Gå til innhold

20x optisk+2.0x tele = 40x optisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det stemmer paa ingen maate :)

JA, du vil faa 40x mer teleeffekt med 2.0x telekonverter, men siden du vil faa halvparten av vidvinkelen utjevner det seg. Hvis du skjoenner. Men da kan man ogsaa si at med vidvinkelkonverteren din har du 20*0.6=12x optisk zoom.

Hvis du tar minimale brennvidde med vidvinkelkonverter og maksimal med telekonverter faar du 66x optisk zoom i praktisk. Men forskjellen mellom minimal og maksimal brennvidde med et gitt ekstraobjektiv vil aldri vaere mer enn 20x.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg leser og leser om igjen for å forstå bedre.

 

Minimal brennvidde er lik ingen zoom, maksimal brennvidde er lik full zoom?(som i utgangspunktet er 20x optisk)

 

Med full zoom og vidvinkellinsen(0.6x) påmontert blir 20x redusert til 12x?

Med full zoom og telelinsa(2.0x) påmontert blir 20x økt til 66x?

 

Jeg vil kun kunne variere med 20x?

Telelinse = 46x-66x?

 

 

Tror jammen jeg ikke skjønte alt..... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Problemet her er at "20x Zoom" er et veldig relativt tall. Det kommer an på hva korteste brennvidde er. Med telekonverteren påmontert og kameraet zoomet helt inn vil du få en forstørrelse som tilsvarer 40x zoom i forhold til kameraet uten konverter og helt zoomet ut. Dette er riktig. Men konverteren montert vil du ikke kunne zoome lengre ut enn det som tilsvarer 2x zoom uten konverter. Derfor kan du fortsatt bare endre forstørrelsen 20"x".

 

I speilrefleksland benyttes konkrete brennvidder om synsvinkel istendenfor antall "x" zoom, noe som fjerner dette problemet.

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Takk for god hjelp, skjønner at det er foto og ikke video som er tingen når det gjelder "optikk"... bortsett fra for naturfilmere da.

 

PS: ikke mobb 25mm amatørkameraet mitt :D (ingen har gjort det enda...)

 

 

 

mvh,

Håkon

5963634[/snapback]

Optikk gjelder vel for baade foto og video. Er snakk om fysikk, og fysikkens lover endrer seg ikke uansett om det er snakk om video eller foto.

Video er vel egentlig foto, ganske enkelt. Er snakk om samme prinsippene, bare at man tar helsikes mange bilder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...