Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta lappen i polen..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det vel bare å ta kontakt med en kjøreskole der og bestille et ukeskurs eller lignende, slik man kan noen steder i Norge. Problemet blir vel å få gjort det om til Norsk førerkort, mulig du må ta en oppkjøring. Men, du mister jo arbeidsinntekt den tiden du er der og det koster å bo, samt at siden du ikke har lappen så må du betale for fly. Det der høres ut som et hjallah opplegg. Ville tatt den i Norge, totalt kan det ikke være mye å spare. :)

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at hvis du mister lappen i Norge og har polsk lapp, så kan du fortsatt kjøre på den polske lappen din!

Noen som vet om dette stemmer?

5952366[/snapback]

 

Det er riktig! Du kan til og med ta lappen i Polen ETTER at du har mistet lappen i Norge.. Polakkene har ingen mulighet til å sjekke hvorfor du ikke har lappen. Ola Nordmann (gjennom det statlige organet "politiet") på sin side burde vel i praksis kunne ta deg for dette, men folk sier dette lar seg gjøre helt uproblematisk. Latterlig? Ja, på alle måter.. Slike smutthull gir uttrykket idiotid helt nye dimensjoner!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg har hørt at hvis du mister lappen i Norge og har polsk lapp, så kan du fortsatt kjøre på den polske lappen din!

Noen som vet om dette stemmer?

5952366[/snapback]

 

Det er riktig!

5982160[/snapback]

John Christian Elden er uenig.

 

Rettslig sett kommer du akkurat like langt med et polsk førerkort som å kjøre uten førerkort dersom førerretten din først er tapt i Norge. Kjørerett følger ikke av førerkortet i seg selv. Dette betyr enkelt og greit at det er oppdagelsesrisikoen som avgjør. Og jeg har en mistanke om at norsk politi, når de stopper en norsk borger som fremviser et polsk førerkort, vil kunne bli en smule mistenksomme og undersøke nærmere med politistasjonen om du har mistet lappen før.
Lenke til kommentar
John Christian Elden er uenig.

 

Rettslig sett kommer du akkurat like langt med et polsk førerkort som å kjøre uten førerkort dersom førerretten din først er tapt i Norge. Kjørerett følger ikke av førerkortet i seg selv. Dette betyr enkelt og greit at det er oppdagelsesrisikoen som avgjør. Og jeg har en mistanke om at norsk politi, når de stopper en norsk borger som fremviser et polsk førerkort, vil kunne bli en smule mistenksomme og undersøke nærmere med politistasjonen om du har mistet lappen før.

5982472[/snapback]

 

Da skal jeg legge meg flat og innrømme at Elden har rett; Rettslig sett kommer du akkurat like langt. I praksis sier Mr. Elden at det er oppdagelsesrisikoen som avgjør. Med dette sier kanskje Elden en del om praksisen? Det er en kjennsgjerning at nordmenn har klart å stikke seg unna med polske førerkort, det er et faktum Mr. Elden bare må innse. At det ikke er juridisk riktig har ingen sammenheng med graden av gjennomførbarhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...