Gå til innhold

Har problemer med SHG, Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte en bærbar pc fra SHG.no, men det viste seg at det var mye problemer med den. Den yter ikke bra i spill, noe ene av de ansatte på SHG lovte at den gjorde. I tillegg sa de at de hadde fått gode tilbakemeldinger anngåend varmen, noe som ikke er gjenspeilet i pc'en jeg mottok!

 

Jeg har sendt inn pc'en 2 ganger alllerede, og de sendte den tilbake i dag for andre gang, ureparert. "Teknikeren" til SHG sa at pc'ene ikke ble bedre enn som så.

 

Pc'en er en SHG8630.

2GHz M

2GB DDR2

Nvidia 6600 128

100GB

 

Pc'en greier ikke å ta spill som BF2 på laveste instillinger. Og etter at den har vært på i kanskje 2 timer, så hakker også nettspill (de med litt 3D i). Jeg synes dette er uforsvarlig av SHG å behandle kunder på denne måten, og for å være ærlig er jeg frustrert. :realmad: Har gått frem og tilbake med dem siden JANUAR, så de har kastet bort mye av tiden min. :no:

 

Jeg har sendt dem linker med tester fra hardware.no om pc'er med liknende spesifikasjoner som fikk bedre resultater, men det var ikke overbevisende nok.

 

Jeg testet den med 3DMark05 og fikk 900poeng. Jeg målte også temperaturen på pc'en (GPU kjernen) og den var på 80 - 95 grader celsius bare ved å stå i windows (desktop). (minimalt med bakgrunnsprogrammer). Etter 2 timer blir den glovarm.

 

DERMED lurer jeg på om noen har DENNE pc'en som har testet den og som kan si hva de for som resultater?

 

Jeg mistenker at det ligger mellom 2000 -2500 poeng i 3DMark05.

 

Hvis noen her har noen tips til hva jeg kan gjøre, så setter jeg stor pris på hjelpen!

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du har hatt pcen over 14 dager så da har angrerettfristen gått ut..

 

Men jeg har hørt noe om at hvis du leverer inn en ting 3 ganger til reperasjon, så kan du få heva kjøpet.. Dette gjelder iallefall med mobiltelefonen..

 

Jeg ville anbefalt deg til å høre med forbrukerrådet. Forbrukerrådet

 

De har god peiling på sånt vil jeg tro..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg har hatt pc'en siden Januar.

 

Og jeg pratet med Forbrukerråded anngående en annen sak en stund tilbake, og de sa at det er nok å sende inn varen 2 ganger til reparasjon før man kan heve kjøpet.

 

Men problemet er at de påstår at det ikke er noe galt med den. Selv om ytelsen er elendig i forhold til spesifikasjonene og i forhold til det de lovte!

 

Det er tross alt snakk om over 12000kr her, og jeg vil helst ikke se dem gå rett i dass! :no:

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar
har samme PC som det er snakk om her selv synes 900 3dmarks er litt litte skal teste min når jeg kommer hjem fra skolen...

5941779[/snapback]

 

Takk det setter jeg kjempestor pris på! :)

 

Men kunnd du gjort det to ganger slik at jeg kan sammenlikne med min test.

 

Tingen er at jeg får 2500poeng rett etter oppstart, og 900poeng etter 20-30 min. Forutsatt at pc'en har vært på hele den perioden. Jeg misstenker et vameproblem. For varmen går fra 40 grader til 95 i løpet av 20-30 min.

 

Så hvis du kunne kjørt en test rett etter oppstart og en test 20-30 min senere, så kan jeg sammenlikne med mine resultater.

 

Igjen, setter stor pris på hjelpen! :)

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar

Uten at eg kjenner til akkurat den laptop typen du har, så høyres det ut som om du har eit varme problem.

 

Det kan muligens komme fra heatpipene på kjølesystemet. Vist gassen i desse lekker ut vil kjøle evnen bli mye dårligere.

 

Dette er ikkje eit "vanlig/normalt" problem, men i løpet av dei åra eg har jobbet som service tekniker har det blitt ein god del maskiner som har blitt fikset med det problemet.

Lenke til kommentar
Uten at eg kjenner til akkurat den laptop typen du har, så høyres det ut som om du har eit varme problem.

 

Det kan muligens komme fra heatpipene på kjølesystemet. Vist gassen i desse lekker ut vil kjøle evnen bli mye dårligere.

 

Dette er ikkje eit "vanlig/normalt" problem, men i løpet av dei åra eg har jobbet som service tekniker har det blitt ein god del maskiner som har blitt fikset med det problemet.

5942188[/snapback]

 

 

Jess, det var det jeg prøvde å overbevise SHG om, men det hjalp ikke. Det de drev med var flashing av bios osv. Jeg skjønner ikke at de ikke greier å oppdage at det er en hardware feil. (iallefall etter min mening).

