Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vifteløs 16-ports gigabit switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Perfekt - Innebygget strømforsyning og jumbo frames også. Takk!

 

Jeg ser at alle som en har status-lysdioder og nettverkstilkoblinger på forsiden. Hva er grunnen til dette? Jeg synes personlig det kunne vært greit å samle kabelrotet på baksiden...

5909362[/snapback]

 

 

Fordi disse switchene er vel egentlig til bruk i nettverksskap og lignende. Og da er det greiest at tilkoblingene er foran. For da slipper man å flytte på et helt 19" rack skap eller å skru enheten ut av racket for å komme til.

Lenke til kommentar

Akkurat. Men alle slike skap har jo dør på baksiden, og det er der alle de andre kablene er. Det virker litt snålt.

 

Hvor pleier man så å dra nettverkskablene? Ut på siden av rack'et og så opp eller ned? Eller setter man av 1U plass over eller under switchen og drar de bakover der?

 

Kanskje jeg burde ta meg en tur ned på serverrommet på jobben og kikke litt :)

Lenke til kommentar

Det er vanlig at man kobler om kobler i switcher i forbindelse med omrokkeringer... tilkobling av ny hardware, feilsøking osv.. Da er det enkelt å se hvilke lys som lyser til de respektive kablene.. Det ville også vært noe tungvindt å skru ut switchen av rack'n hver gang man skulle gjøre en omkobling (om den er rackmonteret.. eller eventuelt står i skap)

 

Konklusjonen er altså at kablene er på framsiden for at switchen skal være enkel å betjene, den er ikke lagd for å være stuepynt.

Lenke til kommentar

På jobben min har vi ingen dør på baksiden.. og kablene går fra switchen til et koblingspanel.. som da også har ingang foran.. På den måten bruker vi gjerne 0,5m kabler mellom switchen og koblingspanelet. Hadde vært veldig kronglete om switchen hadde hatt tilkoblinger på baksiden.

Lenke til kommentar

Dessverre skjønner jeg ikke helt poenget med et patche-panel heller...jeg er nok en typisk "consumer". Jeg skal legge opp et visst antall nettverkspunkter i leiligheten. 3 i stua, 2 på soverommet, 3 på kontoret, minst 1 på kjøkkenet. Såfremt jeg finner meg en switch med nok innganger så er jo alle punktene i kontakt med alle andre....er jeg ikke i mål da? Jeg trenger ikke noe subnett eller noe slikt, så hva kan et slikt patche-panel gjøre for meg?

 

En 12 eller 16-ports gigabit switch med lysdioder på den ene siden og strøm- og nettverkstilkoblinger på den andre siden (skjult) hadde vært tingen, men jeg begynner å innse at slike for rackmontering ikke finnes.

 

Jeg kan alltids montere switchen bak-frem...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å terminere alle punktene dine i et patchepanel, og så å bruke 0,3-0,5m kabler fra disse og inn i switchen. Det vil bli mer oversiktlig og etter min smak penere enn å ha en bunt med kabler som kommer ut av veggen iført rj45 plugger.

 

Personlig har jeg kun 3-4 punkter rundt omkring i huset, så jeg har bare terminert dem i vanlige veggkontakter i begge ender, men hadde jeg hatt flere ville jeg helt klart gått for et patchepanel.

Lenke til kommentar

Aaah, skjønner jeg er litt treig :) Ok, jeg har nå sett hvordan slike patchepanel faktisk ser ut, og da er jeg enig. Kablene fra de forskjellige punktene rundt om i huset trykkes ned på kontaktene bak på patchepanelet, og på fronten brukes korte ferdigterminerte kabler mellom panelet og switchen. Det vil bli pent nok.

 

Da er bare spørsmålet - cat-5e eller cat-6?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...