Gå til innhold

bør jeg oppgradere kernel?


Anbefalte innlegg

går rundt å lurer på om jeg bør oppgradere kernel, er det noe stor vits i det?

har for øyeblikket 2.4.31 og lurer på å oppgradere til 2.6.16.5, vil jeg merker noen spesiell forskjell på om jeg oppgraderer eller ikke?

Og hvis jeg skal, hvordan gjør jeg det?

Har også overveid å legge inn Xorg 7.0 men tror ikke jeg gjør det med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største forskjellen mellom 2.4 og 2.6 er jo hardware-støtte. Så lenge hardware'n er støttet med 2.4 ser jeg ingen vits å opgradere, men det er jo ikke mye jobb, så det er egentlig ditt valg ;) (det er det vel kanskje uansett :p ).

 

Xorg 7.0 er ganske kjekt. Jeg bruker ubuntu dapper nå, faktisk, å det kommer stadig opdatering. (alpha, ustabilt og fælt). Da er det kjekt med modulær Xorg, istedet for monolitisk (eller hva det heter). Siden man slipper å opdatere hele xorg hver gang en liten driver-modul skal opdateres. Ytelsesmessig merker jeg ingen forskjell overhodet.

 

edit:

Hvordan opdatere til 2.6 ? Du bruker slack? Tja:

#Gå til /usr/src , trengs selvsagt ikke.. 
cd /usr/src
#Gå til www.kernel.org og hent siste stabile source.
wget http://kernel.org/pub/linux/kernel/v2.6/linux-2.6.16.5.tar.bz2
#Extract fila
tar -xjpf linux-2.6.16.5.tar.bz2
#Gå inn i nyelig extracta mappe:
cd linux-2.6.16.5
#Forhåpentligvis hente configfila du bruker:
cp ../linux/.config .
#Her må du lete litt, legge til diverse drivere, filsystemstøtte og slikt:
make menuconfig
# Bygger og instalerer kjernen:
make && make install

 

Reboot, og du skal ha ny kjerne, visst alt gikk bra :)

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar

Axentrix: Tror ikke jeg ville satset på å bruke den gamle configen dersom jeg skulle gå fra 2.4 til 2.6.

stigfjel: Hva er det som avgjør at nettopp 2.6.13 er så stabil? Følger det store problemer med f.eks. 2.6.14? :-o

2.6.16 kjører glatt her(2.6.16-gentoo vel og merke).

Lenke til kommentar
Det er fordi nyere kjerner ikke er så stabile som jeg vil ha dem.

Har kjørt 2.6.15.x siden lansering og har hatt null problem. Stabiliteten er på topp den (holder meg langt unna 2.6-kerneler på server enda). Kommer til å gå over til 2.6.16.x i løpet av uka.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Axentrix: Tror ikke jeg ville satset på å bruke den gamle configen dersom jeg skulle gå fra 2.4 til 2.6.

stigfjel: Hva er det som avgjør at nettopp 2.6.13 er så stabil? Følger det store problemer med f.eks. 2.6.14? :-o

2.6.16 kjører glatt her(2.6.16-gentoo vel og merke).

5942687[/snapback]

Vel, jeg har prøvd både 2.6.14 og 2.6.15. Med 2.6.14 hadde jeg problemer med SCSI-brenneren min og TV-kortet mitt, og med 2.6.15 hadde jeg fortsatt problemer med TV-kortet mitt. Når jeg bruker 2.6.13, fungerer alt smertefritt. Så det er fortsatt den jeg holder på. Når jeg får tid, skal jeg kanskje prøve 2.6.16, men det er ingen hast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...