Lakus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 (endret) Det blir ikke noen "skikkelig protest" av å leke Robin Hood når alt man gjør er å berike seg selv (og det med lommerusk...) Geir 5978331[/snapback] Nei det blir jo heller ikke bål av en gnist eller hva? Berike oss selv gjør vi vel heller ikke... Endret 24. april 2006 av Lakus
Xoduz Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg blir skikkelig provosert over å lese at der er en tidsfrist på nedlasting av disse offisielle mods'a. Leser at folk skriver det er positivt at der er hele 4 dagers frist på å laste de ned etter å ha betalt for de - hva i alle dager? POSITIVT? Ingenting positivt med det. Du betaler for et produkt, men om du ikke er raskt nok ute og laster det ned/ikke får kontakt med overbelastede servere tidsnok så har du akkurat betalt for ingenting?? Hårreisende.
Portalol Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 jeg kjenner jeg blir sint når jeg leser om dette...
KayAU Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Eg synest det er heilt greit at dei tek betalt for ekstra innhald...men prisen bør sjølvsagt stå i høve til kva ein får. "Horse armor" var latterleg, og ikkje verdt prisen. Orrery er eit steg nærmare, men utifrå det eg har høyrt om varigheita, er det fortsatt litt lite i høve til prisen. På mi maskin kræsjar installasjonsprogrammet, so eg har ikkje fått gjort meg opp ei meining sjølv enno. "Wizard's Tower" ser lovande ut. Det som sjølvsagt ikkje ville vere greit, var om dei tok seg betalt for patchar o.l. Eg betalte fullt fungerande pengar, og skal i den grad det er mogleg ha eit fullt fungerande spel. Då bør "reparasjonar" vere gratis. Men ekstra innhald er som sagt heilt greit. Ekspansjonspakkar er ikkje noko nytt, og offisielle mods er jo litt som ein mikro-versjon av ein ekspansjonspakke. Men det må vere slik at ein faktisk får noko for pengane. 10 kroner for eit par rustningar, 15 kroner for eit rom, 25 kroner for ei ny quest-linje...det blir fort mykje pengar for relativt lite ekstra innhald (dersom ein samanliknar med tradisjonelle ekspansjonspakkar). Kay
Fox9 Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Betsheda's tidligere spill inneholdt et construction set, hvor du faktisk kunne gjøre ting som å endre animasjoner og slikt, slike ting fjernet Betsheda nå, slik at de kan tjene penger på å selge små plugins. De har ikke fikset en eneste bug, men har sluppet ut 3 modifikasjoner, som koster penger.
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Boikotting, snikende ulltepper... kall det nå hva du vil herr Viktigper. Er jeg en "viktigper" fordi jeg tillater meg å være uenig med deg? Det mange, ihvertfall jeg, prøver nå å vise er det at vi sterkt misliker at Bethesda har begynt og ta betalt for modsene sine, noe de aldri har gjort før. Og vi "sniker ikke for å slippe og betale, vi bare betaler ikke for noe som alltid har vært "vårt". Når ble det plutselig deres, og hvorfor? Spillprodusentene har da alltid tatt betalt for extra innhold, de har bare ventet til de hadde nok av det til en expansion pack eller en ny versjon av spillet. (Som f. eks. Battlefield med nye quests og våpen.) Eller de lot rett og slett være å lage det. Oppigjennom hele serien med spill som de har laget har det aldri kostet noe og laste ned offisielle mods og patches til spillene deres. Vi har tilogmed alltid fått et Construction Set som gjør at vi kan lage akkurat hva vi vil og putte det inn i spillverdenen, "free of charge". OG DET ER DET SOM HAR GJORT TES SERIEN SÅ SPESIELL! DENS STØTTE FOR MODS! Men det får du fa fremdeles. Hvis Bethesda hadde tenkt å nekte deg det, hvorfor følger det da et Construction Set med Oblivion i det hele tatt? Hvis de hadde tenkt å låse døra til Mod-universet, ville de vel ikke lagt med nøkkelen i boksen...? Men nå har de "endelig" begynt og ta betalt for modsene. Endelig sa jeg fordi at man har