Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det mye å si at Canon er på 8 megapiksler og Nikon på 6 megapiksel?

5939587[/snapback]

Nei. Det hele avgjøres nok med at du tar en tur i en fotobutikk og "tar og føler på" de to kameraene. Først etter at du har gjort dette har du mulighet til å ta en avgjørelse på hva du kommer til å kjøpe.

 

Med mindre du har erfaring og/eller utstyr fra en av produsentene fra før.

Lenke til kommentar

Dette er en idiotisk tråd. Temaet har blitt diskutert MANGE ganger før på SAMTLIGE forum som dekker fotografering med digitale konsumerkameraer. Det inkluderer forum.hw.no. Jeg har gjort litt av drittarbeidet(søkingen) og gir deg her et par sider:

 

http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_...skameraer/17915

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT.shtml

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=547739

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=549220

Sjekk forøvrig www.dpreview.com for ekstremt grundige tester av alle kameraer på markedet stort sett.

 

Forøvrig betyr 2mpx-forskjellen ingenting i praksis.

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om Mpixler vil jeg si meg enig med Nemo. Jeg tenkte jeg ville tilføye at Shibazaki som er direktør for utviklingsavdelingen ved Nikon,

har sagt følgende:

"I guess that it's now safe to reveal that the D1 image sensor, with specifications noting a pixel count of 2.7-million pixels, actually had a pixel count of 10.8-million pixels. The technical reason for an actual pixel count four times greater than that indicated publicly lies in the need to achieve high sensitivity and a good signal-to-noise ratio. Unlike current cameras, for which final pixel counts account for individual pixels, we had to include multiple pixels in each pixel unit with the D1. In short, our development of an image sensor with so many pixels at such an early stage in the history of digital cameras indicates the importance placed on SLR camera development at Nikon. Keeping all of this in mind, our ability to offer high-speed drive technology that made five frame-per-second shooting of 10.8-million pixel images possible is something I am truly proud of."

Altså antall pixler er ikke avgjørende, høy følsomhet og signal til støyforhold, er faktisk viktigere. I dette tilfellet ble ikke alle pixlene talt med, fordi de var inkludert i en hovedpixel som var delt i forskjellige oppgaver, og denne sensorens avanserte egenskaper var hemmeligholdt.

Nå vil jeg også legge til at Nikon er pioneren på billedsensorer, LBCAST er utviklet helt fra 1980-tallet. D1 sensoren var imidlertid et industriellt samarbeid, hvor Nikon utviklet den. LBCAST kom for D2H.

Nå vil jeg også hevde at det er fortsatt et industriellt samarbeid som ligger bak Nikon's sensorer som bygges av Sony. RGB CCD (D100/D70/D50/D200) og CMOS (D2X). Jeg vil i tillegg hevde at det er stort samarbeid i Japan generellt, men også et godt samarbeid mellom Nikon og Canon. Nikon er generellt utvikleren, og Canon strømlinjeformer nyvinningen, senere tar Nikon igjen Canon. Det er en grunn for at Nikon ikke tar patent på sin teknologiutvikling! Disse to produsentene har samarbeidet siden tidenes morgen, iallefall siden Nikon var Canon's optikk fabrikant.

Så tilslutt hovedspørsmålet: Skal jeg velge Nikon eller Canon. Akkurat nå ville jeg velge EOS20D som har blitt kraftig satt ned i pris hvis en har råd til den stive prisen på 8995 kr (på nettet). Hvis en skal se på de rimeligste alternativene har de sine sterke og svake sider. Hvis robusthet er det viktigste kravet ville jeg velge Nikon, hvis bildekvalitet er det viktigste kravet ville jeg velge Canon. Allikevel er disse forskjellene mer marginale enn vesentlige. Jeg har hørt om problemer med 350D men aldri med D50 for å si det slik.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Dette som står i artikkelen i linken under gjelder i og for seg også de billigere Canon og Nikon kameraene...

Megapixler har lite å si, det er kvaliteten på optikken i objektivet som er det vesentlige. Men, av egen erfaring synes jeg (slik som det står i artikkelen under) at Nikon kameraer er lite brukervennlige; de er lite intuitive og jeg føler enkelte knapper og hjul gjør ting "annerledes" enn det man forventer seg.

 

http://www.completedigitalphotography.com/?p=419

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Jeg har selv et Nikon D70s, har hatt det i ca en måned nå. Jeg kjenner meg ikke igjen i at kameraet ikke er brukervennlig. De to kommandohjulene syntes jeg fungerer utmerket. Jeg hadde heller ikke noe problem med å begynne å bruke kameraet uten å måtte bla opp i brukermanualen. Syntes også menyene er lette og forstå.

 

Til trådstarter: Som flere har sagt, så er det mest nyttige du kan gjøre å gå til en butikk og prøve å holde kameraene du vurderer. Jeg var selv ganske sikker på at jeg skulle ha et Canon 350d, helt til jeg fikk prøve å holde det... Da ble det raskt Nikon D70s på meg...

Lenke til kommentar
Nikon kameraer er lite brukervennlige; de er lite intuitive og jeg føler enkelte knapper og hjul gjør ting "annerledes" enn det man forventer seg.

Spørsmålet er om det har stor betydning når man ikke er kjent med noen fra før.

Men du er antakelig en som forsvarer et merke blindt, og leter opp useriøse tester på internett. Det går faktisk an å finne mange som bevisst forfalsker resultater.

Lenke til kommentar
...at Nikon kameraer er lite brukervennlige; de er lite intuitive og jeg føler enkelte knapper og hjul gjør ting "annerledes" enn det man forventer seg.

5977202[/snapback]

Det har nok litt å si hva man eventuelt er vant til fra før; en Nikon-bruker som går til Canon eller motsatt vil nok synes at ting er mer uvant/ulogisk enn en helt 'ny' bruker av speilrefleks.

 

Selv synes jeg D70s funker fint; er ekstremt sjelden jeg trenger å faktisk se på knappene (eller bruke menyene) når jeg er ute i felten og tar bilder. 4 av 5 innstillinger gjør jeg mens jeg ser igjennom søkeren. Personlig liker jeg at det er 2 kontrollhjul på D70.

Lenke til kommentar

det er iallafall helt sikkert, at det hegemoniet Canon hadde med sine 300D / 350D i konsumentmarkedet, er behørig brutt.

Bare å se på tv-spotene som kjøres om dagen det, så skjønner man at markdet har dalt noe for Canon. Dessuten har prisen falt på 350D`en.

 

Nikon kom rett og slett med et lite gullkorn i sin D50. Som mange kan istemme med meg..

 

Initium

Lenke til kommentar

Selv vil jeg anbefale Nikon, noe som kanskje ikke er så rart ettersom jeg bruker det selv.

Det beste er nok, som nevnt, å prøve begge deler. Hvordan kameraet føles i bruk er viktig. Spesielt ettersom bildekvaliteten på D50/D70/350D er veldig lik.

Optikken du kjøper til kommer til å ha mye større utslag på det endelige resultatet.

Lenke til kommentar
Nikon kameraer er lite brukervennlige; de er lite intuitive og jeg føler enkelte knapper og hjul gjør ting "annerledes" enn det man forventer seg.

Spørsmålet er om det har stor betydning når man ikke er kjent med noen fra før.

Men du er antakelig en som forsvarer et merke blindt, og leter opp useriøse tester på internett. Det går faktisk an å finne mange som bevisst forfalsker resultater.

5978377[/snapback]

 

 

Snakker om useriøsitet ja *kremt*

Les hele posten min før du antar noe som helst, og ikke bare trekk ut en halv setning uten å sette det i sammenheng.

Jeg har erfraring fra begge merkene selv... og har kollegaer som har både 5-10-15 år med erfaring fra begge merkene, som også (rent tifeldigvis) har samme synspunkter som meg. Bl.a at hjulene går "feil" vei irriterer mange noe grenseløst, selv inbitte Nikon-brukere som har brukt merket i flere år. (Dette er nok da det er vanlig å skrive fra høyre til venstre i bla. Japan (og andre asiatiske land))

 

Og som jeg faktisk skriver i min forrige post (som du så greit har trukket ut en sitat fra uten å ta med sammenhengen, samt kommentere på dette) så ser du at dette er av EGEN ERFARING... og at dette SYNES JEG... jeg påstår ikke at mine meninger er slik det faktisk er.

Lenke til kommentar

Til dere som fotograferer med kamera i den ene hånda

og testspec'en i den andre:

 

"Tenk litt på han som startet dette emnet !"

 

Til han som startet emnet:

 

"Ikke hør på dem, gå til butikken og prøv."

 

PIMPIM

 

..og jeg skal IKKE skrive om jeg har C eller N selv..

Endret av Pim
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper det ene eller det andre, så er det det man ender opp med som man blir vant med. Har selv brukt Nikon i mange år, og har aldri irritert meg over hjulenes retning (vi snakker forresten bare om optikken her, ikke husene). Hadde heller ingen problemer med å vende meg til Canon, da det ble mitt foretrukne kamera. En nybegynner har forøvrig ingen preferanser fra før mht slike detaljer, og vil ikke irritere seg hverken over det ene elle andre. På moderne objektiver er forøvrig debatten helt irrelevant.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...