Gå til innhold

Intel leverer 5,5W CPU


Anbefalte innlegg

Varmeutviklingen i en pc med denne prosessoren må da være ekstrem liten. Perfekt for en stue pc som ikke skal brukes til HD eller en liten billig personlig server (for prosessoren koster vel ikke så mye selv om det er en mobil-prosessor).

5955348[/snapback]

 

bulkprisen ligger nok på litt over 200$ så prisen her blir vel rundt 2000,-

synes det er mye å betale for så lite ytelse. I en filserver med mange disker vil nok behovet for luftsirkulasjon komme uansett om du har en "snill cpu".

5957685[/snapback]

 

Ja, jeg er litt enig, i en filserver er det allerede endel bråk og vifter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LV og ULV proessorene til Intel har egentlig ingen socket da de som oftest er direkte loddet på hovedkortene. Grunnen til dette er å spare plass, man kan da spare noen mm i høyden på hovedkortet, noe som gjør at den bærbare maskinen kan bli enda litt tynnere.

Lenke til kommentar
Det er da ikke så imponerende hvis det stemmer at P M ULV har forbruk på 5 W. Det er jo enda mindre :|

5953688[/snapback]

Men disse er jo nyere og raskere (ikke i antall Hz, men arkitekturmessig).

5953733[/snapback]

Er Core Solo så mye raskere per mhz enn PM da?

 

AtW

5954151[/snapback]

Er ikke noen stor forskjell fra de "gamle" 2MB P-M til Core-Solo. Det hadde faktisk ikke overasket meg om Core-Solo var marginalt tregere pr MHz p.g.a. alle de feilene som har blitt oppdaget i arkitekturen.

 

Det som den nye P-M plattformen har til fordel over den gamle er særlig brikkesettet med GMA950 og dobbelkjerne, Core-Duo.

 

Her finner du en SuperPI test av P-M (ULV) 1.1

Lenke til kommentar
Er ikke noen stor forskjell fra de "gamle" 2MB P-M til Core-Solo. Det hadde faktisk ikke overasket meg om Core-Solo var marginalt tregere pr MHz p.g.a. alle de feilene som har blitt oppdaget i arkitekturen.

 

Det som den nye P-M plattformen har til fordel over den gamle er særlig brikkesettet med GMA950 og dobbelkjerne, Core-Duo.

 

Her finner du en SuperPI test av P-M (ULV) 1.1

5959177[/snapback]

Nå var det nok like mange feil på P-M, mener jeg så noen lage en oppsummering hvor det viste seg at antallet feil på CORE CPUene ikke var spesielt høyt(mulig i forumtråden til artikkelen du postet link til).

 

Selvom CORE skulle yte marginalt dårlige pr Hz, er frekvensen på disse to CPUene endel høyere enn på de gamle tilsvarende CPUene? De var vel klokket til under 1 GHz, dersom jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

PM ULV kom på første gen Centrino på 900MHz og 1000MHz. Når det i915 ble langsert, kom ULV på 1000MHz, 1100MHz, 1200MHz og 1300MHz.

 

 

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 773 90 nm 2MB L2 1.30 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 753 90 nm 2MB L2 1.20 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 733J 90 nm 2MB L2 1.10 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 733 90 nm 2MB L2 1.10 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 723 90 nm 2MB L2 1 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Ultra Low Voltage 713 130 nm 1MB L2 1.10 GHz 400 MHz

 

 

PM LV på i855 kom på 1.1GHz og 1.2GHz. På i915 kom 1.3GHz til 1.6GHz

 

 

 

Intel® Pentium® M processor Low Voltage 778 90 nm 2MB L2 1.60 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Low Voltage 758 90 nm 2MB L2 1.50 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Low Voltage 738 90 nm 2MB L2 1.40 GHz 400 MHz

Intel® Pentium® M processor Low Voltage 718 130 nm 1MB L2 1.30 GHz 400 MHz

 

 

De langserte Core Solo er disse:

 

 

U1400 2 MB L2 1.20 GHz 533 MHz NA

U1300 2 MB L2 1.06 GHz 533 MHz NA

 

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg fant et lite hovedkort for denne med 8-16 SATA-porter. Da skal det bli basis for for en filserver med hjemmelaget kabinett.

5953788[/snapback]

8 er vel oppnåelig, menneh 16 var vel litt mye å håpe på? :)

Er vel da enklere å putte i noen billige sata-kontrollere.

5957475[/snapback]

 

Det er jo både mer tungvint, og dyrere med egne kontrollerkort vil nå jeg si, det er synd det ike finnes kort med mer enn 8 sata-plugger.

 

AtW

5957546[/snapback]

Skjønner at det hadde vært enklere med 8+ sata-plugger på hovedkort.

Men hvis jeg skulle lage lignende løsning så hadde jeg neppe irritert meg så mye over å putte i et til kort. Spesielt sia jeg sansynligvis måtte ha tilpasset utstyret mitt for å holde mer enn 8 harddisker. Arbeidet rundt det hadde vært mer tidkrevende sammenlignet med å putte i et utvidelseskort. :p

(Tulla med slikt opplegg da man brukte pata og da var det ikke så stort problem å putte i et kort til. Kosta noen hundrelapper for de billigste også)

Lenke til kommentar
Varmeutviklingen i en pc med denne prosessoren må da være ekstrem liten. Perfekt for en stue pc som ikke skal brukes til HD eller en liten billig personlig server (for prosessoren koster vel ikke så mye selv om det er en mobil-prosessor).

5955348[/snapback]

 

bulkprisen ligger nok på litt over 200$ så prisen her blir vel rundt 2000,-

synes det er mye å betale for så lite ytelse. I en filserver med mange disker vil nok behovet for luftsirkulasjon komme uansett om du har en "snill cpu".

5957685[/snapback]

 

Ja, jeg er litt enig, i en filserver er det allerede endel bråk og vifter.

 

AtW

5957696[/snapback]

Tenkt ikke nødvendigvis på filserver med mange disker.

Tenkte mer en liten web, epost og liten filserver så jeg får tak i filene mine når jeg bruker en annen pc lokalt eller via internett. En filserver med flere 100 GB har jeg absolut ikke bruk for.

 

Men når jeg har sikket litt mer på prosessoren ser jeg at den egner seg best og er rettet mot f.eks. vanntette pcer hvor de må være veldig lite varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...