jo, siden menneskets begynnelse skjønt det at folk er bare "snille" og hører på fansene og gjør dem fornøyde en viss periode, til de faktisk finner ut at de kan "utnytte" og "dra" pengr ut av dem i stedet... Jeg har ikke noe imot at Bethesda i likhet med andre ønsker å tjene penger på det de gjør. Gjerne masse penger også. Hvis ikke hadde de ikke laget spill. Hvor mye de ønsker å tjene for at det skal være verd innsatsen er faktisk deres valg. Dette er ikke melk og brød, her er det bare tilbud og etterspørsel som teller. Vi kan velge å bidra til at de tjener så mye ved å kjøpe det de lager, hvis vi synes at det er verd det. Så når da Bethesda har nå begynt å sette priser på sine offisielle mods som ikke er større enn ett rom (!!) i spillverdenen, ett rom uten av betydning, da kan man virkelig begynne å lure på om de faktisk la ut et ufullstendig spill, og nå bare lapper det sammen og tar penger for det. Jeg mener, vi har jo allerede betalt for spillet! Hvis rommet (og horsearmor) som du sier er uten betydning for spillet, så er det vel ikke ufullstendig uten. Dersom du kom til slutten av main quest og måtte betale for den store Oblivion-gaten for å komme videre, hadde du hatt et poeng. Men horse armor har ingen som helst betydning for main quest eller spillbarhet, det er ekstra candy for de som har lyst. Og The Orrery gir deg noen minutter ekstra kos, til en pris som er 1/4 av en leiefim i videosjappa. Eller 1/20 av en time hos frisøren. Om det er verd det eller ikke får være opp til hver enkelt. Og det og si at "de koster jo ingenting, gå til noen andre og syt istedenfor.." er jo bare latterlig, tenk i det lange løp. Ville du ha kjøpt en pølse i en pølsebod for 45kr, og så betalt for ketchup 5kr, sennep 5kr, løk 5kr, sprøstekt løk 6kr, brød 8kr, lompe 8kr, potetsalat 7kr osv etterpå? Det er faktisk ikke så latterlig for oss som foretrekker pølsene uten løk og potetsalat. Hvorfor skal vi være med å betale for de som vil ha det med? Det var faktisk sånn før i tiden. Men i dagens samfunn hvor pølseselgernes lønninger koster mer enn potetsalaten, er det billigere for bensinstasjonene å ha en fastprismeny og la oss liker pølsene plain betale noen øre ekstra. Men noe dårlig prinsipp er det ikke av den grunn. Tenk deg at du skal kjøpe en bil: Du forventer selvsagt at den har 4 hjul og motor, men du mener vel ikke at det ikke skal koste ekstra for aluminiumsfelger og surroundanlegg? Horse armor i Oblivion må vel kunne sies å være "pyntefelger" i denne sammenheng... Og tenk deg at en dag kommer den SÅRT trengte patchen til bethesda, men de har funnet ut at de vil tjene penger på den! Så de setter prisen til 100, vel vitende om at folk vil kjøpe den i "desperasjon". Ville du godtatt det? At Bethesda tar seg betalt for et spill du allerede har kjøpt? Jeg ville ikke vært noe glad for det, men det er ingen verden ting som tyder på at det kommer til å skje. Jeg ser ingen grunn til å gå rundt å frykte noe slikt. Når har jeg rundet main quest og er på god vei til å runde guild nummer 2 (mages, gjorde FG først) uten å ha noe stort behov for noen patch, så det er kanskje medvirkende til at jeg tar dette med ro. (Det skal i parantes bemerkes at jobben min er avhengig av et utviklingsvektøy som faktisk stadig vekk legger bugfixer til betalte oppgraderinger, så jeg vet godt hvor lite jeg synes om det.) neste Bethesda skal gjøre er å ta copyright på ALLE hjemmelagde mods, og ta betalt for de også. Javel, og det har du hvorfra? Som sagt, hvis de virkelig ville ta "inngangspenger" for slikt hadde de vel ikke lagt ved nøkkelen? Det hadde vært enkelt å lage et system hvor kun "registrerte" mods fungerte i spillet, men det har de altså ikke gjort. Bethesda er litt værre stilt enn mange andre fordi de lager enbrukerspill, og må finne en måte å tjene penger på det, mens andre etterhvert tar godt betalt for servertilgangen, i tillegg til at selve spillet koster like mye som Oblivion. Det er helt greit å se dette på en annen måte. Men at mennesker som tar seg til rette og forsyner seg med andres produkter uten å betale skal snakke om hvem som er snille og drar penger ut av hvem, det har jeg vanskelig for å svelge. Geir
