Gå til innhold

Om Dual Core


rAstha

Anbefalte innlegg

Er nyskjerrig på dual\multi core prosessorene, sist gang jeg leste om dem fikk jeg intrykk av at de bare var en fordel på bruk av flere programmer samtidig eller programmer som er laget til dual\multi core, altså jeg tenkte "Aha, sikkert fett for folk som jobber på dataen men ikke for oss gamere :ermm: "...

 

Men siden er jeg blitt usikker, er dual\multi core noe tess på spill (altså ett krevende program) eller var førsteintrykket mitt nogelunde riktig? :hmm:

 

ok, jeg skal si det som det er, på hardware er jeg "n000bz000r" eller noe lignende :p

Endret av rAstha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på om spillet er utviklet for bruk med dual core. Ettersom disse er helt i startgropen, så er det ikke så mange som drar nytte av det enda, Quake4 og Oblivion er de eneste jeg kommer på i farten.

 

men i tilfellet quake4 får du en rimelig solid ytelsesøkning ved bruk av dual core...

 

http://www.amdzone.com/pics/gaming/quake4/...ore/x1800xl.jpg

grønn = single core, gul = dual core på en X2 3800+

 

men rå ytelse alene er ikke den eneste fordelen med dual core. En av de største fordelene, slik jeg ser det er at maskinen aldri føles treig. Omtrent samme hva du gjør med den(med mindre du aktivt går inn for å virkelig hardkjøre begge kjernene samtidig), så føles den fremdeles like responsiv som en single core som ikke har noe å jobbe med.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det kommer helt ann på om spillet er utviklet for bruk med dual core. Ettersom disse er helt i startgropen, så er det ikke så mange som drar nytte av det enda, Quake4 og Oblivion er de eneste jeg kommer på i farten.

 

men i tilfellet quake4 får du en rimelig solid ytelsesøkning ved bruk av dual core...

 

http://www.amdzone.com/pics/gaming/quake4/...ore/x1800xl.jpg

grønn = single core, gul = dual core på en X2 3800+

5962120[/snapback]

 

Takker, regner med at de fleste spill i framtida vil støtte dual core da :D

Skal nok kjøpe nytt støff snart :)

Lenke til kommentar

Siden hvert program må ha innebygd støtte for dualcore for at det skal gi effekt, så er det idag ikke så hensiktsmessig til spilling. Som regel er skjermkortet den største bremsen for ytelse i spillet, så dualcore vil ikke gi stor forskjell i så mange spill.

 

Det er også en del som har hatt problem med spilling på dualcore, og har måttet slått det av.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Selv om hver kjerne ikke er like kjapp som de kjappe single, vil man lett få en ytelsesøkning I PRAKSIS, da man kan la spillet få en hel kjerne for seg selv og resten (feks Teamspeak, eller FRAPS hvis man vil lage fragmovie ;) ). Derfor slipper man å ha bakgrunnsprosesser som plager spillet. Med mindre spillet er veldig prosessorkresent, men dobbeltkjerne er veldig ofte er fordel, så lenge man har budsjett. Intel PD805 skal klokke som bare, ... ettellerannet, så det er nok noe å hente på å klokke den opp og la spillet få en kjerne alene hvis det ikke støtter DC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...