Gå til innhold

DVD kopiering problem


Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Jeg har laget en dokumentar som jeg vil kopiere opp til skikkelige DVD...prøve å unngå min egen dvd brenner som er drit dårlig osv....

Tenkte antallet skulle bli rundt 200...men hvor kan jeg henvende meg for dette?

Kan jeg kanskje kjøpe en litt dyr dvd brenner og det blir proffesionelt likevel??

 

Takk for all hjelp..... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du kan få det trykket hos et trykkeri, men sist jeg sjekket (par år tilbake) kostet det mye mer enn å gjøre det selv.

 

Hva legger du i dårlig brenner?

En NEC brenner til 350kr vil vel gjøre jobben bra..

så 200 dvd plater (som kan skrives på av skriver) = 500kr

og 200 dvd cover = 500kr

 

Så skriver du ut DVD cover innlegg (2 per A4 = 100 A4 ark), klipper og stapper

 

og om du ønsker trykk på dvdplatene så får du skrivere som printer direkte (f.eks en HP skriver til 1000kr)

 

og totalsummen, grovt regnet, blir; under 2500kr for alt.. dvd-brenner; skriver, 200plater og cover, og ark.

Det blir da 12,50 per dvd, men du sitter jo igjen med en dvdbrenner og skriver. Utenom denne utgiften er det 5kr per dvd med cover

Lenke til kommentar

- den dvd brenner jeg har fulgte med pc`en. Det har hendt at dvd`ene jeg har brent fungerer de første gangene, men etterhvert skjer det at filmen begynner å hakke. I tilleg er det ikke alle dvd-spillerene som takler brente dvd`er.

 

Derfor antar jeg at ved å få de proffesionelt kopiert ungår jeg at plutselig en kunde klager over at filmen hakker....

 

...men interessant det du skriver om å kjøpe inn utstyr selv...

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du går til et trykkeri som noadmin sa så får du en krystallplate som koster utrolig mye, fordelen med dette er at de ikke brenner en ny plate til deg men "trykker" den. Du vil ikke se spor etter brenning og det går ikke an å kopiere den rett fra platen, man må innom et decryptingsprogram som DVDdecrypter eller CloneDVD feks.

DVDnor gjør jobben for deg og du kan jo sende en mail for å høre hva prisen blir.

Når det gjelder printing på platen så blir dette også naturligvis mye bedre på et trykkeri. Trykkeriet skal bruke en termisk printer som printer på en blank plate slik at du får det som de platene du kjøper i butikk, mens vi bruker blekkskrivere som printer på en hvit eller "silver surface" plate.

Jeg kopierer en god del plater hvert år for en kompis av meg og bruker hjemmemetoden med legger ikke sjul på at det firster å "go pro" selv om det er en dyr investering.

 

edit: det er jo mange andre også som gjør denne jobben men de jeg anbefalte kom først opp på kvasir.

Endret av BMP
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
- den dvd brenner jeg har fulgte med pc`en. Det har hendt at dvd`ene jeg har brent fungerer de første gangene, men etterhvert skjer det at filmen begynner å hakke.

5896801[/snapback]

Om du brenner dvd-film raskt kan du få dette problemet. Prøv derfor å brenn i tregest hastighet.

 

I tilleg er det ikke alle dvd-spillerene som takler brente dvd`er.

5896801[/snapback]

Det har jeg vanskelig for å tro, det finnes to standarder på markedet; DVD og DVD+. DVD er den standarden som opprinnelig ble benyttet, så påse at du har benyttet en DVD plate (også kalt DVD-R)

 

Derfor antar jeg at ved å få de proffesionelt kopiert ungår jeg at plutselig en kunde klager over at filmen hakker....

5896801[/snapback]

Joda, du kan i så fall legge skylden andre steder; men du har likevel en viss feilprosent hos trykkeriet. Vi er vel alle mennesker.. ;)

 

...men interessant det du skriver om å kjøpe inn utstyr selv...

5896801[/snapback]

Prøver bare å belyse ulike sider :thumbup:

Mener at det kostet 30-40kr per trykket plate, cover og slikt kom da i tillegg.

Prisene har forhåpentligvis sunket litt, og selskapet som BMP henviser til virker som et mindre selskap (som igjen forhåpentligvis har lavere selvkostnader).

 

 

Men dette er jo bare penger, og det trykkes jo stadig mer av dem..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg hev eit par filmar me for tida køyrer ut på DVD.

 

Nett no sjekka me opp pris for ein ny film som skal distribuerast og seljast;

det blei ca. kr 80 pr DVD (berre for laginga av DVD-en) når me hev eit

fyrsteopplag på 200 kopiar. (Det blir sikkert meir, men fyrsteopplag skal fjerne

utlogene våre og gje oss løn)

 

Så me brenn altså desse platene; eg hev fått eit par feilbrende tilbake; men

det var rett og slett av di biletet eg hadde på Linux-maskina mi var /feil/.