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 (endret) Betsheda's tidligere spill inneholdt et construction set, hvor du faktisk kunne gjøre ting som å endre animasjoner og slikt, slike ting fjernet Betsheda nå, slik at de kan tjene penger på å selge små plugins. De har ikke fikset en eneste bug, men har sluppet ut 3 modifikasjoner, som koster penger. 5978893[/snapback] Men kjære deg, Construction Set følger da med i Oblivion også. Hvordan tror du ellers at folk der ute har laget alle mods'ene du får til spillet. Synes du horse armor burde være gratis står det deg fritt å lage en selv... Bethesda har ikke fjernet noen ting, de har bare lagt noen av de tingene de har laget selv ut for salg, for å se om det kanskje kan gi dem litt inntekter attpå. At de ikke har sluppet noen bugfix ennå er ikke så rart. Det har ikke gått mange ukene siden spillet ble sluppet, og bugfixer skal både lages og testes nøye, slik at de ikke gjør vondt værre. Den kommer nok når den er stabil nok. Og som jeg har sagt tidligere: Når Bethesda tar betalt for moddene betyr det at de (forhåpentlig) betaler for seg selv og ikke stjeler ressurser fra bugfixing og nyutvikling. Geir Endret 24. april 2006 av tom waits for alice
Lakus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 (endret) Er jeg en "viktigper" fordi jeg tillater meg å være uenig med deg? - .................. humoristisk sans ja? Men det får du fa fremdeles. Hvis Bethesda hadde tenkt å nekte deg det, hvorfor følger det da et Construction Set med Oblivion i det hele tatt? Hvis de hadde tenkt å låse døra til Mod-universet, ville de vel ikke lagt med nøkkelen i boksen...? - selvfølgelig. men dette har de ikke gjort fordi de vet at det ville vært katastrofal markedsføring Hvis rommet (og horsearmor) som du sier er uten betydning for spillet, så er det vel ikke ufullstendig uten. Dersom du kom til slutten av main quest og måtte betale for den store Oblivion-gaten for å komme videre, hadde du hatt et poeng. Men horse armor har ingen som helst betydning for main quest eller spillbarhet, det er ekstra candy for de som har lyst. - ikke ufullstendig, men det føles sånn når ting som ble lovet skulle være i spilet blir solgt sidenav, Det er faktisk ikke så latterlig for oss som foretrekker pølsene uten løk og potetsalat. Hvorfor skal vi være med å betale for de som vil ha det med? -hele poenget er jo at du skal slippe det, fordi det skulle vært med spillet. og du må jo innrømme, at du ville heller hatt det er enn ikke der hvis det fulgte med spillet Tenk deg at du skal kjøpe en bil: Du forventer selvsagt at den har 4 hjul og motor, men du mener vel ikke at det ikke skal koste ekstra for aluminiumsfelger og surroundanlegg? Horse armor i Oblivion må vel kunne sies å være "pyntefelger" i denne sammenheng... - skjønner jo det, men som jeg ser det nå så har de bare satt inn ting de hadde lovet skulle være i spillet, men som ble "klippet ut". Du ville vil ikke betalt ekstra for å få aluminiumsfelger og surroundanlegg hvihs det egentlig lå i prisen? (Det er nok fremdeles 2 svar her ja, forskjellig fra pers til pers) Javel, og det har du hvorfra? Som sagt, hvis de virkelig ville ta "inngangspenger" for slikt hadde de vel ikke lagt ved nøkkelen? Det hadde vært enkelt å lage et system hvor kun "registrerte" mods fungerte i spillet, men det har de altså ikke gjort. - har nok ikke dette fra noen steder som helst men det hadde ikke forundret meg. og nei men mange, mange av brukerlagde mods er avhengige av ofisielle, defor... + at Bethesda har "automatisk" retten på alle mods som blir lagd ved hjelp av TES CS Bethesda er litt værre stilt