 

Som sagt målte jeg temperaturen på GPU kjernen, som viste 95 grader i windowsen. Etter min erfaring er det "litt" for høyt.

 

Men forhåpentligvis vil testen til Computerwolf vise om det er et problem med akkurat den pc'en jeg mottok.

 

@invictus: Jeg har prøvd begge deler.. samme resultater, bare hvis jeg prøver uten strømkabel, så blir det litt lavere resultater.

Lenke til kommentar

Hei.

Riktig score er ca. 2500 i 3dmark05.

 

Maskina er åpenbart for varm og klokker ned for at temperaturen ikke skal bli for høy.

Det kan være to årsaker:

-Tildekkede ventilasjonsåpninger. Flytt låret/ duken/ whatever som dekker åpningene. (Åpningene kan være på undersiden av maskinen også).

-Feil/ elendig kvalitet. Reklamér på maskinen.

 

Mvh,

HH

Lenke til kommentar

Var vel veldig lav grafikk ytelse.. Med mitt x700 som er litt raskere scorer jeg 2888, syntes det er veldig rart at du da scorer 900. du burde ligge på 2000-2500 ja. jeg kan kjøre bf2 på 1024*768 med alt high uten at det hakker, men fps'n er nok langt fra skyhøy for det.. Broderen min hadde samme problemet med samma skjermkort, netshop pc, hans hakker på low i bf2, men spill som cs 1.6 og source funker da greit, tror det er noe dårlig driver elns. Er heller ikke mulighet for å oppdatere hans skjermkort driver ennå..

Lenke til kommentar
Hei.

Riktig score er ca. 2500 i 3dmark05.

 

Maskina er åpenbart for varm og klokker ned for at temperaturen ikke skal bli for høy.

Det kan være to årsaker:

-Tildekkede ventilasjonsåpninger. Flytt låret/ duken/ whatever som dekker åpningene. (Åpningene kan være på undersiden av maskinen også).

-Feil/ elendig kvalitet. Reklamér på maskinen.

 

Mvh,

HH

5942650[/snapback]

 

 

Takk, tenkte meg det. Det er nok nr2 av dine forslag. Jeg har passet på å ikke dekke ventilasjonsåpningene. Uansett hadde jeg prøvd så hadde jeg blitt brent! :p

 

Pc'en har vært i reperasjon 2 ganger, og nå skal jeg heve kjøpet. Vi rett og slett ikke ha mer problemer med dem.

 

Men jeg vil fortsatt ha inspill fra andre her på forumet som har noe å bidra med! :)

Lenke til kommentar
Hei.

Var vel veldig lav grafikk ytelse.. Med mitt x700 som er litt raskere scorer jeg 2888, syntes det er veldig rart at du da scorer 900. du burde ligge på 2000-2500 ja. jeg kan kjøre bf2 på 1024*768 med alt high uten at det hakker, men fps'n er nok langt fra skyhøy for det.. Broderen min hadde samme problemet med samma skjermkort, netshop pc, hans hakker på low i bf2, men spill som cs 1.6 og source funker da greit, tror det er noe dårlig driver elns. Er heller ikke mulighet for å oppdatere hans skjermkort driver ennå..

5942650[/snapback]

 

Ok, men jeg har prøvd alle driver som er ute på nettet. Eller de jeg fant i allefall som virket fornuftige. Jeg har også byttet OS, men testene viste samme resultater..

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar
Jeg har testa nå og det er i alle fall noe gærent med at du får 900 3dmark 05....

 

Jeg får rett etter oppstart 2584 og 2578 etter 40 min med desktop og internett bruk...ingen clock eller tweak da...

5942785[/snapback]

 

Hmm.. Det var det jeg tenkte meg.. Takk, da har jeg iallefall noe å basere argumentene mine på. :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Mangel.

Hvis maskina trotler ned etter to timer i desktop eller 30 minutter spilling, så er i den av en så dårlig kvalitet at du kan heve iht forbrukerkjøpslovens § 15, 2. ledd, bokstav b, evt. bokstav c, dersom selgeren sa (før du kjøpte maskina) at den var egnet til spilling. Vi må legge til grunn at man med "spilling" mener noe mer krevende enn kabal og at man skal spille i mer enn 15 minutter om gangen... Synes jeg...

 

Reklamasjon.

Som Forbrukerrådet har sagt, kan du nå heve kjøpet.

 

Dersom SHG nekter, vil det være rimeligst å sende klage til Forbrukerrådet. Dersom SHG fremdeles ikke gir etter, må du også sende klage til Forbrukertvistutvalget. Dette tar tid...

Hvis du er _skråsikker_ i din sak og kan dokumentere at maskina reduserer hastigheten etter kort tid, samtidig som andre ikke har dette problemet, kan du gå til sivilt søksmål. Dette koster penger.

Dine utgifter til sakkyndige, juridisk hjelp, rettsgebyrer og renter vil dog bli tilbakebetalt fra SHG når (hvis!) du vinner saken.