 

(flaut at eg ikkje hadde god nok kvalitetssjekk; men eg hev brend frå det

biletet mange gongar før...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjorde selv noe likende, 100plater.

 

For glassmaster, altså sikkelig dvd, koster det vel rundt 15k for 250-300 plater som ofte er minsteopplag. Det var det jeg fikk som pris(80min film). Fordelen om du vil være sær er mulighet for "kopisikring", selv om alle vet at det ikke er noen sikker måte å hindre misbruk av platen på.

 

Brent DVD-r som jeg gikk for er billigere når det er snakk om mindre opplag, men dårligere kompabilitet i teorien. Har ikke opplevd problemer med de platene jeg har solgt enda. De spilles på alt fra Xbox, Ps2, Bang Olufsen som normalt sett er sikkelig sære på avspilling, jeg har enda til gode å finne en spiller som ikke takler platene.

I tillegg er det og kvalitetsforskjeller ute å går på platene man brenner på, ofte veldig varierende, og de seriøse som har maskiner for termisk print og driver med dette bruker plater av veldig god kvalitet som sikrer kompabilitet med det meste.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. :D

 

Dette svaret er til Indianaen:

 

Hvis du går inn på sidene til " DVnor " ikke " DVDnor " så kan du lese

et stykke jeg har skrevet der ang. det å lage dvd selv.

 

Det jeg skriver er kort summert:

 

Det går helt fint å lage plater selv, men de virker kun i 70 % av spillerene der

ute.

NOADMIN har rett i at vi har to brennings formater DVD-R og DVD+R, men disse

formatene har store kompabilitets problemer. Nesten som VHS.

Dette problemet løper jeg på hver dag. Jeg har selv mange års erfaring

med profesjonell produksjon av DVD, og når man brenner hjemme vil

du uansett ha en feilmargin på ca: 70%

 

Et annet problem som kommer i tillegg til dette, er programmet du

bruker når du gjør authoring. Hvis du bruker de billige programmene,

vil noen av dem legge inn dataen feil på platen. Dvs, at selv om du

gjør alt riktig blir det feil. Dette har vi også fått erfaring med selv

om kunden har villet gå den riktige veien via en glassmaster etter å

ha gjort produksjonen selv.

 

Den riktige måten, og faktisk den eneste måten å få dette til

å spille på, er å lage produksjonen i et velkjent oppdatert program,

produsere en MASTER, sende den å få laget glassmaster. Så sendes den

i " pressa ".

 

Når det kommer til det å printe på platen:

 

Hvis du skal ha et optimalt trykk, må det legges et silketrykk. Men du kan gjøre

dette selv med en termisk printer. Den beste på markedet etter min mening

er Rimage Evrest. Printen blir råbra, men jeg måtte ut med 50 000.- for den.

 

Prisen på 200 plater er ca: 10 000.- inkl trykksaker, label, pakking og levert på døra. Masteren vi leverer og glassmasteren kan brukes hos alle fabrikker.

 

Håper dette " satt lyset " riktig på det dere diskuterte her.

 

MVH

 

Ola

Digital Video Norge AS

 

PS.

 

Vi er et lite firma, men det største i Norge på DVD +++++. :thumbup:

Endret av dvd
Lenke til kommentar
Det går helt fint å lage plater selv, men de virker kun i 70 % av spillerene der

ute.

6060078[/snapback]

 

70% høres da veldig drøyt ut. Har du noen dokumentasjon som kan bekrefte dette tallet, eller er det ren "skremselspropaganda" for å skaffe flere oppdrag?

 

NOADMIN har rett i at vi har to brennings formater DVD-R og DVD+R, men disse

formatene har store kompabilitets problemer. Nesten som VHS.

6060078[/snapback]

 

VHS kompatibilitetsproblemer?? Aldri hørt om det heller, dersom man ser bort fra NTSC/PAL/Super-VHS-relaterte forskjeller.

 

Dette problemet løper jeg på hver dag. Jeg har selv mange års erfaring

med profesjonell produksjon av DVD, og når man brenner hjemme vil

du uansett ha en feilmargin på ca: 70%

6060078[/snapback]

 

Feilmargin på 70%? Da må jeg ha vært utrolig heldig med min brenning. Min feilmargin er muligens oppe i 2-3%, men så er ikke jeg profesjonell må dette feltet. :)

Lenke til kommentar
Det går helt fint å lage plater selv, men de virker kun i 70 % av spillerene der

ute.