enn mange andre fordi de lager enbrukerspill, og må finne en måte å tjene penger på det, mens andre etterhvert tar godt betalt for servertilgangen, i tillegg til at selve spillet koster like mye som Oblivion. -Så du sier at på alle de tidligere spillene deres, så har de gått i underskudd eller noe fordi at mods ikke har kostet noe? disse prisene mener jeg da er meningsløse. Det er helt greit å se dette på en annen måte. Men at mennesker som tar seg til rette og forsyner seg med andres produkter uten å betale skal snakke om hvem som er snille og drar penger ut av hvem, det har jeg vanskelig for å svelge. Geir -Men jeg drar hvertfall ikke penger ut av noen Skjønner synspunktet ditt, men jeg står og ser på fra andre siden av dalen... vi har forskjellige synspunkt på saken. Synes du horse armor burde være gratis står det deg fritt å lage en selv... - dette er da ikke lov fordi bethesda mener blablabla... Endret 24. april 2006 av Lakus
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 (endret) Er jeg en "viktigper" fordi jeg tillater meg å være uenig med deg? - .................. humoristisk sans ja? Joda, men det skjønte du vel. Du brukte jo ikke en smiley på utsagnet, så hvorfor skulle jeg gjøre det på svaret? Ellers er det vel ingen grunn til å gjenta meg selv. Selvsagt ville jeg helst hatt spillet med moddene gratis, og bilen min med aluminiumsfelger og surroundanlegg, men slik er det iikke. Men det er ikke sikkert at det er der som er alternativet. Kanskje er alternativet å ikke få det i det hele tatt. Og jeg vil heller ha både spillet og bilen uten (ekstrautstyr), eventuelt betale ekstra for dem, enn å ikke få noe spill eller bil. - ikke ufullstendig, men det føles sånn når ting som ble lovet skulle være i spilet blir solgt sidenav Jeg har ikke lest alle pressemeldinger fra eller intervjuer med Bethesda, men jeg kan ikke huske å ha sett at de lovet armor til hester på forhånd...? Eller The Orrery? Gjorde de det? Geir Edit: Masse leifer idag... Endret 24. april 2006 av tom waits for alice
Lakus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Jeg har ikke lest alle pressemeldinger fra eller intervjuer med Bethesda, men jeg kan ikke huske å ha sett at de lovet armor til hester på forhånd...? Eller The Orrery? Gjorde de det? Geir 5979295[/snapback] Har fulgt med på dette spillet siden det ble annonsert at det kom... og det er ike altfor lenge siden de lovte både horse armor or orrery
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Har fulgt med på dette spillet siden det ble annonsert at det kom... og det er ike altfor lenge siden de lovte både horse armor or orrery 5979308[/snapback] Hmmm... Skulle gjerne sett hvor og hvordan. Hvis det ble fremstilt som en del av spillet burde det også ha vært det. Men det har ikke noe med prinsippet om å ta betalt for ting å gjøre, bare med å holde det man lover i markedsføringen. Noen som vet hvor og når dette ble lovet? Geir
Lakus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Hmmm... Skulle gjerne sett hvor og hvordan. Hvis det ble fremstilt som en del av spillet burde det også ha vært det. Men det har ikke noe med prinsippet om å ta betalt for ting å gjøre, bare med å holde det man lover i markedsføringen. Noen som vet hvor og når dette ble lovet? Geir 5979326[/snapback] Skjønner hva du mener, kan nok ikke vise en link eller noe, siden det meste om ble skrevet om dette er borte etter "release'n" av spillet.
The Ghost Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Nei det blir jo heller ikke bål av en gnist eller hva?Berike oss selv gjør vi vel heller ikke... 5978361[/snapback] Nei, men det er blir bål av mange gnister! Det er jo flere milioner som laster ned...... 15x noen millioner = Minimum 30 millioner kroner
Fox9 Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Flere millioner som laster ned? Jeg trodde de solgte 1,7millioner ikke flere millioner av spillet.