 

Uansett - litt pes må du regne med. Hvis du opptrer rolig, saklig og en smule ydmykt, kan det hende SHG besinner seg dersom du ulykkelig gir uttrykk for at du blir nødt for å saksøke dem ("sende en forliksklage"). Det er sikkert noen oppegående folk hos SHG også, som ikke er interessert i en rettssak, hverken mht den negative reklamen eller utgiftene dette kan påføre dem.

 

Mvh

HH

Lenke til kommentar

@Han Henning:

 

Takk for den posten, jeg tenket på å sjekke litt med hva lovene sier om dette. Jeg tenkte å sjekke på bibliotekt i morgen, så jeg skal ha det du sa i bakhodet. Trur jeg skal forberede meg litt slik at det er lettere å overbevise dem. Men jeg er allerede sikker på at loven er på min side, spesielt etter å ha lest noen av disse svara. :thumbup:

 

Når det kommer til søksmål er jeg egentlig ikke så veldig begeistret. Hovedgrunnen er at jeg studerer for tiden. MEN hvis det blir eneste utveien så blir jeg nødt til å gjøre det, og jeg trur jeg har pengene til det, med mindre vi begynner å snakke om hundretalls tusner :p og advokat har jeg også.

 

Jeg skal også undersøke om jeg har krav på noe "ersatning" siden jeg betalte for pc'en et halvt år siden, og har ikke brukt den. (Bare testet). Grunn: Jeg er irritert på den måten de har behandlet meg som kunde. Jeg har opptredd som en ærlig og ydmyk kunde og alt jeg har fått tilbake var at de behandlet meg som en "idiot". Med det mener jeg at de kom med motargumenter de ikke kan støtte opp. (De har testet pc'en selv og kom frem til akkurat det samme som meg, men sa at det er bare slik deres pc'er yter.) I tillegg til at jeg har brukt og bruker mye verdifull tid på dette nå, når jeg egentlig burde bruke det på studier. Jeg vet ikke om de optredde på den måten med vilje eller ikke. Men dette er bare noe jeg vurderer å gjøre. Hvis de nekter å gå med på å heve kjøpet, så skal jeg presse dem yterligere med dette "erstatnings" temaet. Men som sagt så må jeg undersøke det litt først.

Endret av Yarrow22
Lenke til kommentar

Jeg pratet med SHG i dag, så de skulle se inn i saken. De måtte vente til at pc'en de sendte til meg kommer i retur til dem, så skulle de vurdere om jeg kan heve kjøpet.

 

De nevnte også at det var noen småriper i chassiet. Da skulle jeg liksom erstatte det. Og da sa jeg at hvis jeg skulle erstatte det, så skal de erstatte all den tapte studietiden min og pengene jeg har brukt på å sende pakken. :)

 

Jeg gir dem et par dager før jeg ringer og sjekker inn om de har kommet til noe. Hvis ikke så vurderer jeg søksmål. Jeg er ferdig med å leke med dem.

 

De foreslo at mulighens forbrukerrådet skulle blande seg inn hvis jeg ikke får hevet kjøpet. Derimot jeg har fått bekreftet av en jeg kjenner at jeg har loven fullt på min side, så jeg sa nei takk til forbrukerrådet og foreslo søksmål i dette tilfellet også. Men vi får se hva som skjer, jeg vil iallefall bli kvitt SHG så fort som mulig. (No dissrespect to you who like SHG though)

Lenke til kommentar
De nevnte også at det var noen småriper i chassiet. Da skulle jeg liksom erstatte det. Og da sa jeg at hvis jeg skulle erstatte det, så skal de erstatte all den tapte studietiden min og pengene jeg har brukt på å sende pakken.  :)

Hei.

Forbrukerkjøpsloven har ingen generell regel om kjøpers erstatningsansvar for triviell slitasje i forbindelse med et hevingsoppgjør.

SHG må derfor basere sitt krav i det ulovfestede skyldansvaret. Således har de en artig utfordring i å sansynliggjøre at kjøper har vært uforsiktig. I de tilfellene kjøper har behandlet maskina med normal forsiktighet og ikke utsatt den for vold i forbindelse med tap i CS, eller noe sånt, så vil det ikke være noe hente for selgeren.

 

Forøvrig har kjøperen krav på å få alle sine fornuftige utgifter erstattet. Typisk porto.

 

Mvh,

HH

Lenke til kommentar

@Han Henning:

Godt å vite.. De nevnte selv i dag at pc'en var tydeligvis godt behandlet, så da blir det enda vanskeligere å bevise uforsiktighet fra min side. Ikke at jeg har vært uforsiktig altså. Jeg har tross alt ikke hatt pc'en i lange perioder heller så jeg har ikke hatt mulighet til å være uforsiktig med den.

 

Forresten, jobber du med sånne saker? Det virker nesten slik siden du kan så mye om det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...