Gå til innhold

Brukertest: Tuniq Tower 120 & Zalman VF-900CU


MiRaCL

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nytt kabinett for noen uker siden (Lian-li PC-6277B) fordi jeg vil ha en stille pc.

Grunnen til at jeg valgte dette kabinettet er fordi det gir muligheten til å bruke 120mm vifter over det hele.

Etter jeg fikk satt inn Papst 16/18db vifter alle steder,så ble ihvertfall kabinett kjølingen stille,men 2 ting bråket fortsatt.

 

Cpu kjøleren & Gfx kjøleren.

Kjører en 3700+ på et A8N-SLI Premium og et POV 7800GT kort.

 

Begynnte derfor den slitsomme jobben med å leste utallige reviews av cpu & gfx kjølere og til slutt falt valget på Tuniq Tower 120 og Zalman VF-900CU. Hadde egentlig planer om å kjøpte Big Typhoon,men denne hadde så utrolig tett feste metode så droppa den.

Var litt skeptisk til Tuniq Tower da den suger luft inn fra siden og ikke fra toppen som alle andre kjølere,grunnen til dette var fordi Premium kortet bruker Passiv kjøling på Chipsettet,men mere om dette siden.

 

Fikk så endelig Tuniq Tower og VF-900cu i posten, og Tuniq'en er stor! Den veier nermere 800g,dette høres mye ut,men er egentlig ikke så ille når man holder den i hånda.Var solid bygd og oser av kvalitet,eneste som kunne vært bedre er finnishen.

Tuniq'en kommer meget bra pakket inn,i en stor ekske og den er ommgitt av skummplast eller hva det nå heter,så det er ingen mulighet for at denne kan bli skadet i transport.

VF-900cu derimot er liten og fin,og finnishen er utrolig bra. Alle produkter fra zalman er utrolig bra pakket inn,og vf900 er inget unntak.

 

Montering:

 

VF900cu:

Denne må være den enkelste gfx kjøleren jeg har montert hittil.

Det første man må gjøre er å montere ram sinks.

Brukte så AS5 goop på core,da den medfølgende pasta'en ser litt tvilsom ut. Manualen er meget enkel å forså så lenge man leser riktig side av arket og ikke den siden på kinesisk.

Jeg monterte de gjennomgående skruene i skruefeste nr 5 (nr.5 er for nyere gfx kort) ,satt på o-ringen så ikke skruene skulle stå nedpå kortet.

På baksiden av kortet så har man så 4 skruer, først så trer man 1 plastskive over hver av disse,så begynner man å skru fast kjøleren med de medfølgene fjær/thumscreews'ene. Når man har strammet til disse ordentlig ,så er man ferdig.

Så er det bare å koble viften til en ledig vifte header på hk ,eventuelt gjennom Zalman rheobusen som følger med først.

 

Tuniq Tower:

Denne er meget enkel å monter hvis man har Socket 939 hk, alle andre socketer den støtter krever at man tar ut hk når man skal montere. Før man skal montere kjøleren,så må man ta av den sorte rammen rundt socketen,siden tuniq'en fest i plata som sitter bak på hk og de skrue festene som er på den.

Når man har fått på goop på cpu,så er det bare å montere :)

Først tar man feste braketten og trer den gjennom kjøren,så setter man hele greia oppå cpu. Det følger med 2x lange Thumbscreews i messig for å feste den til 939 hk. Så er det bare å begynne å skru den fast. Den geniale her,er at det går ikke ann å bruke skru trekker,så man kan ikke stramme den for mye. Når den er strammet ordentlig til,så skal det ikke gå ann å vri noe serlig på hele saken.

Så er det bare å tre hele vifte dingsen igjenomm kjøleren og skru den fast,så er man ferdig. Og sefølgelig koble viften til noe og montere det medfølgende potmeteret/vifteregulering.

 

Man bør kansje måle litt før man går til innkjøp av denn,da den er meget stor. Jeg har ca 2-3cm klaring mellom side døren og kjøleren. Mellom Kjøleren og gfx kortet er det 3cm. Så denne passer nok ikke i alle kabinetter.

 

Resultater:

Støy: VF900 bråker ikke noe serlig syns jeg,er hørbar når man kjører den for fullt,men er ingen ting i forhold til standard kjøler som satt på kortet. Kjører min vf900 på 2000rpm,da hører jeg den ikke.

Tuniq, denne kjører jeg på 1500rpm,da syns jeg den er rimelig stille og kjøler bra, på max så bråker denne viften noe veldig, 34db+, så er annbefalt å bruke den medfølgende vifte kontrolleren.

 

Tempratur:

 

GFX: Stock kjøler 55'c idle / 72'c load - VF900 42'c idle / 58'c load (har ikke testet overklokking enda,da psu er for svak)

CPU: Stock AMD kjøler 32'c idle / 48'c load (tror dette var med C&Q på,så det er derfor idle temp er så lav)

Tuniq 30'c idle / 36'c load - 3700+ @ 2.8ghz - 255x11 1.450v , 33'c idle / 39-40'c load (occt test & prime95 over flere timer)

 

Konklusjon: Må si meg meget fornøy med begge disse produktene, kjøler bra og bråker lite. En annen positiv overaskelse jeg fikk er at viften på tuniq'en faktisk blåser luft over heatpipe saken på hk,så den holder seg på 39'c hele tiden nå :)

 

 

På bildene under ser dere: Tuniq Montert,Vf900 montert,klaring mellom gfx og tuniq, alt montert.

Dette er den første brukertesten jeg har skrevet,si ifra hva dere syns :)

post-17669-1145040966_thumb.jpg

post-17669-1145040979_thumb.jpg

post-17669-1145040991_thumb.jpg

post-17669-1145041003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Slike kjølere blir for stor imo. Greit nok at man har lyst på passiv kjøling med da syns jeg at Thermalright XP-120 er et bedre valg. Ikke så tung og kjøler helt perfekt og setter bare på en 12 eller 20db vifte på og du hører den ikke med mindre du legger øret helt inntill :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
En ting som er negativt med den VF-900Cu er at den bøyer skjermkortet hvis du strammer de greiene for hardt.

 

Ellers så er den utrolig stille, rett og slett.

7360412[/snapback]

 

Bøye skjermkorte? :dontgetit:

 

Den kjølern der var iallefall større en det jeg hadde trodd, flott test av den iallefall. Hvis jeg i nermeste framtid skal kjøpe meg ny maskin, blir det et passift kjølingsmonster, med denne på CPU'en...hadde man bare hatt pengene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...