Gå til innhold

Får strøm av å ta på kabinettet


Anbefalte innlegg

Hei, om jeg kommer borti skruene på kabinettet mitt, eller de lukene du bytter ut med skjermkort, osv får jeg strøm i fingrene. Det samme skjer om jeg tar på PSUen.

 

Aner ikke hva som er skjedd. Har ikke hatt problmet før, men nå sitter jeg på TG.

 

En annen ting;

 

Tok på skjermen for å "lese" det du skreiv, fikk fanken meg strøm der og! Altså da jeg tok på selve glasset. Det samme sjedde med han som sitter ved siden av meg på TG i går også. Altså skejrmen ikke det andre.

 

Har jeg 1finger på skjermen blir den zapped, har jeg 2 på kjenner jeg ikke så mye, har jeg mer enn 2stk på kjenner jeg ikke no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Djez, høres ut som noen seriøse feil ettellerannet sted. Hvilken PSU har du? Sjekk at alle kabler i og utenfor kabinettet ikke er blitt avisolert, at PSUen er riktig montert og at alle kabler sitter skikkelig i (EDIT: Slå av PCen og kobl den fra strømnettet FØR du sjekker ;))

 

Siden han ved siden av deg også har problemet (regner med at dere ikke hadde dette før TG) kan det tyde på at det er noen potensielt brannfarlige strømkoblinger i området. Ta kontakt med crew ASAP, før hele dritten eksploderer :p

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Pcen står på en pult laget av spon. Veldig fast spon riktignok.

Sponpulten står på betong gulv eller noe sånt.

 

Det fortsetter om en holder på det. Men det er ikke hele kabinettet kun skruer, lukene du bytter ut med (skjerm)kort på baksiden, og boksen til strømforsyninga.

Lenke til kommentar

Har de jordfeilbrytere på TG og i såtilfelle hvor i nettet er de plassert oghvilken utløserstrøm er det på de.

Er det "bare" en potensialforskjell så skal det mellom 19 og 28mA til for å løse ut en 30mA bryteren, er det en 100mA bryter så skal det mellom 60 og 100mA til for å trigge den.

Vikingeskipet ble bygget i 1993 - 1994 og da var det ikke krav til jordfeilbryter på alle kurser så det kan godt være at det ikke er det der eventuelt at det er annen isolasjonsåvervåkning der.

Lenke til kommentar

hadde samme problemet på TG05...

men aldri hjemme...

 

for min del var det litt surt da jeg hadde masse problemer med HW under TG05 (kan det være noen sammenheng?)

så jeg måtte stadig inn i kabinettet å feilsøke, surt å få strøm i seg mens man knoter med PCen :thumbdown:

problemet med HWen var vekk da jeg kom hjem ;)

Lenke til kommentar

Det er jo et annet problem.

Bruk av utstyr som krever jord på stikk uten jord tilkoblet.

Da vil potensialet på dette utstyret bli flytende og være forskjellig i forhold til betonggulvet.

Feilsøkte på to slike feil i forige uke og i begge tilfellene var det oppvaskmaskina som var tilkobla ujorda kurs mens kjøkkenbenken var jorda.

Var over 67V i forskjell på begge stedene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er kanskje litt seint å skrive no inlegg her nå.

 

Hvis du hadde finni en leder og festa den ene enden i kabinettet og den andre enden i gulvet med f.eks teip så tror jeg ikke du hadde hatt problemet lengre.

 

Dette ville jo selvfølgelig bare fungert hvis det er potensialforskjell imellom gulvet og pcn da. Pcn er da koblet til stikkontakten's "jord" og gulvet som også i teorien ha samme potensialet som "jord".

 

Dette skal også i teorien fikse problemet for alle som er koblet til alle som er koblet til samme padde "jord" som deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...