Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg brukt dette kabinettet en tid og prøvd det meste av utsyr til det og jeg må si meg svært fornøyd.

Dette er et drømmekabinett for alle som trenger ekstra plass til disker eller for montering av vannkjøling uten å måtte perforere sitt kabinett med stikksaga først :) Det er også en drøm for dem som ønsker et stille system basert på luftkjøling,da her faktisk er plass for 4-5 stk 120 mm vifter i front og enda er det rom for cd, brenner og litt til. i tillegg er det uttak for 3 stk 120 mm vifter bak + 2 stk 80 mm.

En kan også ha 2 stk 120mm vifter i toppen, ikke mange andre kan skilte med det samme.

Fordelen med flere 120 mm vifter og den valgfrie plasseringen av disse er at du kan plassere dem akkurat der det gir best flow for ditt system og du kan ved hjelp av en viftestyring kjøre dem tilnærmet lydløst og fortsatt ha god kjøling.

Det at frontviftene i tillegg fungerer som kjølevifter for diskene er et stort plus.

Skal jeg nevne noe "negativt" så må det være at det er litt tregt å få på plass en hd modul nede til venstre,hva dette skyldes er jeg ikke sikker på men det er sannsyneligvis en av føringsskinnene som er litt ute av kurs.

Dette er imidlertid ikke noe problem,men den glir som sagt ikke like lett på plass som de andre sporene, dette har Microplex bemerket overfor LianLi som ser på det til neste runde.

Ellers kunne jeg ønsket at kabinettet var litt dypere da dette hadde gitt bedre klaring mellom hk og dvd/brenner, ikke fordi det blir problem med monteringen men fordi det hadde vært enklere å skjule div kabler og slikt.

Dette ville jo ha medført at det da ikke lengre var en Cube da,men men.

Uansett så langt vil jeg annbefale alle som er ute etter et romslig kabinett med mange muligheter å se nærmere på dette, jeg tror du/dere får lete temmelig lenge for å finne noe som overgår dette :)

 

Mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Som dere vet så kjører jeg med denne viftestyringen i Cuben:

 

sbrhbuk3si_380.jpg

 

Du finner den HER

 

Men jeg ville ha den til å passe inn i mitt kabinett og derfor fjærnet jeg denne:

 

v33.jpg

.

.

Og erstattet den med denne:

.

.

v34.jpg

.

.

Og da ble resultatet slik:

.

.

v35.jpg

.

.

Her er noen flere bilder:

.

v36.jpg

.

.

v37.jpg

.

.

v39.jpg

.

.

Venter i spenning på kommentarer :)

 

Og som vanlig postes kommentarer HER

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå "montert" vannkjølingen, dvs den er midlertidig montert fordi jeg skal sjekke ut tempraturer på vannet ved forskjellige avstander mellom radiator og vifter.

Her blir jeg å montere viftene og så kjøre systemet ca 2 timer med full belastning, så skal systemet stå noen timer så vannet kommer til romtemp igjen. Deretter blir vifteavstanden justert og samme test blir kjørt igjen, så får vi se om dette har innvirkning på temp og eventuelt hvor stor innvirkning.

som dere skjønner vil dette ta noen timer,men det får så være.

Kommer med res og bilder etterhvert som jeg blir ferdig .

Lenke til kommentar

Ok,da var dagen brukt til testing, dette tok sin tid :)

 

Det jeg har gjordt er å teste ut om det blir noen forskjeller med å sette viftene direkte på radiatoren eller å montere dem med en duckt imellom.

En gylden regel sier at avstanden mellom radiator og vifter bør være lik radien på viften, siden jeg har 120 mm vifter valgte jeg da å bruke 60 mm .

 

Testoppsett:

DFI hk

A64 3700

7800 gtx grafikkort.

 

Det skulle vel være det som er av intresse,da det er disse komponentene som er vannkjølt i denne testen.

 

Denne Cuben er meget enkel å montere en rad i og å lage duckt.

For å feste radiatorn brukte jeg denne:

 

 

ccradbrackets_380.jpg

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=CCRADBRACKETS&mcat=

 

Viftene ble kjørt over viftestyring og det er nøyaktig samme hastighet under alle testene,det ble forøvrig benyttet 2 x 120 mm vifter av denne typen .

 

pcas12025l12_380.jpg

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...L12&mcat=15s351

 

Romtemp under testene lå mellom 26,5 og 27 grader og jeg benyttet 3D mark 2005 i testen, dette ble kjørt sammenhengende 10 ganger i hver test .

Temp er målt på vannet etter siste blokk.

Først monterte jeg som sagt viftene rett på rad og kjørte testen med std oppsett

Vanntemp ved oppstart var 27,5 grader.

Høyeste vanntemp under testen var 31,1 grader.

 

Så klokket jeg cpuen opp til 2500 og satte skjermkortet til å kjøre på 500/1300 for å se hva det innebar.

Temp på vannet ved oppstart var fortsatt 27,5 grader, men nå steg temp opp til 33,2 grader under testen.

Altså en økning på 2,1 grader .

 

Ville det bli noen forskjell ved å montere viftene med 60 mm avstand fra rad??

Vel det måtte skjekkes.

 

Jeg kjørte så samme testene som nevnt over og da fikk jeg følgende tem:

Uklokket system 29,2 grader

Klokket system 29.9 grader .

 

Altså ser vi at ved å flytte viftene fra rad og bruke en duckt oppnåer en en bra temp forskjell på vannet .

 

Uklokket system

Temp U/duckt 31,1 grader. Temp med duckt 29,2 grader

 

Klokket system:

Temp u/duckt 33,2 grader. Temp med duckt 29,9 grader

 

Dette skulle vel klart vise at her er ting å hente ved å montere radiator/vifter med duckt .

 

Her er noen bilder:

 

v47.jpg

 

 

 

v48.jpg

 

v49.jpg

 

v50.jpg

 

kommentarer tar vi fortsatt HER

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...