NOADMIN har rett i at vi har to brennings formater DVD-R og DVD+R, men disse

formatene har store kompabilitets problemer. Nesten som VHS.

Dette problemet løper jeg på hver dag. Jeg har selv mange års erfaring

med profesjonell produksjon av DVD, og når man brenner hjemme vil

du uansett ha en feilmargin på ca: 70%

 

Hvis du skal ha et optimalt trykk, må det legges et silketrykk. Men du kan gjøre

dette selv med en termisk printer. Den beste på markedet etter min mening

er Rimage Evrest. Printen blir råbra, men jeg måtte ut med 50 000.- for den.

VEL, hvis dette er tilfelle vil jeg gjerne se noen kilder på at sikkelig brente plater kopiert opp med sikkelig maskineri har en så stor feilrate som 30%! 90-80% skal jeg gjerne gå med på under tvil, men pr. idag så har hverken gamle eller nyere spillere av ymse karakter hatt problemer. Som nevnt inkluderer dette bla. Xbox/xbox360, Ps2, ymse dvdspillere og BO Tver som angivelig eier på å være sære og har vist seg å spille andre kopierte plater på en tvilsom måte, her kommer nok kvalitet på media og kilden samt at det er sikkelig utstyr det er snakk om inn i bildet. Jeg bruker samme plater ut fra meg som jeg fikk levert tilbake. I tillegg har jeg erfart at sikkelig software for Authoring er nødvendig, har hatt problemer med plater som er brent rett ut fra Avid Liquid, men aldri med Encore og brent på Taiyo Unden Yuden plater, selv på full hastighet i min brenner.

 

Glassmast gir bedre kompabilitet ja, det er heller ikke poenget mitt og hadde jeg hatt mulighet med tanke på økonomi så ville jeg selvfølgelig brukt det, men da alt jeg gjør er hobby så blir det for dyrt og jeg har til gode å få plater i retur av 100platers batchen som er kopiert. 250brente koster fremdeles under 10000 med print på plate, innstikk, cover og pakking.

 

Som du selv skriver Rimage sine printere skriver ut med veldig bra kvalitet, Autostar maskinene kan utstyres med Everst skrivern. Jeg er ikke sikker på om det er Everest skriver på maskinene som kopierte opp mine, men det så mer enn bra nok ut for min del.

Lenke til kommentar
og når man brenner hjemme vil

du uansett ha en feilmargin på ca: 70%

(30% mener du vel)

 

Altså 3 av 10 plater vil uansett være feilbrenning?

Og med dette mener du altså også authoring fra billige (les: gratis) programmene.

 

Jeg for min del har brent ut over 500 plater (teller over tomme spindler) med min Nec 3520A, stort sett på Verbatim plater, og hatt så og si null feilbrenninger. Kan telle på mindre enn en hånd gangene jeg har fått feilmelding og det har stortsett hendt i sammenheng med multi tasking fra en usb disk eller nettverksstasjon.

Her skulle jeg altså hatt 150 plater med feilbrenning eller authoring på?

Eller kanskje jeg ubevisst har fått dette og solgt til folk?

 

Lagde 150 eksemplarer av et prosjekt, og fikk 3 feilbrenninger totalt. Fordelt på to maskiner.. Har jeg klart et mirakel? Eller ligger det en feil på disse som jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger på enda?

 

Hjelp meg hvis jeg ikke har forstått noe her...

Lenke til kommentar

OK.

 

Vi presser ca: 5000 stk DVDplater i uka på fabrikk.

Vi brenner ca: 800 stk DVDplater i uka selv.

 

Grunnen til denne store forskjellen er at de som

skal kopiere og distribuere et større volum har stort sett

vært igjennom disse problemene med å brenne selv, eller

bruke DVD-R.

 

Vi kan ta ett eksempel.

 

Vi har har en kunde som stort sett har vært innom alle

de større selskapene for å brenne sine plater. Disse platene

blir brukt på storskjermer rundt om i landet. Nesten alle

kundene hans har eller får problemer innen kort tid.

 

Dere må huske at disse platene blir ikke tatt veldig godt hånd om

og det er folk som ikke skjønner så mye av teknikken som bruker

dette. Jeg regner med at dere snakker om plater for disribusjon og

ikke en til en kompis her og der. Dette er et produkt som selges dyrt

på markedet og responsen på produktet er da også hyppigere

ved feil.

 

Kompabilitet er evnen et media har til å spille likt på alle

andre spillere i samme format.

 

Dette problemet oppstår med DVD-R fordi det er mange forskjellige

typer plater hvor uv-materiale ( folien ) er forskjellig og kvaliteten

på brennerene varierer. Dette er kanskje kjent for noen av dere som sier

at " brenneren min er så dårlig ". Dette problemet oppsto også

på VHS, men da var det varierende båndføring og video-drøm som

varierte.

