasjon, vilje til kompromisser, evnen til å sette seg mål og fullføre de. Kan også i mange tilfeller være tålmodighetstrening, for den som måtte trenge det.

Jeg vil understreke at det er begrenset hvor mye man kan lære av et dataspill, læringen er ikke lik tiden du bruker med spillet og ingen skal inbille seg at man blir spesielt egnet til noe praktisk, ved bare å spille data. Personlig er jeg allikevel overbevist om at min oppvekst med dataspill, har hjulpet meg til å gjøre skolen i Norge til en lek. Skolen var "easymode" i fohold til de fleste dataspill jeg spilte...

Skrevet

AvieN - jeg er ikke enig i at læringseffekten av et dataspill nødvendigvis er begrenset. Det avhenger vel i det store og hele av dataspillet. Det er en voksende interesse omkring bruk av dataspill i læringssituasjoner. Jeg kan være enig med deg hvis du tenker på spill som Half Life eller Baldur's Gate, men å kategorisk avvise et helt medium tror jeg blir litt i overkant ;)

Skrevet
Kort kommentar nå - skal du snakke om KI i spill, er det ganske naturlig å trekke frem tradisjonelle spill som Sjakk, i og med at denne type spill i veldig stor grad står og faller på god KI.

5989288[/snapback]

Hva mener du med KI?

Skrevet (endret)

Takker for mange gode svar, spesielt Frosten og AvieN! Dessverre så jeg ikke svarene deres før etter jeg hadde hatt forelesningen, men det gikk bra lell =) Fikk med de mest sentrale punktene, og mye av det dere nevner. Det var vanskelig å skille ut det mest sentrale, kunne jo snakket om dataspill, historisk utvikling osv osv i mange dager, men det holdt i 2 timer +/- 1 min ca akkurat ;)

edit:leif

Endret av Mongster
Skrevet
AvieN - jeg er ikke enig i at læringseffekten av et dataspill nødvendigvis er begrenset. Det avhenger vel i det store og hele av dataspillet. Det er en voksende interesse omkring bruk av dataspill i læringssituasjoner. Jeg kan være enig med deg hvis du tenker på spill som Half Life eller Baldur's Gate, men å kategorisk avvise et helt medium tror jeg blir litt i overkant ;)

5990494[/snapback]

Joda, men pedagogiske spill er så kjedelige. Sier det også på denne måten, litt fordi jeg vet at det er mange kids som trenger å komme seg ut og treffe gutter og jenter på egen alder ;)

Skrevet

Pedagogiske spill har vært *drepende* kjedelige, det er helt sant. Som regel har den type spill lagt rundt 10 år etter i utviklingen. Men det skjer spennende ting på området :)

Skrevet
AvieN - jeg er ikke enig i at læringseffekten av et dataspill nødvendigvis er begrenset. Det avhenger vel i det store og hele av dataspillet. Det er en voksende interesse omkring bruk av dataspill i læringssituasjoner.

5990494[/snapback]

Har du noen eksempler på denne voksende interessen? Hvilke områder brukes det på, altså hvilke læringssituasjoner?

Skrevet
Har du noen eksempler på denne voksende interessen? Hvilke områder brukes det på, altså hvilke læringssituasjoner?

6040444[/snapback]

Hvorfor ikke nevne at dataspill blir brukt mer og mer som simulatorer innen opplæring i diverse yrker?

Er vel kanskje ikke direkte det alle forbinder med dataspill, men det inneholder mange av de samme momentene. Dataspill simulatorer brukes jo i både militæret og politiet. Ellers kan jo spill som Microsoft Flight Simulator nevnes. Jeg påstår ikke at man kan sette seg inn i en jumbojet og fly etter at man har spilt noen timer, men man blir faktisk hjulpet på god vei.

Uten simulatorer i dagens samfunn hadde kostnadene skutt i været for veldig mange instanser.

Mange dataspill er ren moro og veldig urealistisk, men det er faktisk mange som det går an å lære noe av. Kanskje ikke det første man tenker over, men jo mer realistisk de prøver å være, jo mer sitter man faktisk igjen med i det virkelig liv.

Det jeg skriver er kanskje litt søkt, men man bør ikke avfeie det sånn uten videre ;)

Skrevet

Hvorfor ikke nevne at dataspill blir brukt mer og mer som simulatorer innen opplæring i diverse yrker?

Er vel kanskje ikke direkte det alle forbinder med dataspill, men det inneholder mange av de samme momentene. Dataspill simulatorer brukes jo i både militæret og politiet. Ellers kan jo spill som Microsoft Flight Simulator nevnes. Jeg påstår ikke at man kan sette seg inn i en jumbojet og fly etter at man har spilt noen timer, men man blir faktisk hjulpet på god vei.

Uten simulatorer i dagens samfunn hadde kostnadene skutt i været for veldig mange instanser.

6040571[/snapback]

Korrekt, gode poeng dette.

Et godt eksempel på kostnadbesparelser og at det finnes mye i brytningspunktet mellom spill/simulator/læring er firmaet Total Immersion sin D'fusion-teknologi (video her og her) Se på nettsiden til Total Immersion om alle områdene dette kan brukes på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...