Gå til innhold

Windows angir litt mindre minne enn det skal?


tomwe

Anbefalte innlegg

Sitter med en maskin som har 384MB minne. Det skal da være (x 1024) 393216kB så vidt jeg kan skjønne. Men i Task Manager (og systemegenskaper) så oppgir Windows kun 392688kB som totalt fysisk minne. Hva kommer dette av?

 

Har en pagefile på 294912kB (288MB). Windows 2000 oppgir maks virtuelt minne til 647320kB, mens XP på samme maskin oppgir 649980kB. Altså det som står nederst til høyre i Task Manager. Men 288MB + 384MB er lik 688128kB (672MB). Forvirret...

 

Noen som vet om dette er slik det skal være? Hva er forklaringen? For ordens skyld, ser ikke ut til at det er noe feil med maskinen eller minnet (memtest86).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet jeg har 384MB, sånn cirka. Men det viser altså litt mindre enn 384MB x 1024. Og jeg vil vite hvorfor.

 

Virtuelt minne (ram + pagefile), det blir punkt nummer to som jeg lurer på. Her er avviket større enn for kun minnet. 647320kB oppgitt versus 688128kB teoretisk er 6% (~40MB) mindre enn hva jeg forventet.

 

Er fullt klar over forskjell på minne (ram) og virtuelt minne. Nevnte memtest bare for å utelukke at det var noen åpenbare feil med minnet. Går ut fra at dette er relatert til Windows.

Lenke til kommentar

Ikke 100% sikker men tror surrer litt med regningen siden det allerede er regnet ut av windows (samme regnestykke som du gjør og 2x regnestykket blir feil)).

Ihvertfall hos meg som har 1024MB minne viser det 1GB, altså mindre enn det er, ikke mer.

 

Hva viser det eksakt hos deg i "systemegenskaper"?

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke en variant av problematikken 1000 vs 1024. Forskjellene er mindre enn 2.4% for bare minnet (viser bare littegrann for lite), mens forskjellene er klart større enn 2.4% når det gjelder det virtuelle minnet (ram+pagefile). Så det er nok noe annet...

 

I systemegenskaper står det samme som i Task Manager: 392 688 kB RAM

Virtuelt minne nevnes bare i Task Manager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...