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 (endret) Flere millioner som laster ned? Jeg trodde de solgte 1,7millioner ikke flere millioner av spillet. 5979884[/snapback] Men de har vel ikke tenkt å slutte å selge det ennå? 1,7 millioner var det de solgte på de første de først 20 dagene. Nå er det gått 14 dager til, så det kan godt være solgt en million til nå. Innen måneden er omme er vi i så fall oppe i 3 millioner, og det kvalifiserer allerede til begrepet "flere millioner". Det stilner nok litt etterhvert, men ganske mange millioner blir det nok ut av det. La oss si at det er solgt 4 millioner til sommeren. Shadow of darknes antyder at det kan bli minst to millioner nedlastinger (30 millioner dividert på 15), og hvis vi regner med 5 mods (det kommer sikkert flere, betyr det at hver et sted mellom hver annen og hver tiende Oblivion-spiller kommer til å laste ned minst en mod. Det er vel ikke noe utenkelig tall...? Geir Endret 24. april 2006 av tom waits for alice
The Ghost Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Også blir det jo solgt minnimum 1 eksemplar til høsten =) *glede seg*
Skogslik Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 er det lenge til den neste modden kommer? det nye huset.. gleder meg
Kuroneko Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Det slo meg akkurat at Bethesda neppe vil slutte å selge disse moddene selv om vi lar være å kjøpe dem. De har jo allerede pengene våre, så hvorfor skulle de egentlig bry seg om oss om vi ikke er villige til å punge ut mer? Hadde vi ikke vært så forferdelig fanboys (eller brukt de siste ukene på å lese det en skulle ha lest av fag), men altså ventet med å kjøpe spillet, kunne en kanskje klare å forsøke å hevde ovenfor Bethesda at de lave salgstallene hadde en sammenheng med denne strategien, men ettersom jeg, vi, og de tydeligvis de fleste andre, kjøpte spillet med en gang, og Bethesda kløktig ventet med å annonsere innhold-for-penger-strategien sin, har vi ikke lengre denne muligheten. En kunne selvsagt håpe at Bethesda så at små gratismods var investeringer i forhold til kundeloyalitet for fremtidige utgivelser, eller et ekstra salgsargument for de som enda ikke har skaffet spillet, men slikt hører åpenbart gamledager til. Dessuten er penger nå mer verdt enn like mange penger i morgen. Eller til nesteår.
tom waits for alice Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Nå har de helt klart sagt at de prøver seg fram her. Og at neste mod derfor blir priset lavere for å se hvordan det påvirker salget. We hope to have The Orrery available for purchase next week. This plugin will cost 150pts on Xbox, and $1.89 on the PC. The Horse Armor Pack has been very popular, and exceeded what we thought it would sell. Despite that, we’re still trying to find the right spot, so we’re putting a much larger plugin out for less than the last one and we'll see what happens. Your feedback as we move forward in this is invaluable. Tell us what you want to see, how much of it, and what it might be worth to you. No, don’t say you want it free, because these plugins take a surprising amount of time to create, polish, and test (much more then Morrowind's). Link Det slo meg akkurat at Bethesda neppe vil slutte å selge disse moddene selv om vi lar være å kjøpe dem. Den skjønte jeg ikke helt. Hvis ingen kjøper, hvem skal de selge til? Hvis vi lar være å kjøpe dem, lar de enten være å lage dem, eller gjøre dem gratis igjen, så enkelt er det. Og jo, du har da fortsatt muligheten til å la være å kjøpe moddene. Om 5 millioner kjøper spillet på 4 måneder, og ingen kjøper add-ons, så er det klart de Bethesda bryr seg om det. Det har ikke nødvendigvis noen sammenheng med salgstallene for selve spillet. Geir
Lakus Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Nå har de helt klart sagt at de prøver seg fram her. Og at neste mod derfor blir priset lavere for å se hvordan det påvirker salget. 5980753[/snapback] Satt ned prisen med SVIMLENDE! nei ikke se enda... ikke enda... NÅ KAN DU SE! 10 CENT!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå