Gå til innhold

Anbefalte innlegg

foto, dreier for meg seg om følelser. Mao. du må føle at kameraet du skal bruke er rett. For deg.

Min påstand er at fotografen betyr MYE mer enn kamera, optikk og alskens blitzer til sammen. Dette får jeg stadig bekreftet når det lekses side opp og ned, om hva man trenger og ikke trenger av "stash".

 

Kjøp det kameraet du faller for, og som føles rett. Det vil uansett ta bra bilder, og ettersom du lærer deg alle mulighetene, vil det ta enda bedre bilder.

Et tips KAN være å satse på en relativt ny modell. Utgående modeller får ofte et prisras, når de nye lanseres. Vil anta at Canon snart bytter sin EOS350D, modell, og da blir kanskje Nikon D50 et kjøp som holder verdien noe bedre. Uansett - elektronikk taper seg, og skal du ikke selge, spiller dette liten rolle.

 

Jeg valgte billig kamerahus, og fyllte på med dyr ( relativt ) optikk. For meg var dette rett.

 

Initium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er sikkert: Hvis alle var enige om at ett produkt var best, så kunne alle de andre produsentene av tilsvarende produkter pakke sammen og finne seg noe annet å gjøre. I noen bransjer er det slik (Slik som Red Adairs tjenester for å slukke brennende oljebrønner og til dels jobben som IBAS gjør med havarert datalagring).

 

Men det er faktisk slik at i kameraverdenen har alle kameraer fordeler og ulemper. Jeg kan si det med en gang: Hvis det kun er tekniske spesifikasjoner og funksjonalitet som teller, så hadde jeg gått for Canon EOS 350D for lengst. Kjenner menge som har tatt glitrende bilder med det, og klart at hvis alt annet er likt, så går man for 8Mp istedenfor 6Mp.

 

Men så forsøkte jeg å holde det i butikken, og det føltes rett og slett for lite. Forsøkte så Nikon og Pentax, og Pentax kom klart best ut ergonomisk, med Nikon på like klar andreplass. Pris, spesifikasjoner og en del testresultater (f.eks. at Pentax' RAW-filer tar dobbelt så stor plass som Nikons) gjorde imidlertid at jeg ble sittende litt på gjerdet. Når så Nikon D50 ble presset i priskonkurransen ble valget plutselig enkelt... for meg.

 

Poenget mitt er ihvertfall at kameraet må føles komfortabelt å bruke i dine hender og med dine preferanser og erfaringer. Har du brukt analogt speilrefleksutstyr tidligere vil nok bruksmønsteret ditt der avgjøre mye for hva som er naturlig. Har man store hender vil nok Canon EOS 350D føles puslete i høyrehåndsgrepet. Noen foretrekker imidlertid et hendig kamera framfor et større også, og for meg føles for eksempel Nikon D70(S) faktisk litt klumpete i forhold til D50 igjen. Skulle gjerne forsøkt å holde et D200... Akkurat det huset frister veldig, og man skal ikke se bort fra at preferansene går i den retningen etterhvert.

 

En annen sak er valg av optikk. Jeg gikk for kit-objektivet og har tatt fine bilder med det, men allerede er det to nye objektiver på vei (et 50mm f1.8 for lyssvake situasjoner og portretter, samt en tur-zoom på 18-200mm for friluftsfoto og sport i godt lys). Angrer imidlertid ikke, og 18-55mm objektivet beholdes nok en stund til fordi det er såpass kompakt og dessuten har bedre optisk ytelse i sitt område enn 18-200mm zoomen. Har man klare preferanser i tele- eller vidvinkelområdet, så KAN det være en ide å vurdere hus istedenfor kit og kjøpe objektivene separat.

 

Som dere skjønner liker jeg Nikon, men dette er ikke et innlegg for å promotere Nikon. D50 er ikke et feilfritt kamera, men oppfyller vel kravene i over 95% av fotosituasjonene jeg kommer opp i. Det jeg forsøker er å formidle hvordan mine preferanser har ført til dette valget, og at andre helt sikkert vil ha andre preferanser som kan føre til andre valg. Andre kan ikke ta det valget for deg. Tester og andres erfaringer er kjekt for å plukke ut noen kandidater, men du må ta den endelige beslutningen selv.

 

PS. Og forresten er den endelige beslutningen ikke nødvendigvis endelig heller. Kjøper du over nett eller hos Elkjøp, så kan du returnere kameraet etter en kort prøveperiode. I nettbutikker har du minst 14 dagers angrerett, det eneste du risikerer er returporto. Elkjøp har som kjent 30 dagers full returrett i sine butikker.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Men det er faktisk slik at i kameraverdenen har alle kameraer fordeler og ulemper.  Jeg kan si det med en gang: Hvis det kun er tekniske spesifikasjoner og funksjonalitet som teller, så hadde jeg gått for Canon EOS 350D for lengst. Kjenner menge som har tatt glitrende bilder med det, og klart at hvis alt annet er likt, så går man for 8Mp istedenfor 6Mp.

5989636[/snapback]

 

Men her er det jo faktisk ikke alt annet som er likt, bortsett fra antall mpx. Jeg har forresten lagd et bilde som viser hvor liten forskjell det faktisk er på 6 og 8mpx.

post-26352-1146046474_thumb.png

 

Det man BURDE bry seg om når man sammenligner kameraene er: D50/D70 har 1/500 blitzsync, mot 350D 1/200. 350D kan gå ned til ISO100, uten at jeg kan uttale meg om kvaliteten blir bedre enn på D50's ISO200. Nikon sine har spotmåling, det mangler 350D. D350 har mirror lockup samt mulighet for (orginalt) batteri/vertiaklgrep, det mangler D50/D70. 6 vs. 8 mpx bør stå helt nederst, under alle disse punktene når man veier fordeler og ulemper i fotobutikken. Det betyr virkelig ikke mye.

Lenke til kommentar
[..]og klart at hvis alt annet er likt, så går man for 8Mp istedenfor 6Mp.

5989636[/snapback]

 

For meg er dette ikke klart. Det er forskjellige brikketyper, som gir ulik informasjonsmengde ut pr. megapiksel, og såvidt jeg har hørt, kanskje litt i Nikons favør her. Resultatet er ihvertfall at det ikke er betydelige forskjeller på bildene tatt med Canon med 8Mp og Nikon med 6Mp.

 

Da synes jeg det teller mer at alt du gjør med bildet på datamaskinen vil ta 33 prosent lengre tid med 8Mp kontra 6Mb, det samme med lagringsbehov.

Lenke til kommentar

Dere understreker jo bare det som er poenget mitt: Vi har ulike preferanser. Ikke glem det jeg skriver om at jeg også har sett mange gode bilder tatt med 350D, og det rett fra kamera.

 

Men det jeg har skrevet er ikke ment som noen fasit. Det beskriver prosessen jeg gikk gjennom for å velge kamera. Grunnene til å velge bort kameraer fra alternativene (som for min del var for lite grep til høyrehånda på 350D eller underlegen bildeprosessering hos Pentax) veier ofte tyngre for min del enn at det ene kameraet er litt bedre på et eller annet. Det jeg sier er at for meg representerte bildekvaliteten på 350D vs D50 ingen vesentlig parameter da jeg valgte bort 350D. Men for meg var det gode argumenter for begge to at de har fått gjennomgående gode tester på bildekvalitet.

 

Synes forresten at et argument om at man velger FÆRRE piksler fordi det er MER å jobbe med blir litt sært. Da burde man jo gå for noe med enda færre piksler enn 6Mp, da. Med den logikken er jo f.eks. Nikon D200 et fryktelig dårlig valg med sine 10Mp. ;) Det er vel viktigere at Canons sensor i seg selv ikke er større enn Nikons, og dermed ikke har noe mer lys å jobbe med selv om det har flere piksler.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
•Så tilslutt hovedspørsmålet: Skal jeg velge Nikon eller Canon. Akkurat nå ville jeg velge EOS20D som har blitt kraftig satt ned i pris hvis en har råd til den stive prisen på 8995 kr (på nettet). Hvis en skal se på de rimeligste alternativene har de sine sterke og svake sider. Hvis robusthet er det viktigste kravet ville jeg velge Nikon, hvis bildekvalitet er det viktigste kravet ville jeg velge Canon. Allikevel er disse forskjellene mer marginale enn vesentlige. Jeg har hørt om problemer med 350D men aldri med D50 for å si det slik."Så tilslutt hovedspørsmålet: Skal jeg velge Nikon eller Canon. Akkurat nå ville jeg velge EOS20D som har blitt kraftig satt ned i pris hvis en har råd til den stive prisen på 8995 kr (på nettet). Hvis en skal se på de rimeligste alternativene har de sine sterke og svake sider. Hvis robusthet er det viktigste kravet ville jeg velge Nikon, hvis bildekvalitet er det viktigste kravet ville jeg velge Canon. Allikevel er disse forskjellene mer marginale enn vesentlige. Jeg har hørt om problemer med 350D men aldri med D50 for å si det slik.

 

canon 350d er lagd i plast, og er dermed ikke særlig robust, mens 20d derimot er lagd i magnesiumlegering, med ramme av rustfritt stål, og tåler derfor en trøkk.

 

ikke glem at 20d er MYE raskere enn både d50 og 350d.

Endret av ozm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...