Gå til innhold

Bygge mine egne bass høytalere!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt litt på å få bygget meg 2 bass høytalere. Skal ikke være de dyreste høytalerene. Jeg fant 2 bass høytalere i biltema katalogen på 200watt hver. Tenkte at visst jeg kjøpte noen kryssfiner plater kunne jeg sette de inn? Men jeg tenkte også at så store bass høytalere trengte luft så jeg bladde litt videre og fant slike "bassfleksrør" så greit ut men jeg vet ikke hvor de skal plasseres? Skal enden av røret stå rett bak høytaleren, altså da vil lufta komme ut bak? Eller er det samme hvor eg plasserer det? Fant også "Høytalerterminalskrue" der man skru høyttaler ledningen i :) Tror dere dette vil fungere? Legger en liste nedenfor over tingene jeg har tenkt og bruke :) Forsterkeren jeg har er på 500w har 2stk 50w høytalere på nå så det går bra på forsterkeren :) Normal effekt på bassen er 100watt eller hva det stod uansett :)

 

1. Høytalerene art. 31-350

2. Høytalerterminal art. 35-756

3. Bassfleksrør art 31-472

4. Kryssfiner kjøper jeg på Coop Bygg eller noe slikt.

5. Ledninger og sånt har jeg liggende.

6. Er det noe annet jeg trenger da?

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I katalogen står det følgende om høytaleren : Med 8" basselement (566g magnet). Normal effekt 100watt, frekvensomfang 40hz-2kHz, imp. 4 90db/1w/1 m. Qts 0,400; vas 40,02lit; fo 40 Hz. Innbygingsdybde 81mm Monterings hull Ø185mm. Noen som kan regne ut en kasse til denne infoen?

Lenke til kommentar

Viktig å merke seg at det er ikke bare å bygge en lukka kasse for så å sette inn et tilfeldig bassrefleksrør senere. Kassens volum, lenge og diameter på bassrøret må være tilpasset hverandre. Kasser med bassrefleksrør pleier ofte å måtte ha større volum enn lukka kasser også.

 

http://www.ljudia.se/no/teknik/isd/index.html

Denne kalkulatoren har jeg brukt og fått ganske brukbare resultater.

 

Et konkret eksempel til deg fra den kalkulatoren vil bli:

 

Pér element: Kasse volum 39 liter

Bassrør: 1stk. 15,78cm med diameter 7.6cm (3")

 

Eller lukka kasse på 19 liter pér element.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...