 

Den platen som brennes på en slik spiller ( dårlig spiller ) vil høyst trolig spille

bra der, men ikke så godt andre steder.

 

Hvis printen er skrevet ut med 4+0 ( 5 farger ) i et rimage-

system må det være en evrest termoprinter. Og autostar 2000 kan

utstyres med dette.

 

Jeg driver ikke med skremsler. Har nok og gjøre.

Men hvis dere har problemer med produksjonen så ring.

Kanskje jeg kan gi noen råd uten og selge meg inn i produskjonen

deres.

 

MVH

Ola

Lenke til kommentar

I området si 50-200 plater så er det fremdeles en del dyrere å bruke glassmaster i steden for dvd-r. For oss amatører som sitter å snur på krona for å få gjennomført små prosjekter som ender på dvd så betyr faktisk noen tusen her og der ganske mye totalt sett.

 

Selvfølgelig skulle jeg gjerne brukt glassmaster til det jeg driver med, men når det fra før er vanskelig nok økonomisk sett å holde på med video og enda værre å få gjennom hobby på dvd-r så sier det seg selv at glassmaster ikke er forsvarlig. Selv med mulige sponsorkroner som kan dekke si rundt halvparten av hva glassmaster ville kostet for 200 plater så er det mulig vi heller ville prioritert å bruke dette på selve produksjonen.

Det kan heller ikke forsvares med tanke på kompabilitet om det er brent på med kvalitetsplater, kvalitetsbrennere og deretter kopiert opp på sikkelig utstyr.

 

Alt er som sagt relativt, dette er fra mitt ståsted som amatør som har tatt en hobby litt langt ut og gjør alt selv. For meg og en del andre så spiller det nok ikke noen stor rolle om 1 eller 10 av 100 plater ikke funker for det hvertfall jeg har som potensielle kunder vet at dette er hobby og drives i minus for min del, så litt ekstra venting på ett eksemplar som funker overlever alle.

 

Sett ut fra om jeg var en bedrift som skulle selge 100 plater eller mer til "ukjente" kunder eller utenfor Norden så ville jeg selvsagt valgt glassmaster. Spesiellt ettersom nok ødelagte plater ville vært ødeleggende for firmanavnet.

 

En annen fordel med brent er jo muligheten til å få kopiert opp relativt kjapt ett par hundre plater.

 

Men jeg er Fremdeles nysjerrig på hvordan man kommer fram til en kompabilitet på 70%, jeg har ikke noe tro på at dette gjelder prosjekter som har vært gjennom sikkelig Authoring, brent ut på kvalitetsmedia, med sikkelig dvd brenner og kopiert opp på bra utstyr(feks. Rimage).

 

Derimot om du gikk på biltema og kjøpte 500 plater, brant dem på en gammel brenner hvis pc blir brukt til allt mulig annet samtidig, da vil jeg være mer enn enig i at du kan få en stygg feilprosent. I værste fall mye mer enn 30%....

 

Det er fullt lovlig å drive med skremsel, vi trenger kommentarer fra begge "ender" :p Ola forbruker som lurer på om han skal brenne 500 plater på sin 3 år gamle pc på en sliten brenner og banner høyt når han får 300 i retur eller firmaer som skal selge oss tjenester ikke poster fra dvd jeg sikter til, det var mer snakk om en litt oppgitt meg som fikk noen merkelige svar fra ett firma jeg sjekket priser med før påske.

 

Kort fortalt fikk ikke det firmaet meg som kunde, men derimot Unidisc spruta ut 100 kopier i løpet av dagen...dvs Rimage maskinen dems stoppa opp så fikk ikke alt med en gang..menmen shit happens, allt kan gå i stykker. :whistle:

Lenke til kommentar

Bare ett tips..

 

Jeg har en Beng DW-1640 DVD-brenner. Denne støtter noe som kalles Bitsetting (kun DVD+R), som betyr at platen blir oppfattet som en DVD-ROM på lik linje med DVD-filmer som selges. Dermed kan så godt som alle se dine brente DVD-plater :)

 

Og det som er minst like viktig er kvaliteten på DVD-platene du bruker. Selv bruker jeg kun Tayo Yuden (Plextor @ www.norwaydisc.no) til viktige ting, og Verbatim (eller tilsvarende kvalitet) til mindre viktige ting. De billigste merkene og DVD-R holder jeg meg langt unna (da det stilles lavere krav til DVD-R plater enn DVD+R. De som lager gode DVD+R plater, lager som regel DVD-R plater i samme kvalitet. Princo og lignende 2 kroners plater er det bare glemme.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...